Zpráva ze Středoevropské konference o čtení Bratislava , 6.-8.července 2000Konference se zúčastnili zástupci z 32 zemí světa. Hlavním organizátorem byla Slovenská asociace pro rozvoj čtení, která je regionální pobočkou mezinárodní světové organizace International Reading Association /IRA/. V roce 1996 se v Praze konal světový kongres IRA, kterého se zástupci KDK SKIP účastnili nejen přednesením diskusního příspěvku, ale zejména originálními pamětními listy od dětí z našich knihoven. Česká sekce IRA - Czech RA pořádá každý rok březnové konference, kterých se zástupci KDK SKIP pravidelně zúčastňují s informativními diskusními příspěvky. V současné době došlo ke změně ve vedení společnosti a vytváří se nová organizační struktura. Předsedkyní Czech RA je Dr.Radka Wildová, CSc z katedry primární pedagogiky UK Praha. V nově vytvářeném výboru budou KDK SKIP zastupovat Božena Blažková ze ZŠ Pardubice a Iva Ferdinandová z MěK Praha. Dne 5.7. proběhla registrace účastníků a zahajovací kulturní program taneční a pěvecké skupiny v místě konání konference - IUVENTĚ, centru pro volný čas dětí a mládeže. Ve čtvrtek a v pátek se dopoledne ve velkém sále konala společná plenární zasedání. V odpoledních hodinách probíhala činnost v sekcích nebo workshopy, takže účastník měl možnost výběru témat. V sobotu dopoledne se konalo jedno kolo paralelních sekcí a slavnostní závěr konference. K doprovodným akcím patřila výstava odborné literatury, výstava dětské literatury slovenského nakladatelství Mladé Letá, výstava propagačních a informačních posterů , exkurse do televizního studia Markíza a prohlídka Bratislavy. Celým jednáním prolínaly zkušenosti z uplatňování programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení /READING AND WRITING FOR CRITICAL THINKING, dále jen RWCT/, který je realizován v různých modifikacích v 17 zemích střední a východní Evropy a Asie . Tento program vyvinulo Consorcium for Democratic Pedagogy, jehož členy jsou University of Northem IOWA, Hobart and William Smith Colleges, Orava Associations a International Reading Association. Pro RWCT je charakteristické promyšlené a strukturované využití čtení, psaní a diskuse k rozvíjení samostatného myšlení, k podnícení potřeby i schopnosti celoživotního vzdělávání, tvořivého přístupu k novým situacím, schopnosti spolupracovat a respektovat názory druhých. Tento program byl v České republice realizován pod záštitou Open Society Fund /OSF/ a občanským sdružením Přátelé angažovaného učení /PAU/. Ve školním roce 1997/8 absolvovalo za účasti zahraničních lektorů prvních 26 účastníků, převážně učitelů všech typů škol, celý 100 hodinový kurs. V současné době probíhají replikace kursu zejména pro učitelskou veřejnost. Tyto replikace garantuje nově ustavené občanské sdružení Kritické myšlení. (Kritické myšlení, o.s., Suchý vršek 2117/10, 15500 Praha 5, tel., fax: 02 561 11 18. e-mail: hana.kostalova@ecn.cz). Patřím mezi první absolventy kursu RWCT a jsem přesvědčena, že řada metod může najít uplatnění v knihovnické praxi, zejména v dětských odděleních veřejných knihoven a pochopitelně i v knihovnách školních. Obdobný názor se dá vystopovat i v řadě diskusních příspěvků z bratislavské konference, kde několikrát zazněla potřeba aktivní účasti knihovníků na aktivizaci a zlepšení čtenářské gramotnosti nejširší veřejnosti. Gramotnost je v tomto pojetí chápána jako základní podmínka rozvoje demokracie. Je definována jako dialog mezi čtenářem a autorem, jako proces probíhající celý život v souvislosti s potřebou celoživotního vzdělávání v současném světě rychle se měnících informací. V tomto smyslu je zapotřebí celosvětové reformy se společným cílem - "co nejlepší školy a učitelé na celém světě. Je zapotřebí využít různých zkušeností z různých prostředí k dosažení gramotnosti a demokracie po celý život. Je nutné pomoci zejména mladým lidem pochopit svobodu a odpovědnost, život v tzv. otevřené společnosti a vštípit jim odhodlání k celoživotnímu sebevzdělávání." /Volná citace z úvodního projevu J.Steel/ Se stručnými obsahy jednotlivých příspěvků je možné se seznámit v pracovním materiálu z konference, který byl předán VV SKIP - Zlatě Houškové a v kopii jsem si ho nechala i já. Slovenská asociace chystá též vydání oficiálního sborníku, který je však zapotřebí řádně objednat a zaplatit. Mne osobně nejvíce zaujaly příspěvky týkající se využití knihoven ve výuce. Knihovna je vzhledem k šíři informací, které proti učebnicím poskytuje, chápána jako demokratický prostředek rozvíjející čtení a myšlení. V knihovnách lze z učení udělat zábavné poznávání světa, které propagoval již J.A.Komenský. Podle zkušeností z jednotlivých zemí je zapotřebí výrazná popularizace a propagace činnosti a možností knihoven právě v oblasti čtení a čtenářských programů nejen pro děti, ale i rodiny a školy. Zajímavý je např. slovinský program "Čteme a píšeme spolu", který je určen rodičům a dětem z 1.