SETKÁVÁNÍ
Výstava obrazů Rudolfa Riedlbaucha a plastik Milana Váchy.
Galerie Klementinum, 15. 6. – 26. 8. 2007

Rudolf Riedlbauch
14. 6. 1944, Dýšina u Plzně
 

Studoval v letech 1962–1968 na Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru I prof. Františka Jiroudka a v roce 1980 na Akademii výtvarných umění v italské Perugíi. Ve své tvorbě se zabývá především malbou, kresbou, nástěnnými technikami a prací se sklem. Zúčastnil se mnoha výstav a soutěží v České republice a v zahraničí, např. v Mexiku, Bulharsku, Finsku, Rusku, Francii, Švýcarsku, Rakousku, Iráku, Brazílii a Německu. Je zakládajícím členem skupiny Tolerance '95. Žije a pracuje převážně v Praze.

riedlbauch_obr1  riedlbauch_obr riedlbauch_obr2 riedlbauch_obr3 riedlbauch_obr4

Milan Vácha
9. 12. 1944, Praha


Vystudoval Střední odbornou výtvarnou školu v Praze (1959–1963) a Akademií výtvarných umění v Praze v ateliéru prof. Vincence Makovského a prof.Karla Lidického (19631969). Během studia i po jeho dokončení pracoval jako kamenosochař na obnově pražských památek. Svá díla realizuje převážně v kameni, dřevě a bronzu. Kromě vlastní umělecké práce se věnoval do roku 1999 i činností pedagogické na Fakultě architektury ČVUT v Praze.

vacha1 vacha2 vacha3 vacha4 vacha5

Společná výpověď

Oba společně vystavující umělci - šedesátníci (narodili se roku 1944) Rudolf Riedlbauch a Milan Vácha se v uměleckých životech často setkávali. Společně studovali, spolu učitelovali, ač jeden je malíř a druhý sochař pronikali svojí tvorbou
do architektury, společně vystavovali, ale co hlavně - oba to táhne ke společným
a věčným otázkám podstaty bytí na naší krásné, přečasto zašmodrchané planetě. Rudolf Riedlbauch maluje stromy, splétá a rozplétá jejich kořeny a větve, vzrušují ho prchavé a nezachytitelné hudební motivy a také kolotoče, kterými analogizuje závratný labyrint lidského hemžení. Milan Vácha usiluje dopídit se podstaty zrození
a bytí. Hledá je v zemi a ve vývojové řadě od pradávných forem po současnost. Oba, ač každý svým jedinečným způsobem, naplňují svými výtvory vlastní neodbytné nutkání poodhalit principy života. Oba pro to mají dva nezbytné dokonalé předpoklady: schopnost vnímat a chápat rozporuplný okolní svět a mistrně zvládnuté řemeslo - řemeslo v tom nezpochybnitelném pojetí italské renesance. Takové umění, tedy také to jejich, neklame a vnímavé diváky osloví
a někdy dojme. To je vlastním posláním umění.

prof. MUDr. Josef Koutecký, DrSc.