Adolf Born a Paul Flora
22. 6. - 27. 8. 2006
PRODLOUŽENO DO 24.9.
2006
Galerie Klementinum - přízemí / 1. patro, út-ne: 10:00 - 19:00 hod.
Tisková zpráva
Fotogalerie z vernisáže
Výstava sestává ze cca 100 kusů zarámovaných kreseb Paula Flory, miniatur a knih, které ilustroval. Adolf Born vystavuje kromě svých obrazů a grafik rovněž knihy, které ilustroval. Součástí expozice bude i projekce ukázek jeho animovaných filmů.
“Svůj vlastní svět nosí každý malíř v sobě, ale objevit ho, dostat se k němu je věc nesnadná. Born objevil prostou pravdu, že vážné umění nemusí být vážné, aby bylo vážným uměním. Do jeho litografií a leptů vtrhla veselá společnost Pantalónů, Doktorů, Pulcinell, Brighelů, Harlekýnů a s nimi i všelijací kejklíři, iluzionisté, akrobati, mastičkáři a muzikanti”.
Z předmluvy Miloše Macourka pro monografii A. Borna, Slovart 1999
Adolf BORN 12. června 1930 narozen v Českých Velenicích Některé z cen: 1974 jmenování Karikaturistou roku – Montreal
|
Paul FLORA Rakouský grafik, karikaturista, ilustrátor. Od roku žije1928 v Innsbrucku, v letech 1942-44 studoval na mnichovské akademii u O. Gulbranssona. První výstava v roce 1945 v Bernu, v roce 1953 první kniha "Floras Fauna", spolupracuje s řadou novinami a časopisy, v roce 1966 účast na bienále v Benátkách. Jeho ironicko-sarkastické kresby s vyhraněným osobním stylem se těší mezinárodnímu uznání. Ilustroval více než stovku knih. Je autorem scénografie dramat Amphytrion" H. von Kleista (Vídeň 1963) a "Der König stirbt" E. Ionesca (Hamburk 1998). Paul Flora je velice důkladným pozorovatelem comédie humaine, jejímž účastníkům ostrým perem nadzvedává masky. Nestrhává jim je úplně, protože samozřejmě ví, že bychom se bez masek jen těžko dokázali vzájemně snést. Od té doby, co v roce 1971, tedy už před pětatřiceti lety, přestal karikovat aktuální události, jak to dělával celá léta pro týdeník “Die Zeit”, se jeho pero stalo doslova ještě špičatější, než dřív. Jeho špička však nemá v úmyslu zranit. Ostrá kontura karikatur definitivně ustoupila jemnému předivu linií, které se ohlásilo již v roce 1957 v “Lidech a jiných zvířatech”. V těchto listech Paul Flora dokázal, že patří k největším kreslířům naší doby epochy. 1922 narozen v Glurnsu, v jižním Tyrolsku 1952 Výstava v muzeu Ferdinandeum v Innsbrucku, po ní následovalo mnoho výstav doma i v zahraničí, mj. v Muzeu Folkwang v Essenu, v Kunsthalle v Brémách, v Muzeu Wilhelma Busche v Hannoveru, v aargauském Kunsthausu, v Muzeu umění ve Winterthuru, v Musée de Grenoble, v Muzeu Nijmegen, v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Hamburku, ve Württemberském Kunstvereinu ve Stuttgartu, v Městském muzeu v Mnichově a na Bienále v Benátkách 1953 První kniha Floras Fauna (Florova fauna) v nakladatelství Diogenes v Curychu, po ní následovalo 40 dalších knih, které většinou vyšly v nakladatelství Diogenes, mj. Trauerflora (Smuteční flora), Das Musenroß (Kůň múz), Das Schlachtroß (Bitevní kůň), Der Zahn der Zeit (Zub času), Veduten und Figuren (Veduty a postavy), Die verwurzelten Tiroler und ihre bösen Feinde (Zakořenění Tyrolané a jejich zlí nepřátelé), Penthouse, Hungerburger Elegien (Hungerburgské elegie), Der blasse Busenfreund (Bledý důvěrný přítel), Nocturnos (Nokturna), Die Welke Pracht (Povadlá nádhera), Huhn in heroischer Landschaft (Slepice v heroické krajině) 1957 - 71 Každý týden aktuální kresby v hamburském týdeníku
“Die Zeit” |