Výstava
se programově jmenuje Ve znamení nové doby. Zdá se mi, že je
to pojmenování vhodné a především příznačné. Lze je totiž
chápat ve dvou možných významech. Ten širší je vztažitelný
k novému věku, který dnes označujeme jako novověk, dobu od
16. až 18. století, kdy se postupně rodí prvky moderního věku,
novověké společnosti a její kultury. Dnešnímu historikovi se
může zdát, že dějiny raného novověku vyplňují především
boje: před jeho kritickým pohledem defilují velké mocenské
konflikty mezi tehdejšími evrop-skými státy, stejně jako nemalé
politické, náboženské či hospodářské střety uvnitř států
samotných a z nich především zápas stavovství s panovnickým
absolutismem či spory a nakonec i válečná střetnutí mezi
katolíky a nekatolíky, výrazně poznamenaly i české dějiny. A
přesto to jsou i staletí "jiná": Lidé se tehdy,
stejně jako dnes, zajímali i o kdejaké novinky, jak o ty ze svého
blízkého okolí, tak i o ty, jež do Evropy docházely ze vzdálených
zejména zámořských zemí. A byla to i doba, v níž se rodila
novověká věda a s ní pozvolna také nová kultura.
Ve všech těchto sporech, střetech, zápasech a bojích, ve
zrodu vědy a v kulturním životě vůbec, sehrává nemalou úlohu
kniha. Během jednoho a půl století se kniha stala veřejným
kulturním statkem, vytvořil se a rozvíjel bohatý knižní trh
a v důsledku toho se zrodila i vnitřně bohatá a rozvinutá svébytná
knižní kultura. V polovině dvacátého století se jí dostalo
pojmenování "gutenbergovská galaxie".
Okamžikem jejího "velkého třesku" byl vynález
knihtisku. Již renesanční humanisté jej označili - vedle
kompasu, kormidla a střelného prachu - za jeden z nejpřevratnějších
vynálezů nové doby, díky nimž byla vývojově překonána i
antika. V čem tedy spočívá převratnost vynálezu mohučského
zlatníka Johannese Gensfleische zvaného Gutenberg?
Technicky vzato, rozhodně nespočívá v pouhém objevu, jak přenášet
barvu na vybraná místa; princip tisku z výšky byl ostatně znám
už nejméně tisíc let. Gutenbergův vynález mohl znamenat
kulturní převrat proto, že byl celým komplexem větších či
menších vynálezů a technologických postupů, jež používaný
termín "tisk" pouze shrnuje. Na jeho technologickém začátku
je objev písmoviny a principu odlévání liter; zřejmě právě
jen zlatník mohl pochopit, že tím pravým materiálem pro výrobu
jednotlivých liter je kov, který umožní vyrobit jednotlivá písmena
dostatečně přesně a přitom s velkou životností. Na jeho
konci stojí upravený vinařský lis, z něhož budou potištěné
stránky vycházet až do počátku 19. století.
Avšak oficína, tiskařská dílna, nebude po dlouhou obu jenom
pouhou výrobnou knih. Bude i nakladatelstvím, alespoň částečně
i knihárnou a knihkupectvím a v úhrnu pak i významným kulturním
centrem; z pražského prostředí nám může tyto funkce dokládat
především činnost tiskárny Melantrichovy a Veleslavínovy. Co
je však třeba zdůraznit - všechny tyto funkce tiskárna raného
novověku nejen zahrnuje, ale především integruje.
Znalost knihtisku se během 2. poloviny 15. století rychle šířila;
do Čech dorazila už v 60. letech. Do konce století bylo v českých
zemích vytištěno 44 tisků - tedy prvotisků, inkunábulí. Ale
za sto let poté, v poslední čtvrtině 16. století, to již
bylo na dva tisíce titulů, což je přes šedesát procent všech
titulů vytištěných u nás v 16. století. Během něho se na
knižním trhu objevilo 1-2 miliony výtisků české
produkce. Bylo to asi jedno procento celkové evropské knižní
produkce té doby, jež tehdy činila 150-200 tisíc titulů v úhrnném
nákladu asi asi 200 milionů výtisků. Jsou to čísla úctyhodná
a v následujících stoletích budou ještě stoupat, i když už
nikoli tak strmě. Zde je uvádím jen proto, aby bylo zřejmější,
co se skrývá za termínem "gutenbergovská galaxie".
Její
obsah je ale ještě bohatší; není totiž jenom kvantitativní.
