Světový ohlas Masarykovy
knihy Rusko a Evropa.
Jan Slavík o Rusku a Evropě prohlásil, ne
bez jistého zadostiučinění, že mezinárodní kritika přiřkla knize prvenství mezi
existujícími studiemi o ruském intelektuálním vývoji. První cíl předkládané
studie je tedy prověřit Slavíkovo tvrzení, její ambice nicméně sahá dále.
Knižní recenze, přestože se málokdy stávají předmětem historického studia,
představují specifický pramenný typ. Historik intelektuálních dějin má pomocí
recenzí možnost sledovat, jakou roli hrála ta která kniha v určité zemi a
určité době. Může sledovat vývoj různých – často protichůdných – diskursů,
které však všechny konvergují tématicky v hodnocení dané knihy. Cílem
studie je tedy přiblížit vydání Ruska a Evropy jako událost
v intelektuálních dějinách dvacátého století.
Studie je členěna na tři chronologické skupiny, které jsou dík
sebestřednosti a izolovanosti jednotlivých akademických světů první poloviny
dvacátého století také skupinami tématickými. První část se zabývá
středoevropskými, převážně německými recenzemi na první vydání Russland und Europa, které byly
uveřejněny krátce před a během první světové války, a jejichž hlavním tématem
byl vztah Německa a Ruska. Druhá část se zabývá reakcemi na stejné vydání, ale
v jihoslovanském a ruském intelektuálním světě, kde pochopitelně
rezonovala otázka slovanství a jeho specifické cesty dějinami. Třetí a poslední
část analyzuje britské a americké reakce na anglický překlad, který vyšel pod
názvem The Spirit of Russia krátce po
první světové válce. Důraz se v této skupině přesunul k otázkám
souvisejícím s bolševickou revolucí, které do překvapující míry Masarykova
kniha anticipovala.
Mezi recenzemi, které přinášejí nový pohled na Masarykovu knihu, zaujímá
prominentní ostrá kritika Leona Trockého z roku 1914. Masarykův nezájem o
„vlastní vývojový proces společenského člověka“ a důraz na Kantovu normativní
filosofii („sbírání mravně - filosofické pěny historického vývojového procesu“)
tvoří hlavní bod Trockého kritiky. Masaryk se podle něj samozvaně ujímá role
maturitního examinátora ruských dějin. Normativní filosofie prý neslouží
Masarykovi k vysvětlení dějin – čehož ani není schopna - ale k filosofickému a
mravnímu „ocenění“ jednotlivých epoch a osobností ruských intelektuálních
dějin. „A pokaždé,“ říká Trockij, „když dochází k tomuto „obecně závaznému“
ocenění, vyzdvihne se z okruhu této normy nezměnitelná hlava našeho pražského
profesora, která naprosto není obecně závazná.“
Soubor recenzí na knihu Rusko a Evropa, jejichž seznam tvoří přílohu
studie, nabízí více než zhodnocení knihy samotné. Recenze totiž často sloužily
jako platforma pro prezentaci autorova pohledu na „ruskou otázku“. Masarykova
kniha se tak stala jakousi politickou proměnnou, která mohla sloužit na jedné
straně jako důkaz blízkého příchodu „slovanské nadvlády“ či jako svědek
nadřazenosti německé filozofie. Pro
některé kniha představovala hrozbu carismu, pro jiné sloužila reakční buržoazii
nebo dokonce jako zbraň v psychologické válce (nemluvě o tuctech výtisků
povalujících se podle Seton-Watsona po německém generálním štábu). Více než o
Masarykově knize samotné tedy recenze vypovídají o myšlenkovém světě autora i
obecnějším intelektuálním klimatu a umožňují studovat taková témata, jako je
strukturování „jinakosti“ Ruska vůči Německu, Evropě či Západu obecně.