Národní knihovna ČR – SLOVANSKÁ
KNIHOVNA
Společnost pro výzkum východní a
střední Evropy v ČR
Institut pro srovnávací politologický
výzkum Fakulty sociálních studií MU v Brně
(1906-2006)
(Úvodní texty pro diskusi)
Státní duma v Rusku v letech
1906-1917
Zbyněk
Vydra
Myšlenka zavést v Rusku
parlamentarismus se objevovala v 19. století opakovaně. V různých
variantách ji můžeme nalézt u opozičních skupin – tzv. děkabristů nebo u prvních
socialistů. Svébytnou variantu parlamentu předložili slavjanofilové (Zemskij sobor, stavovské shromáždění podle
vzoru z doby Moskevské Rusi). O jisté formě parlamentu v určitých
obdobích koketovala i carská byrokracie – vrcholem podobných úvah byla léta
1880-1881 (období tzv. „diktatury srdce“, kdy byl ministrem vnitra hrabě Loris-Melikov). Tehdy ale
veškerým reformním plánům, které není radno přeceňovat (nemělo se jednat o
vznik parlamentu západoevropského typu s legislativní pravomocí), učinil
přítrž atentát na Alexandra II. uskutečněný 1. března 1881.
Idea konstitucionalismu a
parlamentarismu byla pevně zakotvena v představách ruských liberálů, kteří
za politický vzor pokládali Velkou Británii, v případě konzervativnějších
osob bylo vzorem Německo. Liberální opozice o sobě dávala vědět stále více od
počátku 90. let 19. století (reakce na hladomor a špatnou politiku vlády
v letech 1891-1892). Na počátku 20. století již Rusko stálo na prahu vážné
politické a celospolečenské krize. Vedle liberálních aktivit (soustředěných
hlavně kolem zemstev), přidělávaly vládě starosti studentské nepokoje, stávky
dělníků a rozvoj socialistického hnutí obecně a již tradiční rolnické bouře. Od
roku 1902 se navíc vrátil na scénu politický terorismus, spojený se stranou socialistických
revolucionářů (eserů). Jedním z řešení jak
překonat tuto nepříjemnou situaci měla zjevně být expanzivní zahraniční
politika. Vyústila do válečného konfliktu s Japonskem (1904-1905). „Krátká
vítězná válka“ se ale ukázala být zbožným přáním; Rusko se blamovalo jak na
souši tak na moři a porážky ještě zhoršily domácí situaci. Teroristické
aktivity eserů pokračovaly (v létě 1904 byl zavražděn
nepopulární ministr vnitra Pleve) a své aktivity
začala koordinovat také liberální opozice (Sjezd zemstev v S.-Petěrburgu v listopadu 1904). Za otevřený počátek
revoluce je tradičně pokládán 9. leden 1905, tzv. Krvavá neděle v S.-Petěrburgu.
Brzy po propuknutí revoluce se začaly
objevovat požadavky na svolání ústavodárného shromáždění. Vycházely na prvním
místě od liberálů, reprezentovaných řadou profesních svazů (Svaz zemstev; od
května 1905 Svaz svazů). Parlament chtěli i eseři,
současně se dožadující pozemkové reformy. Květnová katastrofální porážka
v bitvě u Cušimy přispěla k obratu v dosud vyhýbavém postoji
vlády. Když se v červnu sešel v pořadí již třetí kongres zemstev a
jednoznačně vyzval cara k „nápravě současných poměrů“, Mikuláš II. delegáty
ujistil, že ústavodárné shromáždění bude svoláno. Vlna letních povstání (mimo
jiné legendární vzpoura na křižníku Potěmkin) vedla v srpnu k vydání
nařízení o tzv. Bulyginově dumě (pojmenována podle
ministra vnitra). Měla však mít pouze poradní hlas a z voleb byli
vyloučeni příslušníci neruských národů. Opozice ji jednoznačně odmítla (Kongres
zástupců zemstev a měst v září v Moskvě) a radikalizace nálad přiměla
Mikuláše II. k větším ústupkům - 17. října vydal manifest (Říjnový
manifest), v kterém ohlásil svolání Státní dumy coby reprezentativního
orgánu s legislativními pravomocemi.
Říjnový manifest je často hodnocen jako
přelomový dokument v ruských dějinách, znamení přechodu od samoděržaví
k ústavnímu systému. Nicméně v jeho textu zůstalo označení cara jako
„samovládce“, a výraz „ústava“ bychom v něm hledali marně. Ruský parlament
měl mít výrazně konzervativní charakter. Tvořily jej dvě komory – Horní komora,
tzv. Státní rada (Gosudarstvennyj sovět) měla 196
delegátů, polovinu jmenoval car a polovinu volila šlechta, velkostatkáři,
obchodní komory, univerzity apod. Druhá komora (Gosudarstvennaja
duma) měla 524 poslanců, voleni byli ve 4 kuriích: šlechtické, městské, rolnické,
dělnické). Poměry volitelů zvýhodňovaly šlechtu a také rolníky, které vláda
pokládala za konzervativní a „spolehlivou“ složku společnosti. Od počátku bylo
zřejmé, že vliv Státní dumy bude omezený – veškeré jí navržené zákony musela
schválit i Státní rada a nakonec car. Demokratický princip byl omezen samotnou
existencí kuriového systému, navíc způsob jmenování a volby (senátoři voleni na
9 let, každé tři roky třetina obměňována) členů Státní rady měl zajistit její
konzervativní postoje. Vláda v čele s ministerským předsedou (nově
vzniklý úřad, prvním premiérem byl Sergej Witte) byla
odpovědná carovi, nikoli parlamentu. I tak se ale jednalo o nezpochybnitelný
pokrok, otevřel se prostor pro vznikl legálních politických stran.
