Hlavní stránka NK 4/2001 Bulletinplus

Uživatelé a využivatelé Referenčního centra
Národní knihovny
 

Referenční centrum Národní knihovny má za úkol pomáhat uživatelům orientovat se v sou-časném informačním prostředí a v dostupných informačních zdrojích (tak je ostatně přímo psáno v našich informačních materiálech pro ně určených).
Domnívám se, že v tomto ohledu se opravdu snažíme. Poskytujeme služby konzultační, faktografické i bibliografické informace, služ-by rešeršní a školení pro uživatele (Jak využí-vat služeb RC, Základy práce s internetem, Zdroje NK ČR na WWW, Online zdroje přístupné v NK ČR, Informační zdroje na CD ROM). Pro všechny tyto oblasti jsou zhoto-veny letáky, které uživatelé mohou pro-studovat a vybrat si nejvhodnější informační zdroj. Relativně nejnavštěvovanější jsou školení na internet, ale úroveň účastníků je různá – od úplných začátečníků až po “štam-gasty“, kteří se zajímají o určitou oblast. Do základního školení ovšem nespadá, jak si někteří představují, stahování různých programů apod.
Ke všem druhům školení je možno si objednat individuální konzultaci.
Profil příruční knihovny i elektronických zdrojů v Referenčním centru je zaměřen jednak na poskytování všeobecných informací (k to-muto slouží především encyklopedicky zaměřená část příruční knihovny), dále na po-skytování informací zejména z oboru hu-manitních a přírodních věd. K tomuto účelu je zde k dispozici široké spektrum bibliografií, biografické a referenční literatury, biogra-fické archivy na mikrofiších. Stále se rozšiřuje nabídka víceoborových i speciálních zdrojů přístupných v elektronické podobě ať již na CD ROM nebo online. Na domovské stránce RC je pod nabídkou Zdroje přístupná na internetu i zvláštní nabídka Referenčních odkazů.
Cílem mého článku není rozepisovat se příliš o informačních zdrojích přístupných v RC, i když podle mého názoru stále dost lidí (a to i z knihovny) neví, co všechno lze u nás najít, ale chci spíše psát o tom, jak uživatelé RC naší nabídky využívají.
Velkou skupinu našich uživatelů tvoří studenti vysokých škol, kteří zde potřebují vyhledat informace potřebné pro sepsání diplomové nebo seminární práce.
Samozřejmě nechci říci, že by k nám nechodilo mnoho studentů, kteří iniciativně a bez pře-mlouvání vyhledávají v našich databázích i na internetu, ověřují si bibliografické údaje, využívají naší příručky i elektronických zdrojů.
Ale bohužel musím konstatovat, že mnozí z nich považují za nejvhodnější způsob vyhledávání literatury nechat si ji námi vyhledat. Samozřejmě uživatele nejprve informujeme o tom, že použije – li rešerši u nás vypracovanou pro svou diplomovou práci, musí v ní být uvedeno, že bibliografie použité literatury byla vypracována v NK ČR. Domní-vám se však, že v praxi to studenti berou jako pouhou formalitu, a zda se jí řídí? Když vyplňují objednávku rešerše, někteří jsou trochu udiveni, že mají klíčová slova uvést v jazycích, ve kterých si zadávají rešerši. Nejsme sice jazykově nevybaveni, ba dokonce máme i tvůrčí přístup k problému, ale překládat termíny třeba jako “pohlavní dvojtvárnost“ podle slovníku do francouzštiny by mohlo být trochu zavádějící. Někteří uživatelé zajímající se o články s určitou problematikou mají kromě klíčových slov jediné kritérium: “hlavně aby to byl fulltext“.

Někteří studenti také ani neví, které databáze jsou přístupné u nich na fakultách.
Snaživější část studentů projde náš katalog a nechá si doporučit nebo projeví dokonce i snahu prostudovat na letácích předložené informační zdroje (online, na CD ROM), ba do-konce se uvolí, že si rešerši s naší dopomocí udělají sami. Pak se ukáže, že většina z nich se po krátké instruktáži v databázích celkem dobře orientuje a získá tak potřebné informace. Bibliografické záznamy o knihách, článcích nebo plné texty článků si mohou odnést domů na disketě (nemají – li s sebou, je možno ji u nás za 15,- Kč zakoupit), případně poslat e-mailem nebo vytisknout (à 2,– Kč za stránku).
Pak nás navštěvují uživatelé, kteří chtějí nechat rešerši zhotovit pro někoho jiného (to ne-mluvím jen o těch maminkách a babičkách, které objednávají rešerše pro své ratolesti, ale i o asistentkách některých odborných pra-covníků, kteří jako klíčové slovo napíšou jen nějaký velice úzce specializovaný termín např. ze statistiky a “hlavně ať je to fulltext“). Nemusím jistě dodávat, že v těchto případech je třeba zavést s takovou osobou podrobné interview, chtě nechtě částečně proniknout do problematiky a rozhodně si ověřit kontaktní adresu a telefon na formuláři na objednání rešerše.
Ze svého hlediska musím konstatovat, že oceňuji snahu starších pilných dam a pánů, kteří jsou pevně rozhodnuti počítače ovlád-nout a naše školení navštěvují častěji než mlá-dež. Ta spíš přijde na předem připravenou exkurzi nebo se někteří zvídaví jedinci ptají přímo za provozu, což nás udržuje v stálé pohotovosti.
Obávám se, že přes veškerou propagaci stále početně převažuje skupina uživatelů využí-vajících elektronickou poštu. Pro krátkodobé využití, např. pro vyřizování pošty, máme vyčleněno pět počítačů, které jsou stále v obležení. Někteří návštěvníci je mají v takové oblibě, že po vypršení čtvrthodinového limitu ještě několikrát absolvují frontu.
O oblíbeném surfování po internetu se, myslím, ani není třeba příliš rozepisovat, alespoň pokud nejsou uživateli navštěvovány některé problematické servery.
V současné době projde Referenčním centrem cca 220 – 300 lidí denně, samozřejmě mimo meziknihovní služby, se kterými tvoříme jedno oddělení. Snad bychom mohli říci, že pokud je to v našich možnostech, jejich informační potřeby jsou naplněny.


RNDr. Markéta Hlasivcová
Oddělení referenčních
a meziknihovních služeb NK ČR


Předchozí stránka Obsah Další stránka