-2.tříd. Jedná se o 10 dvouhodinových setkání ve školní knihovně doplněných společnou návštěvou veřejné knihovny. Výchozí situace ve Slovinsku je pochopitelně odlišná od situace u nás, přesto se dá využít možnosti motivace dětí, navázání dialogu mezi dospělými a dětmi, možnosti bližšího poznání knihovnické práce a případně i obnova čtenářských dovedností dospělých. Školy budou muset v blízké budoucnosti začít zpracovávat vlastní čtenářské programy zaměřené nejen na žáky, ale i na dospělé. Ukazuje se i potřeba vzniku nové profese školního knihovníka s pedagogickým vzděláním a znalostmi programů z oblasti čtenářské gramotnosti. V Litvě například uspořádali specializovaný kurs RWCT pro knihovníky. Zazněla zde i otázka potřeby tzv. rodinných knihoven, které mohou sehrát významnou roli zejména v oblasti mezigenerační komunikace a smysluplně využitého společného volného času. K vzájemnému dialogu je možné např. využívat i školní časopis, který může sloužit nejen jako vizitka školy, ale může se stát indikátorem demokracie na školách, za předpokladu, že se žáci společně s učiteli stanou jeho skutečnými autory. Zajímavé byly i příspěvky zabývající se tzv. četbou pro ženy a možnostmi propagace a popularizace čtení v tzv. ženských časopisech. Právě tudy třeba může vést jedna z cest ke zvýšení zájmu rodiny o problematiku gramotnosti a celoživotního vzdělávání. V této souvislosti bych ráda připomenula téma Cenzura a knihovny, kde autor ve stručnosti shrnul historické zkušenosti socialistických knihoven včetně státní zodpovědnosti za nenahraditelné ztráty v knihovních fondech. Zároveň se však zamýšlel nad současnými požadavky volného trhu a nedostatkem financí, který nutí knihovny velmi přísně vybírat z širokých možností nejrůznějších žánrů. Poukazoval i na právo svobodného přístupu k informacím v souvislosti s tlaky ze strany státu, církví a nejrůznějších lobbistických skupin, včetně možností nekontrolovatelného šíření textů prostřednictvím internetu. Velmi inspirativní byl slovinský projekt "Bralna značka The Reading Badge", který spojuje tradici s moderními médii. Logem projektu je heslo "S knihami do světa", a figurka malého chlapce, který vypadá jako Pinoccio a nese pod paží velikou knihu. Ona figurka se vyskytuje všude - na tričku, butonu i na internetových stránkách. Jedná se totiž o tradiční čtenářský odznak, který byl ve čtyřicátém roce svého nepřetržitého působení ve školách, uveden na internet (šk.r. 1999/2000). Odznak má vlastní domovskou stránku, která je určena dětem a jejich autorům. Stránka dále obsahuje nejrůznější materiály s cílem motivovat mladého člověka ke čtení - letáky, nabídky, literární portfolia, nabídky setkání s autory a seminářů, anotované záznamy doporučených knih, krátké znalostní testy z oblasti literatury apod. Je zde přístupná i schránka na diskusi o knihách a čtení. Možná, že bude nejlepší internetovou stránku osobně navštívit a dozvědět se více - http://www.bralnaznacka.com. Zajímavý byl i videozáznam z vyučovací hodiny čtení vedené metodami RWCT na ZŠ Chlupova, fakultní škole UK Praha. Jsem velmi ráda, že jsem se mohla konference zúčastnit a načerpat tam mnoho nových a inspirativních zkušeností a kontaktů. Vzhledem k tomu, že je více než pravděpodobné, že se obdobná konference bude po dvou letech opakovat, bylo by vhodné připravit včas prezentaci aktivit našich knihoven v oblasti podpory čtenářství a gramotnosti. Jedná se zejména o přenosný poster s texty v angličtině, který se mi pro letošní konferenci z časových důvodů nepodařilo připravit. Bylo by vhodné uvažovat i o natočení videofilmu, který by předvedl nejrůznější formy, možnosti a aktivity našich knihoven. Pro zahraniční prezentaci by opět byly zapotřebí anglické titulky. Jako základ prezentace by např. mohly sloužit aktivity knihoven v rámci současného projektu Kde končí svět. Důležitou oblastí je i navázání kontaktů a spolupráce s obdobnými organizacemi a institucemi nejen u nás, ale i v zahraničí - např. Czech RA, IBBY, Kritické myšlení, Bralna značka apod. Nezanedbatelnou otázkou je i další vzdělávání knihovníků v oblasti nových programů a projektů na podporu čtenářství a gramotnosti. V případě zájmu mohu připravit specielní kurs RWCT v aplikaci na využití v knihovnách. 11.července 2000 Božena Blažková |
|