Hlavní stránka NK 2/2003 Bulletinplus

Rozumím starosti knihovníků

Doc. PhDr. Jaromír Hořec,CSc.

Do někdejší Univerzitní knihovny jsem začal chodit někdy v letech 1936 a 1937. Čtenářskou legitimaci mi vydali, až když jsem přinesl potvrzení ředitele našeho reálného gymnázia, kterým se ústav za mne – ještě “nedospělého”– zaručil. Prožil jsem v Univerzitní knihovně a v jejích čítárnách knih a časopisů překrásné chvíle. Vypůjčoval jsem si a přečetl sborníky REDu, Hostu, Cesty, Šaldova zápisníku, později jsem se tu seznámil s Kritickým měsíčníkem, za války se slo-venským Elánem.
Tehdy se domů půjčovaly i nové moderní knížky, pokud je už zaregistrovali a zapsali do velkých, v kůži vázaných foliantů. Lístkové kartotéky ani další vymoženosti nebyly. Když mě pak můj strýc Jaroslav Drtina provedl nádhernými komnatami knihovny i skladišti, poznamenalo mě jejich kouzlo navždycky. Dnes občas lituji, že se omezily možnosti odnášet si některé knihy domů, i když chápu a rozumím starosti knihovníků střežit důkladně všechno, co v “Univerzitce”– dnešní Národní knihovně, mají.


BIOGRAFIE

Básník, novinář, historik. Člen Obce spiso-vatelů a Českého centra Mezinárodního PEN klubu.

Původním jménem Jaromír Halbhuber, *18.12. 1921 v Chustu na Podkarpatské Rusi. Vyrostl v rodině lesníka. Od roku 1932 žije v Praze, vystudoval reálné gymnázium (maturoval 1940) a abiturientský kurz při obchodní akademii (1941). Za německé okupace byl totálně nasazen v ČKD (1941–45), v té době působil v  ilegálním hnutí mládeže. V květnu 1945 byl jedním ze zakladatelů deníku Mladá fronta a do roku 1950 působil jako její šéfredaktor a ředitel stejnojmenného nakladatelství. V letech 1950–53 pracoval jako redaktor nakladatelství Mír, od roku 1953 byl šéfredaktorem časopisu Hlas revoluce a vedoucím vydavatelství Svazu protifašistických bojovníků, kde také řídil knižní edice Dokumenty a Živé knihy (1953–65), usilující o rehabilitaci odboje. V roce 1954 dokončil studia češtiny a literární vědy na FF UK. Od roku 1965 byl odborným asistentem na Fakultě sociálních věd a publicistiky UK (PhDr., 1967, prací Příspěvek k rozboru tzv. le-gionářské literatury; CSc., 1969, prací K počát-kům české knihy) a současně redigoval edici Magnet (1965–70 a 1990–92) ve vydavatelství časopisů Naše vojsko. V roce 1969 byl vylou-čen z KSČ a zbaven místa na fakultě i místa šéfredaktora časopisu Universita Karlova. Od roku 1970 byl v invalidním důchodu. V roce 1977 podepsal Chartu 77. V roce 1979 založil samizdatovou edici Česká expedice (kolem 120 svazků). Za šíření ineditní literatury a podvra-cení republiky byl v roce 1981 půl roku ve vazbě. V roce 1991 byl jmenován docentem Fakulty sociálních věd UK a ve stejném roce se stal předsedou Společnosti přátel Podkar-patské Rusi. Je místopředsedou Masarykova demokratického hnutí, kde řídí časopis Čas. Kromě výše uvedených periodik, která řídil nebo v nich pracoval, publikoval zejména v novinách a časopisech: Kytice, Blok, Gene-race, Národní osvobození, Hlas revoluce, Plamen, Červený květ (Ostrava), Literární noviny, Studentské listy, Listy (Řím), Obrys (Mnichov), Svědectví (Paříž). Od roku 1990 též Lidová demokracie, Tvorba, Lidové noviny, Český deník, Tvar aj. Redigoval periodikum Taneční hudba a jazz (1960–69) s L. Dorůžkou a J. Kotkem; samizdatové časopisy In margine (1977–81) a Pokus (1984–89), ve kterých uveřej-nil řadu svých historických a literárněhistoric-kých článků. Jeho publicistiku lze nalézt pod pseudonymy: Ignotus, Jan Čech, Jan Svoboda, Jiří Hynek, Severus, Zdeněk Hrubý. Tematicky se zaměřuje především na české moderní dějiny, literárněhistorické otázky a jazzovou a taneční hudbu, k níž také příležitostně psal texty (Dva modré balónky, Docela všední obyčejný den, Nedělní vláček, Barborka). Počátky básnické tvorby jsou spojeny se skupinou básníků a teoretiků (I. Andrenik, F. Listopad, L. Fikar, O. Kryštofek, J. Grossman, J. Morák a další), sdružených po květnu 1945 okolo deníku Mladá fronta a vyznávajících tzv. dynamoarchismus, usilující o syntézu romantické revolučnosti s banalitou každodenního života, ze které měl vyrůst obraz nového socialistického člověka (Květen č.1, Na časy, 1947). Na konferenci Svazu československých spisovatelů v lednu 1950 byl dynamoarchismus tvrdě a lživě odsouzen (L. Štoll: Třicet let bojů za českou socialistickou poezii, 1950). Téměř dvacet let se pak Jaromír Hořec mohl věnovat jen publicistice. I v této době píše poezii (částečně “poezii faktu”), klade si otázky po smyslu mladických ideálů a útočí proti všemu, co ohro-žuje svobodu a plnost lidského života (Hněv trávy, Špatně rozdané karty), komentuje soudobý stav české společnosti (Soudný den [inspirovaný 21. srpnem 1968] ) a Pozdvihování slov [společenská situace po vzniku Charty 77], naději hledá v mýtech, formujících od pradávna podstatu lidství (Svěcení hlíny) a v křesťanství (Anežka Česká).


