Mezi-národní loajality.
Filmy A/Olexandra Dovženka v kontextu národnostní politiky na Sovětské
Ukrajině v dvacátých letech.
Oksana Sarkisová
Dovženko byl bezpochyby jedním ze
zakladatelů moderního ukrajinského umění. Jeho dílo tak odráží postupnou transformaci
„národní poetiky“ v rámci paradigmatu socialistické estetiky. Změna
křestního jména z „Olexander“ na „Alexander“ dokumentuje změny a obraty
v sovětské národní a kulturní politice. Pozdní desátá a časná dvacátá léta
- doba proměn v politického postavení Ukrajiny i ve směrech národnostní
politiky – měla zásadní význam pro Dovženkovo chápání ukrajinské kultury. Jeho
dílo je naplněno syntézou uměleckého a politického programu. Předkládaná studie
nastiňuje dvojznačnost Dovženkovy „Ukrajinské triologie,“ – Zvenigora (1927),
Arsenal (1928), Země (1930) – která vznikla kontextu sovětských „korenyzačních“
pokusů v 20. letech.
Krátkodechá ukrajinizační politika 20. let propagující ukrajinský jazyk a
kulturní instituce vedla, přes všechnu politickou intoleranci režimu,
k významnému rozvoji umělecké kreativity.
Samotný koncept „ukrajinosti“ nicméně zůstal nejasný, oscilující mezi
představou plně samostatného státu se všemi politickými institucemi a
představou autonomní jazykově-kulturní entity v rámci federativního
uspořádání. V boji o ovládnutí
kulturního pole v tzv. státě dělníků a rolníků se na sovětské Ukrajině
vytvořily dvě skupiny sdružené kolem časopisů Pluh a Hart. První se
soustředil na propagaci spisovatelů-amatérů z venkova, aby tak zdůraznil
venkovský ráz ukrajinské kultury, zatímco druhý se věnoval městskému a
průmyslovému prostředí a kritice svého „tradicionalistického“ konkurenta.
Přestože se Dovženko zapojil do této debaty na straně moderny, nedají se
jeho postoje a obrazové odkazy redukovat na schéma „urbanismu“. Usmířit
modernistní Weltanschauung s národní
tradicí se stalo hlavním tématem ukrajinských umělců dvacátých let. Jednou
z dosud neprozkoumaných paralel k Dovženkově obrazové poetice,
založené na epice a historických motivech, je pokus Michaila Bojčuka spojit ve
svých monumentálních freskách byzantské motivy s lakonickým modernismem.
Dovženko si na jednu stranu vypůjčuje Boičukův obrazový slovník, na druhou
stranu pak jej provokuje a stimuluje ukrajinský spisovatel a básník Mykola
Khvyolvy, který se pokusil přetvořit tradiční „symbolickou geografii,“ tím že
zavedl nový koncept „asijské renesance“.
Ve svém prvním historickém filmu Zvenigora představuje Dovženko staletou
ukrajinskou historii jako sérii fragmentů sjednocených v postavě „věčného
děda“ co by strážce ukrajinského dědictví. Ani dnes není jednoduché film
Zvenigora jednoduše „přečíst“; v době svého vzniku byl dík své inherentní
dvojznačnosti chápán jednak jako jednoznačně prosovětský a jednak jako
modernistní metafora ukrajinského vývoje. Národní dědictví představuje ve filmu
jak pozitivní hodnotu, tak i přežitek; Dovženko se tak vyhýbá radikalismu
modernistů, aniž by si zadal příliš s venkovskou idylou. Děd je ve filmu
doprovázen svými dvěma vnuky, kteří representují dvě alternativní cesty
ukrajinského vývoje: zdatný a pracovitý bolševik Timoš kontrastuje se slabým,
do minulosti zahleděným snílkem Pavlem. Národ ztělesňuje žena, Roxana, jejíž
„proměna“ v moderní emancipovanou hrdinku Oxanu nově kontextualizuje
folklorní motivy, tím že obnovuje „chod času“ pomocí šťastného manželství
moderny a tradice. V závěrečné scéně se Ukrajina v podobě
ocelového vlaku žene do šťastné budoucnosti a veze s sebou nového
sovětsko-ukrajinského muže a ženu spolu s „věčným dědem,“ zosobněním národního
dědictví.
Arsenal vznikl v kontextu zesilujících útoků na hlavní představitele
ukrajinizace ze strany Moskvy. Motiv porážky zastřený v jazyce
monumentálního heroismu se tak stal vyzývavou analogií. Kombinace historického
a pohádkového příběhu se promítá celým filmem: realistická scéna poslední
chvíle vojáka umírajícího na bojišti po otravě rajským plynem je vystřídána
fiktivním obrazem, kdy jeden z koňů odpovídá svému revolučnímu pánovi.
Taras Ševčenko, jehož obraz je nesen jako zázračná ikona, na protest proti tomuto
zbožňování sfoukne svíci před svým vlastním obrazem. Futuristický patos filmu
kombinuje vizi nového světa s romantickou představou nesmrtelnosti
přítomnosti. Monumentální heroismus tak vstupuje na půdu modernistické
imaginace.
Snahou Dovženkovy Země je refromulace jednoho ze základních témat
ukrajinské kultury, tj. úrodné půdy, pomocí prismatu modernistických hodnot.
Příchod nového věku není presentován jako hladká a poklidná transformace.
V rozporu s dobovou praxí zobrazovat „kulaky“ jako inherentně zlé
stvůry Dovženkovy postavy jsou lidé s lidskými vlastnostmi, vedené silným
pocitem strachu. Tření mezi institucemi, které vydávají a které vykonávají
příkazy, utopická víra v sílu strojů stejně tak jako důvěra
v zázračnou vyšší moc, která je řídí, lokální moc neomezená ničím než
příkazy shora, akumulace nedorozumění a nemožnost kontrolovat lokální vývoj –
to vše, coby základní problémy samotné podstaty kolektivizace, nachází své
uplatnění ve filmu, který má být oslavou vítězství sovětizace vesnice.
Jako takové Dovženkovo dílo plné ukrajinských kulturních referencí nezapadá
do úzce národního diskursu ani vývoje. Jeho oddanost „kulturní renesanci“
přesáhla národní hranice a on sám aktivně ve své práci kombinoval národní a
mezinárodní loajalitu. V dusném ovzduší generačních debat o základech
moderního umění Dovženkovy němé filmy mluví o alternativní a autonomní vizi
Ukrajiny.