Jezuité a Klementinum
Jezuitský řád má a vždy
měl mezi ostatními řeholními společenstvími mimořádné postavení. Ve
srovnání s většinou ostatních vznikl poměrně pozdě. Patří mezi řády
řeholních kleriků - clerici regulares, tedy kněží, kteří žili
společně podle určitých komunitních pravidel. Tyto řády vznikaly až
v průběhu 16. století, v období ostrých politických rozporů a v době
mohutně se šířící reformace, jíž mnohé starší, ale již stagnující řády
nedokázaly účinně čelit. Snaha nově zakládaných řádů o nápravu obecné
církve měla několik hlavních cílů, jimiž byla kněžská služba, spása
duší, udílení svátostí, pedagogická činnost a péče o nemocné a slabé.
Tomuto úsilí bylo v jezuitském řádu podřízeno vše ostatní: ve prospěch
osobní zbožnosti a praktických činností byla ku příkladu omezena povinná
účast na společných modlitbách, uvolněna byla rovněž vazba na setrvávání
v určitém domě, i hábity členů byly přizpůsobeny běžnému kněžskému
oděvu. |
|
Takový vliv a moc
vyvolaly ovšem u ostatních značnou nevoli, nejen ale tam, kde bychom to
čekali – u představitelů jiných konfesí, ale také u mnohých zastánců
katolické víry, kterým se nedostalo takových výsad. Mladšího data jsou
ovšem obecně nenávistné postoje vůči černým otcům, tak ku příkladu našim
obrozencům rovněž uniklo, že obvinění jezuitů z podpory germanizačních
snah jsou velkým historickým omylem. |
|
Svatý Ignác z Loyoly
se narodil v urozené baskické rodině v roce 1491. Při křtu dostal
jméno Iñigo, až později přijal jméno Ignác. Byl vychováván podle
dobových zvyklostí tak, aby z něj vyrostl šlechtic zběhlý v galantním
vystupování, dvorských mravech i válečném umění. Byl mužem malé postavy
(158 cm), křehké tělesné konstituce i nepevného zdraví, ale oplýval
houževnatostí a pevnou vůlí. Podle všeho byl nějaký čas i pážetem krále
Ferdinanda Aragonského a pak členem osobní stráže vévody z Nájery. V jeho
službách se začala Iñigova vojenská kariéra. V roce 1521 při hájení
pevnosti Pamplona dobývané francouzským vojskem byl zraněn dělovou koulí
do obou nohou tak těžce, že se ocitl v ohrožení života. Smrt se mu
vyhnula, ale následky poranění cítil po celý život – pravá noha zůstala
o něco kratší. Při léčení na rodném zámku v Loyole počal se stejnou
zálibou, s jakou dřív četl kratochvilné romány, číst životopisy svatých.
Zatímco v dřívějších letech se nevyhýbal světským radovánkám, nyní se
rozhodl “vykonat velké věci ve
službách Božích”. |
|
Nakonec tito “přátelé v Pánu”, jak se sami
často označovali, získali přízeň papeže Pavla III. Ten schválil
Tovaryšstvo nejprve ústně v roce 1539, později se všemi právy 27. září
1540 bulou s názvem Regimini militantis ecclesiae, tzn. Řízení bojující
církve. Už tehdy stanovil Ignác z Loyoly základní osnovu činnosti svého
řádu (tzv. formule): sliby chudoby a poslušnosti, misijní poslání,
zvláštní poslušnost vůči papeži, pravomoci generála a dalších vysokých
hodnostářů. Ignáce zvolili jeho druzi prvním generálem. Záhy poté začal
pracovat na definitivní řádové ústavě, na níž se pak spolu s ním podílel
agilní řádový sekretář Jan de Polanco a která vešla do dějin pod názvem
Constitutiones Societatis Iesu (Konstituce). |