 

 

 

RYZÍ SNÍH

Nevzhledné ruce
sáhly ztěžka do snů.
Nastal den stvoření.
Udělal mraky, psa a sosnu,
úskalí, řeku pod zemí.

A náhle bylo barev málo!
Opilá pitko v opratích,
proč se už na nás nedostalo?
Dítě se po úsvitu ptalo.
Tak vznikl potmě
ryzí sníh.

14.7.1942
(Pod srdcem tmy)

*****

Tmě
padly básně jako ušité.
Rozbušky kaštanů.
Mladá fronta.
Zem
rychle sešpendlená hvězdami.

V zádech krach,
spálu,
policii,
sny na samotkách.

Podejte mi hlas.
Mám vyřídit
poslední
ilegální vzkaz.

Tmě
padly básně jako ušité.
Květen je zkusil.
Zem
rychle sešpendlená hvězdami
letěla pro zbraně.
Za mnou!

1945
(Květen č.1)

BIBLIOGRAFIE:

Jasina, Praha, František Borový, 1946; Květen č. 1, Praha, Mladá fronta, 1946; Na časy, Praha, Práce, 1947; Zimička, Praha, K. Synek, 1947; SBS v boji za mír a proti remilitarisaci, Praha, Mír, 1951; Takový je fašismus, Praha, Mír, 1953; Poslední boj Julia Fučíka, Praha, Mír, 1953; SPB do prvních řad boje za mír a socialismus, Praha, Mír, 1953; Dopisy hrdinů, Praha, NV, 1956; Cesty zrady, Praha, NV, 1957; I děti šly na smrt, Praha, NV, 1960; Deníky dětí, Praha, Naše vojsko, 1961; Živé tradice, Praha, Naše vojsko, 1964; Hněv trávy, Praha, Českoslo-venský spisovatel, 1966; 15 oken do písničky, Praha, Panton, 1968; Nedělní vláček, Praha, Olympia, 1968; Hvězdy taneční hudby a jazzu (1,2,3), Praha, Panton, 1969; Zlato, stříbro, bronz, Praha, Olympia, 1969; Bohemus, Mni-chov, Poezie mimo domov, 1976 [Praha, Středo-české nakladatelství a knihkupectví, 1991]; Půlnoční jam session, Toronto, Sixty–Eight Publishers, 1977, [Praha, Melantrich, 1996]; Špatně rozdané karty, Mnichov, Poezie mimo domov, 1977 [1984]; Žluté nebe, modrá louka, Praha, Panton, 1980; Anežka Česká, Mnichov, Opus bonum, 1988 [Lidové noviny, 1990]; Jako by to bylo včera, Praha, [s.n.], 1990; Občanské fóry, Praha, Odeon, Česká expedice, 1990; Proč nejsem komunistou, Praha, Lidové noviny, 1990; Poezie života a víry, Frýdek–Místek, Ostrava, Okresní kulturní středisko, Sdružení Bezručův kraj, 1990; Na střepech volnosti, Praha, Československý spisovatel, 1991; Hala-sové, Brno, Scholalris, 1992; Doba ortelů, Brno, Scholaris, 1992; Soudný den, Praha, Česko slovenský spisovatel, 1992; Nedělitelná svoboda. Podkarpatská Rus, Praha, Společnost přátel Podkarpatské Rusi, 1992; Podkarpatská Rus – země neznámá, Jinočany, H & H, 1994; Pravda o Podkarpatsku, Praha, Česká expe-dice, 1994; Podkarpatsko včera a dnes, Praha, Česká expedice, 1994; ; I v blátě snít, Praha, Votobia, 1994; Ne, Praha, Česká expedice, 1995; Svěcení