S Říjnovým manifestem se takřka bezvýhradně ztotožnili konzervativní
liberálové, většinou velkopodnikatelé a finančníci, kteří založili Svaz 17.
října (označování jako okťabristé, v čele Alexandr I. Gučkov,
moskevský průmyslník). Radikálnější
liberálové založili Stranu konstitučních demokratů (tzv. kadeti), která se stala hlavní liberální opoziční stranou. Vznikaly
však i strany ultrapravicové, hlasitě podporující monarchii a hlásící se ke
samoděržavnému principu moci. Nejvýznamnější byl Svaz ruského lidu.
Vznik politických stran a volby do I.
Státní dumy, které se uskutečnily v březnu 1906, probíhal v atmosféře
celospolečenského chaosu. Po celé zemi docházelo k politickým atentátům
(páchali jen nejen revolucionáři, hlavně eseři, ale
za součást své taktiky si je zvolila i ultrapravice), rolnickým bouřím,
národnostním nepokojům (zvláště krvavé byly četné protižidovské pogromy, často
tolerované státními úřady) a v některých částech (Polsko, Zakavkazsko,
částečně Pobaltí) impéria zuřila regulérní občanská válka. Předvolební kampaň
v této atmosféře do jisté míry zanikla. Počet stran vzniknuvších
v zimě 1905-1906 je až nepřehledný, stejně jako jejich program. Okťabristé si zakládali na Říjnovém manifestu, byli pro
ukončení revoluce a stabilizaci; kadeti předpokládali, že ústavní změny budou
pokračovat a jejich postoj k revoluci byl nevyhraněný. Ultrapravice se
k Dumě stavěla značně odmítavě, ale rozhodla se voleb účastnit
z praktických důvodů. Levicové strany se v názorech rozcházely – eseři žádali na prvním místě pozemkovou reformu a Dumu
odmítali jako „buržoazní instituci“, nicméně jejich pravicová frakce, tzv. trudovici, se voleb účastnila. Bolševici volby bojkotovali,
menševici nikoli. Výsledky voleb znamenaly nepříjemné překvapení pro vládu,
jednoznačně zvítězili kadeti (171 mandátů ze 485), druhou nejsilnější stranou
byli trudovici (105 mandátů). Ultrapravice zcela
propadla (pouze 8 mandátů), oktjabristé také neměli
důvod k oslavám (14 mandátů). Státní duma se poprvé sešla 27. dubna a rychle
se v ní zformovalo silné liberální křídlo (242 poslanců) s kadety
jako hlavní silou.
Pro úlohu Státní dumy v ruském
veřejném životě mělo podstatný význam, že car ji nepokládal za partnera. Nikdy
se s její existencí nesmířil, pokládal ji za nepříjemnou konkurenci,
snažil se ji co možná nejvíce eliminovat, respektive ji ostentativně přehlížel.
Důležité bylo, že omezil pravomoci Dumy. Do „základních zákonů státu“ byl
začleněn paragraf 87, jenž umožňoval, že vláda mohla „za výjimečných poměrů“ a
mezi zasedáními dumy z vlastní moci vydávat nařízení s platností
řádných zákonů (duma je poté měla schválit). Charakter ruského parlamentarismu
tím byl trvale negativně poznamenán.
Vztah I. Dumy k vládě (od 27. 4.
premiérem Ivan Goremykin) byl silně kritický,
v atmosféře stále probíhající revoluce tomu ani nemohlo být jinak. Jedním
z nepřekonatelných rozporů byla otázka amnestie pro politické přečiny –
v tomto bodě se však nedokázali shodnout ani sami poslanci); duma také
chtěla zvýšit své pravomoci ve věci jmenování vlády (aby byla schvalována resp.
navrhována dumou). Dále byl veden spor o zrušení trestu smrti, zrušení Státní
rady, pozemkovou reformu ad. Navíc doutnal konflikt mezi ruskými poslanci a
jejich neruskými kolegy (zvl. polskými poslanci) kvůli otázkám národnostním
(Poláci se dožadovali autonomie), k otevřenému sporu nedošlo patrně jen
z časových důvodů. Jinak ale Duma byla velice aktivní, poslanci často
interpelovali vládu (celkem 391 interpelací) a mnohé přerostly v bouřlivé
diskuze. Jedna z největších se rozvinula v záležitosti
protižidovského pogromu v Bialystoku 1.-3. 6.
