Formování
sovětského trestního a vězeňského aparátu v prvních letech bolševické
diktatury (1917 – 1924)
Lukáš
Babka
Studie se zabývá
krátkým obdobím let 1917 – 1924 a zaměřuje se na vývoj správy vězeňských
zařízení sovětského Ruska a SSSR. Táborové a vězeňské správy procházely
v průběhu této periody relativně bouřlivým vývojem. Z počátku měly
právo zřizovat tábory a věznice komisariáty spravedlnosti a vnitra a Všeruská
mimořádná komise pro boj s kontrarevolucí a špionáží (Čeka). V průběhu
doby docházelo k reformám, k přesnějšímu definování a určování toho,
jaké druhy vězeňských zařízení smí ta která instituce zřizovat a spravovat a
pro jaké druhy vězňů mají být určeny. Roku 1922 došlo k pokusu o
sjednocení všech vězeňských zařízení pod lidovým komisariátem spravedlnosti. Od
tohoto bylo nakonec kvůli těžkostem při provádění upuštěno a namísto toho byla
nařízena centralizace věznic a táborů pod správou komisariátu vnitra pod nějž
v té době spadal mimo jiné i resort státněbezpečnostní (Hlavní politická
správa – GPU).
Proto, aby bylo možné přesně definovat a určit postavení vězeňských správ v rámci bolševických státních institucí, rozebírá studie poměrně podrobně rovněž kompetenční a institucionální proměny všech resortů, do jejichž pravomoci vězeňská zařízení spadala. Největšími proměnami procházela Čeka (čili státní bezpečnost), která měla i v oblasti vězeňské během celého sledovaného období jisté výhody, na něž však často dle znění zákonů a nařízení ani právo mít neměla. Nikdy například nepředala všechny „své“ tábory a věznice, ač měla být jejich správa zcela centralizována.
Na konci periody,
jíž se studie zabývá, vedle sebe stály dva mocné orgány, jež měly právo
zřizovat a spravovat vězeňská zařízení. Jednalo se jednak o republikové lidové
komisariáty vnitra, v jejichž struktuře se vězeňské správě věnovaly
jednotlivé Hlavní správy vězeňských zařízení (GUMZ) a vedle toho o celosvazovou
Jednotnou státní politickou správu (OGPU, svým způsobem nástupce Čeky), kde byl
správou věznic a táborů pověřen Zvláštní oddíl (Specotděl). Obě tyto složky
státní moci spolu úzce kooperovaly. Z jejich rozdílného kompetenčního
ukotvení a odlišného postavení v rámci SSSR vyplývala rovněž výrazná
„specializace“ na správu jistých druhů věznic a táborů i věznění určitých
kategorií lidí.
Roku 1924 byl ve
vězeňské správě Sovětského svazu nastaven systém, který s drobnými
úpravami přečkal až do reforem na počátku 30. let minulého století a do vzniku
legendárního GULagu v polovině téhož desetiletí.