BULLETINSVAZ KNIHOVNÍKŮ A INFORMAČNÍCH PRACOVNÍKŮ ČR |
1
|
||
Aktuální číslo | Archiv | Obsah |
Elektronická verze Vydavatelské údaje |
POTTEROMÁNIE O společenském působení literatury či jednotlivých titulů bylo napsáno
zejména v minulosti mnoho zajímavého. Např. se uvádí, že román Chaloupka
strýčka Toma od americké spisovatelky Beecher-Stoweové se významným způsobem
zasloužil o zrušení otroctví v USA. Harry Potter a kámen mudrců Harry Potter se stal na jeden nebo dva roky (možná jen na tři měsíce) idolem konkrétní, poměrně úzce vymezené skupiny dětí. Nelze vyloučit, že bude velmi oblíbený ještě za tři, čtyři roky, ale možná taky ne. O tom, zda knížky o Potterovi budou děti číst za deset nebo za patnáct let, je zbytečné spekulovat. Nejde o první ani o poslední "mánii", se kterou se setkáváme.
Sám jsem před léty spolu s dalšími rodiči sháněl svým dětem céčka, Šmouly,
Rubikovu kostku a další nezbytnosti, protože bez nich nebylo možné v té
době žít. Vloni bych se možná zajímal o Pokemony. Před léty bylo nutné
vidět Titanic, Jurský park, letos Pána prstenů. Ani dospělí nejsou ušetřeni
hromadnému podlehnutí přelétavé módě. Nad částí tohoto mimořádného zájmu o Pottera nemusíme příliš meditovat. Vůbec nesouvisí s kvalitou díla a jen částečně odráží něco významného v psychice a potřebách dětí. Dnes si umíme docela dobře představit, že průmysl, obchod a média vytvoří jakoukoli virtuální událost celosvětového významu (dobrou ilustraci představuje film Vrtěti psem). Děti (nechejme stranou dospělé) zpravidla nemají potřebu odlišovat se od druhých dětí. Naopak, co nejvíce se chtějí ostatním podobat, takže když má Anička penál s obtiskem Pikaču, nemůže mít Ivanka krásný červený penál po mamince bez obrázku. Originalita, snaha nepodobat se přichází až u dospívajících. I u nich však většinou konstatujeme, že jsou jeden jako druhý, oni se totiž zásadně nechtějí podobat generaci rodičů. Mít to, co ostatní děti, umožňuje zařadit se mezi ně. Nemáš mobil, nemohl ses včera dívat na film, nemáš lyže značky X, nemáš peníze na MacDonalda, nemáš mezi námi co dělat, nepatříš mezi nás a my se s tebou nebavíme. Proto také pro některé děti je vrchol argumentace, že "už jsem poslední ve třídě, který nemá ...". Znovu a znovu mě v praxi překvapuje, jak je tento motiv v současnosti u dětí silný a k jakým činům je někdy vede. Další zdroj obliby Pottera spatřuji v tendenci současné době nadhodnocovat nové a podceňovat staré. Týká se to věcí, názorů, obličejů. Nové je lepší, modernější, lákavější, zábavnější ... Životnost čehokoli nového je však velmi malá - žádáme si stále nové podněty, už nás nebaví staré věci, staří známí. S nadějí očekáváme, že to nové přinese, co očekáváme, co chceme, co si přejeme. Nevím, proč právě Harry Potter se stal onou módou. Mohu se jen domýšlet a spekulovat. Kniha je velmi dobře napsaná z hlediska potřeb (současného) dětského čtenáře. Používá jednoduchý srozumitelný slovník. Věty jsou nekomplikované. Děj je akční, má spád, stále se něco nového děje, nejsou dlouhé popisy, charakteristiky, rozbory. Knížka je napínavá - jde i o detektivní příběh pro děti. Někteří padouši jsou zřejmí, nicméně vrcholný padouch je jako ve správné detektivce překvapivě odhalen těsně před vrcholem knihy. Dětští kladní hrdinové příběhu umožňují snadnou identifikaci. Kluci to mají díky Potterovi jednodušší, ale ani dívky snad nepřijdou úplně zkrátka. Hrdina je jako kdokoli z dětí. Identifikaci usnadňuje i propojení světa fantazie s realitou světa a rodiny, kde Harry žije. Použité reálie mohou být bližší dětem v Anglii, ale nikterak nekomplikují přijetí ze strany českých dětí. Svět, ve kterém se čaruje, není sice ten, ve kterém žijí obyčejní lidé, ale ve skutečnosti je velmi podobný, dobře známý a začíná vlastně u nás - na nástupišti devět a tři čtvrtě londýnského nádraží King´s Cross. Charaktery čarodějnických učitelů jsou nám srozumitelné, protože je můžeme znát i z vlastní školy. Čarování je přitažlivé vždy - kdo z nás by si někdy nechtěl vykouzlit balík peněz, odstranit všechny nemoce ze světa, vyřešit záhady vesmíru, odhalit zločiny ... Jako ve správné pohádce dokážou čarovat jak síly dobra tak zla. Dobro vyhrává nejen čarováním, ale zejména umem, odvahou, ochotou obětovat se. Možná to není v knize tak zřetelné, nicméně na vítězství ve famfrpálu nestačí jen kouzla, ale i usilovný trénink. Rozlišení postav mi přišlo tradiční - hrdina je na straně dobra, má nepříliš výrazného dětského protivníka. Krásný (jak z pohádky) je motiv milujících rodičů, kteří svého syna podporují a chrání i po své smrti. Já jsem navíc ocenil i to, že větší počet stránek než obvykle mi umožnil vychutnávat radost nad tím, že dobro zvítězilo nad zlem. Jednotlivé ingredience jsou v knize dávkovány velmi umně. Ničeho není moc. V tomto směru mi Harry Potter a kámen mudrců připomínal řemeslně dokonalé hollywoodské filmy. Knížku budu doporučovat klientům, sám si dočtu další vydané díly. Rozhodně nemám strach, že tato kniha povede naše děti k okultismu či k jiným nepravostem. Václav Mertin Díváte se na fotografii J. K. Rowlingové. To je ona, ta všechno
vyvolala. Její Harry Potter vzbuzuje až emoce, které nám připomínají však
vy víte koho. Ve Spojených státech byly totiž knihy Rowlingové na několika
místech páleny a v Austrálii byly alespoň odstraněny z církevních a některých
školních knihoven. Až tak daleko se dostalo společenské působení knih
o Harrym Potterovi. Proti těmto extrémním názorům stojí prohlášení autorky,
že její knihy jsou velmi morální a reprezentují klasický pohádkový boj
mezi dobrem a zlem. |
|||
Optimalizováno pro MSIE 5.5 a Netscape 6.0 | SKIP |