Zápis z workshopu konaného na konferenci Knihovny současnosti 2005, Seč
Referenční služba „Ptejte se knihovny“
Jak dál? – budoucnost služby
Základní charakteristika
Referenční služba, jejímž cílem je odpovídat na otázky uživatelů v rozsahu základních informací, většinou odkazem na dostupné informační zdroje. Služba odpovídá na otázky všech typů, nelze provádět jakoukoliv selekci. Zapojené aktivní knihovny mohou využívat kooperace při odpovídání dotazů.
Výsledky workshopu:
- anglická verze stránek – dvě řešení – překlad stávajících nebo napojení na QP
- logo služby – logo s textem nejpoužívanější, barevné varianty zachovat, ovšem s doplněním textu
- anglická verze loga, vystavení na stránkách české verze
- jistý stupeň formalizace a profesionalizace služby z hlediska administrace s cílem možného napojeni kooperačního projektu na službu QuestionPoint (Městská knihovna v Praze, spolupráce s Německem)
- analýza dotazů – vymezení přesně toho, na co chceme/můžeme v rámci PSK odpovídat (např. inspirace či poučení ve službě Modrá linka – komerční služby, služeb Ústavu pro jazyk český, Slovensko – dopis, e-mail, chat – NK Martin)
- vytvořit pro uživatele možnost vyjádřit se k odpovědím – např. Nalezli jste nedostatky – chyby v našich odpovědích? Napište nám!
- nové rozvržení stránek služby, oddělení stránek pro uživatele od stránek pro knihovny, zjednodušení stránek, včetně formulářů
- vytvoření odkazu Nedoručené zprávy
- založení diskuze na PSK
- odkaz a případné přeložení metodických materiálů (Reference Guidelines
http://www.ala.org/ala/rusa/rusaprotools/referenceguide/Default2277.htm) ze stránek ALA
- propagace služby mimo knihovny, např. zapsáním služby na Seznam.cz, Centrum.cz a další portály
Zapsala: J. Pospíšilová, NK ČR
|
|
|