V hromadách knih je ukryta i proměna duchovní - kniha
jako kulturní statek změnila charakter kultury. Díky své
podstatně menší ceně oproti rukopisu, usnadnila přístup k
psanému textu. Rychle se šířila a stala se příznakem zvyšující
se kulturní úrovně, rozšiřující se znalosti čtení a psaní.
Je proto jenom zákonité, že ve stejné době, kdy se u nás plně
rozvine knižní produkce, stojí na svém |
Doc.
Zdeněk Beneš (uprostřed), PhDr. Miroslava Hejnová a PhDr. Zdeněk
Uhlíř na vernisáži v Zrcadlové kapli.
Foto: Zuzana Havelková
vrcholu i předbělohorské
školství. Rozvíjejí se městské školy, roste počet jejich učitelů
i absolventů; je zřejmé, že vzdělání se stává potřebou.
A potřebou se tudíž stává i kniha - spojité nádoby
nelze oddělit bez zničení jich samých.
Stejně tak není náhodné, že v téže době se stále častěji
objevují i velké soubory knihoven, a to nejenom šlechtických
či institucionálních, ale především měšťanských. Pro
celkový stav kultury společnosti je totiž vždy rozhodující
její průměrná úroveň, neboť teprve z ní vyrůstají skutečné
vrcholy.
A ještě jednu věc je třeba připomenout: ke konci 16. století
se plně rozvinul i knižní trh propojující celou západní a
střední Evropu; opatřit si knihu vyšlou třeba v Paříži
bylo tehdy v Praze patrně jednodušší, než zakoupit si některou
z jejích následovnic řekněme kolem roku 1975. Ostatně, dovoz
knih do českých zemí byl značný. Dokládají to inventáře
tehdejších českých knihoven.
Knižní kultuře je však vlastní i jeden velice významný
kvalitativní aspekt: Uchování informace v písemné podobě je
již samo o sobě jejím uchováním v nové podobě. Mluvená
tradice totiž zdůrazňuje trvalost, neproměn-nost. Ale písemná
fixace informací alespoň potenciálně zahrnuje možnost
"inovací", nového čtení, interpretace. Prohlubuje
asociativnost, či chcete-li filozofičnost slova, vede k úvahám
nad ním. Šíření knih, jejich četbu, jinak řečeno - vznik
knižní kultury - doprovází i další faktor: četba potichu, o
samotě, kdy je čtenář nad textem sám.
To je ale už onen druhý, užší, možný obsah názvu výstavy.
Kniha otevírá novou dobu i uvnitř sebe sama; kniha tvoří nový
svět. Není jenom statkem veřejným, je i intimní věcí. Však
si vzpomeňme na neopakovatelný zážitek naší první knížky,
její četby anebo alespoň prohlížení jejích stránek a snahu
porozumět jim, abychom si oživili tuto její druhou tvář. Když
sedíme nad knihou - jak případně zní česká fráze -
ponořujeme se do světa, který nám nabízí, vstupujeme do něho,
abychom jej spoluprožívali nebo vytvářeli nad ním svůj
svět nový, jiný. Třeba i ryze subjektivní, s původním
textem spojený jenom asociativně.
Stejně s texty zacházel nepochybně i raně novověký čtenář.
Ale zatímco dnes poměrně hodně již víme o vnější stránce
knižní kultury raného novověku, o její technické, hospodářské,
výtvarné a politické rovině, o samotném procesu a především
charakteru vlastního čtení, tedy interpretování textu, víme
nepoměrně méně. Přitom právě tento aspekt je pro vzdělání
a kulturu vždy nejpodstatnější.
Dnes leží kniha z doby raného novověku tady před námi pod
sklem vitrín jako předmět, jako dokument doby. A přesto před
námi neleží jenom jako svébytný historický pramen. Když se
nad ní skloníme, chtě nechtě ji budeme číst, tj. budeme se
snažit porozumět alespoň jejímu textu a ilustracím. Oživíme
ji tím - a zpřítomníme. Současný historik by mohl říci, že
kniha je jedním z "míst paměti", že je jakousi schránkou
uchovávání minulého v přítomném. A tak se nad ní při
tomto čtení střetne svět raného novověku s naší současností.
Zkusme si při onom sklánění se nad starou knihou tento její
rozměr připomenout a zamyslet se nad ním. Text - etymologicky
vzato, ta tkanina slov a obrazů - bude překvapivě tvárná a
oslovující. Víme konečně, že na počátku všeho bylo
slovo...
Ukázka
z výstavy
|