Spolupráce višegrádských zemí ve vztahu k
integraci do Evropské unie
Karel Vít
Spolupráce Československa, Polska
a Maďarska tvořila významnou součást procesu přibližování těchto zemí
k Evropskému společenství a později k Evropské unii. Visegrádská
kooperace, pojmenovaná podle setkání ve Visegrádu (Maďarsko) v roce 1991,
měla různé fáze charakterizované odlišnými zájmy, akcenty a následnými kroky.
V rámci této různorodosti je však možné vymezit tři hlavní rysy této
spolupráce, tvořící základ výzkumu uvedeného fenoménu: 1) důležitost celé
spolupráce v oblasti zahraniční politiky zejména v úvodní fázi
spolupráce na počátku 90. let, 2) postupný úpadek společné vůle prohlubovat a
rozšiřovat vzájemnou spolupráci, 3) otevřenost spolupráce do budoucna.
Příspěvek si klade za cíl
z českého pohledu pojmenovat hlavní rysy a analyzovat hlavní výsledky
spolupráce. Tento český pohled je samozřejmě doplněn obecně platnými kritérii.
Tímto faktem je také zvýrazněn fakt, že česká reprezentace nebyla v pozici
leadera celé spolupráce, rozhodně ne jako jediná a ve všech fázích vývoje
spolupráce.
Jako čtyři hlavní fáze vývoje
visegrádské spolupráce je možné vymezit
1) Období založení Visegrádské
spolupráce (1989-1991)
2) Období rozpadu vzájemné vůle
spolupracovat (1991-1998)
3) Období snahy obnovit téměř
zaniklou spolupráci (1998-2003)
4) Namísto závěru: Období diskuse
o společné budoucnosti v EU po vstupu těchto zemí do Unie (po roce 2003)
ad 1. Úvodní období po
politických změnách ve střední a
východní Evropě na konci 80. let, bylo ve znamení snahy navázat intenzivnější a užší kontakty se
zeměmi Evropského společenství. Tato snaha měla vyjádřit především strategické
změny po pádu komunismu. Vedle zatížení minulostí, které toto období charakterizovalo
(problémy v česko-polských vztazích, problematika vodního díla Gabčíkovo
v československo-maďarských vztazích), je možné hodnotit toto období jako
velmi úspěšné.
Za přispění vzájemné spolupráce
se podařilo zrušit dvě organizace symbolizující období studené války, tj.
Varšavskou smlouvu a Radu vzájemné a hospodářské pomoci, když tento krok
otevřel cestu ke sblížení s integračními seskupeními západní Evropy. Jako
další rys je nutné zmínit též odlišný pohled na podobu kooperace
v budoucnu, který sehrál významnou roli v dalším vývoji.
Vyvrcholením úvodního období byl
podpis asociačních dohod států „Trojky“ a Evropských společenství.
ad 2. Další období vzájemné
spolupráce bylo poznamenáno především vnitropolitickým vývojem
v jednotlivých státech, který velmi ovlivnil vzájemnou kooperaci. V této
souvislosti považuji za důležité především dva aspekty československého
přístupu k této spolupráci. Prvním jsou parlamentní volby v roce
1992, které přinesly nástup nové politické reprezentace, kladoucí jiné důrazy
v zahraniční politice, zejména ve vztahu k Visegrádské spolupráci.
Druhým aspektem je fakt, že nová česká reprezentace zdůrazňovala spíše
přináležitost ČR k západní Evropě než nutnost kooperace v rámci
postkomunistických zemí. Slovenská reprezentace naopak ve strachu s očekávané
izolace po rozdělení Československa požadovala institucionalizaci spolupráce
jako možnou hráz proti negativnímu vývoji. Distance české politiky od
Visegrádské spolupráce byla vyjádřena i podáním přihlášky dva roky po Polsku a
Maďarsku a dokonce později než Rumunsko a Bulharsko.
Heterogenita seskupení byla
vyjádřena i rozhodnutím přijmout Polsko, Maďarsko a Českou republiku (a nikoli
Slovensko) do NATO a potvrzena rozhodnutím summitu v Lucemburku
v roce 1997, který opět pouze tři státy přizval k jednáním o podmínkách
vstupu do EU.
ad 3. Již v návaznosti na
uvedená pozitiva minulého období je možné od roku 1997 hovořit revitalizaci
spolupráce. Definitivně pak po zahájení negociací o podmínkách vstupu do EU
dochází k tomuto oživení. K uvedenému vývoji bezesporu přispěla politická
změna na Slovensku a odchod Vladimíra Mečiara a také změna politické orientace
české vlády. Miloš Zeman i Mikuláš Dzurinda měly pozitivní pohled na budoucnost
visegrádské spolupráce, čímž velice ovlivnili celkovou ochotu kooperovat
v rámci seskupení čtyř států.
Na druhou stranu je nutné při
hodnocení tohoto období zdůraznit, že oživení nepřineslo stejnou úroveň
kooperace tak, jak je známá z počátku 90. let. Pokud k tomuto faktu
připočítáme výroky např. maďarského premiéra ve věci dekretů prezidenta Beneše,
je nutné klást mnoho otázek v souvislosti s budoucností Visegrádské
spolupráce.
ad 4. Poslední vymezené období
bylo zahájeno především rozhodnutím summitu EU v Kodani v prosinci
2002, který rozhodl o přijetí čtyř středoevropských států do EU a summitem EU
v Athénách na jaře 2003, kde byly podepsány přístupové smlouvy. Tyto
události vymezují možné oblasti spolupráce čtyř visegrádských zemí
v budoucnosti. První oblastí je Mezivládní konference EU, na které budou
všechny čtyři státy od podzimu 2003 participovat a spolurozhodovat tak o
budoucí podobě EU. Druhou oblastí je samotné členství těchto zemí v EU,
kdy po úspěšných referendech jsou vytvořeny předpoklady pro plné členství
v roce 2004. Další vývoj je však samozřejmě věcí budoucnosti a nabízí minimálně
tři možné cesty od pokračování dosavadní spolupráce, přes kooperaci
v rámci EU až po možnou marginalizaci spolupráce, kterou nepovažuji za
pravděpodobnou.