hlíny, Praha, Česká expedice : Riopress, 1995; Země Naděje, Praha, Česká expedice, 1995; Pozdvihování slov, Praha, Aeterna, Riopress, 1996; Dějiny Kamýka nad Vltavou, Praha, Česká expedice, 1996; Vnitrozemí, Praha, Riopress, 1996; Generace 45, Praha, Riopress, 1997; Přísežné svědectví, Praha, Riopress, 1997; Dokumenty o Podkarpatské Rusi, Praha, Česká expedice, 1997; Rekviem vavřínů, Praha, Česká expedice : Riopress, 1997; Střední Evropa a Podkarpatská Rus, Praha, Česká expedice, 1997; Generace nadoraz, Praha, Česká expedice : Riopress, 1998; Chléb na stole, Praha, Česká expedice, 1998; Psí parta z Ungeltu, Praha, Riopress, 1998; Testamenty, Praha, Riopress, 1999; Úsměvy T. G. Masaryka, Praha Riopress : Česká expedice, 1999; Dílna Hölderlinova, Zlín, Atelier IM, 1999; A všude v okolí jsou zakázány zvony, Zlín, Atelier IM, 1999; Hodiny z dálky bijí čtvrt, Zlín, Atelier IM, 1999; První kroky svobody, Praha, Společnost přátel Podkarpatské Rusi v  nakladatelství Česká expedice, 1999; Hamleti v texaskách, Příbram, Knihovna Jana Drdy, 2000; Bez glejtu; Cejchy, Praha, Riopress, 2001; Rány z milosti, Praha, Mladá fronta, 2001; Jindřich Schmidt, Praha, Academia, 2001; Světlá, Praha, IRIS, 2001; Nepromlčeno, Praha, IRIS, 2001; Hrdelní pře, Praha, Česká expedice, 2002. K vydání připravena sbírka Brzy–jazyk–nazývati–Ruzyně, Praha, Protis, 2003.

TŘI DOBY ČESKÉ POESIE

1.
Z universitní knihovny
na nouzovku
saxofónová sóla v hlavě
Všechno je naopak

Vznikl čas fantazie
Básně hořely
po hrdlo volné
Z Paříže blízko do Moskvy
Až zbyl jen krach
Prodáni na váhu
poprvé do ulic
už nic než vztek
a černá naděje
když tamtěm zachtělo se psát
krutý dějepis
na ohnutých zádech

1956
(Úryvek)

*****

PŘÍSAHY

Přísahy posvěcené
končí v jatkách,
kde rudnou zděšená rána.
A zlatá stověžatá matka
mlčí jak zařezaná.

Zatím co země potmě sténá,
samý strach, soud,
nenávist svatá,
nad městem civí ztopořená
socha prvního kata.

10.6.1958
(Nelogicky náměsíčná krajina)

*****

SIRÉNA ŘVE

Siréna řve Má vypito
A její chřtán se chodbou valí
jako by samci zotvírali
fekálie k nimž varyto
luzně po vlastech českých vane
Toť jejich hymna Neustane
dokud prasečí koryto
rubíny hvězd je pokryto
v zemi parchanty poplivané

Siréna řve a do cely
vychrstly splašky každodenní
ve kterých mastné ksichty cení
ochránci lití v oceli
Rozparáděni vlastní mocí
derou se z nebetyčných nocí
k raportům v kterých zocelí
Nýmandi krví protřelí
jimž vydáni jsme bez pomoci

Siréna řve

20.11.1982
(Brzy–jazyk–nazývati–Ruzyně)


Předchozí stránka Obsah Další stránka