Jelikož
spolupráce Dumy s vládou se ukázala jako nemožná (došlo i na pokus o
koaliční vládu, jednání o její podobě je stále obestřeno řadou nejasností), car
8. 7. Dumu rozpustil. Následný pokus liberálů o „vzdoroparlament“
ve finském Vyborgu nepřinesl žádný výrazný úspěch.
Vláda již začala přecházet do ofenzivy. Den po rozpuštění Dumy se stal
premiérem Petr A. Stolypin, dosavadní ministr vnitra.
Vedl razantní politiku směřující k politické stabilizaci: ve většině
gubernií panoval výjimečný stav a byly zavedeny vojenské polní soudy. Rovněž Stolypin
realizoval bez účastni Dumy agrární reformu. Vyhlášena byla v období mezi I.
a II. Dumou na podzim 1906 za pomoci paragrafu 87 (podstatou bylo umožnění
rolníkům vyvázat se z občiny s cílem podpořit rozvoj soukromého zemědělského
vlastnictví).
Stolypin se výrazně podepsal na charakteru ruského
parlamentarismu. Hlásil se k ústavnímu pořádku, často se odvolával na
Říjnový manifest, ale také chtěl poslušnou Dumu, která s ním bude
spolupracovat. Výsledky voleb do II. Dumy (konaly se v lednu a únoru 1907)
jej tedy rozhodně neuspokojily. II. Duma byla ještě levicovější než I. Duma –
z 513 poslanců stálo na levici 212, liberální střed tvořilo 133 poslanců a
opět byl vysoký podíl neruských poslanců. Spolupráce s vládou se ukázala
znovu nemožnou a Duma zasedala pouze od 20. 2. do 2. 6. 1907. Stolypin reagoval na patovou situaci novým volebním zákonem
(vžilo se pro něj označení („Stolypinův státní převrat“).
Jeho podstatou bylo posílení politické role šlechty v říši. Počet poslanců
byl snížen o 88, mělo jich být 442. V sociálním a národním složení sboru
poslanců došlo k přesunům; nadále je volila gubernská shromáždění, ale byl
navýšen počet volitelů z řad velkostatkářů. Naopak u rolníků došlo
k výraznému poklesu, vláda tím reagovala na pokračující rolnické bouře.
Značně byl omezen počet neruských poslanců – ze dřívějších 110 na 37. Pravomoci
Dumy sice byly zachovány v rozsahu daném dosavadními zákony, nicméně její
složení znamenalo, že vůči výkonné moci byla v slabším postavení.
Demokratický prvek byl oslaben a Rusko se od parlamentního modelu západní
Evropy ještě více vzdálilo. Dobové označení pseudokonstitucionalismus je tedy
pro ruské poměry naprosto adekvátní.
III.
Duma byla zvolena v říjnu 1907. Díky „volební reformě“ měla většinu
provládní pravice (146 poslanců) a střed (235 poslanců), v kterém
dominovali okťabristé. Skutečná opozice (kadeti,
socialisté – trudovici, sociální demokraté) pouze
živořila. Funkčnost Dumy zůstávala omezená, většinu jejích legislativních
návrhů (bylo jich skoro 2 500) zamítla Státní rada. Byť s konzervativní
většinou, Duma byla i kritická vůči vládě: interpelovala ji
v záležitostech státního rozpočtu, bouřlivé diskuze se vedly ohledně
vojenských výdajů; zaznívala kritika Stolypinovy
agrární reformy a nepříjemnou se pro vládu stala i Azefova
aféra v roce 1909. Tento nadmíru vážný politický případ dvojitého agenta
tajné policie byl ale stejně tak nebezpečný pro socialistické revolucionáře,
jejichž stranu na dlouhou dobu výrazně ochromil. V čem se Duma
v zásadě shodovala s vládou, byl důraz na ruský nacionalismus.
Projevilo se zřetelně na „finské otázce“, hojně diskutované v letech
1908-1910, zakončené zákonem o všeříšském jednotném
zákonodárství (znamenalo faktickou likvidaci finské autonomie). III. Duma dala
také vzniknout Bejlisově aféře, největší antisemitské
aféře v Rusku před I. světovou válkou.
Nicméně
ani „stabilizační opatření“ Stolypina nemohla zastřít
dlouhodobější neřešené sociální problémy. Socialistické hnutí dostalo mohutný
impuls v dubnu 1912, kdy armáda zastřelila na 200 stávkujících dělníků na
zlatých polích na řece Leně (tzv. lenský masakr).
Vláda tehdy znovu dala najevo pohrdání nejen Dumou, ale celou ruskou
společností. Růst nespokojenosti se vzápětí odrazil na výsledku voleb do IV.
Dumy (září 1912): vládní blok sice udržel svou většinu (ultrapravice 154
mandátů, střed 131), ale opozice posílila (celkem 151 mandátů). Obecně lze
konstatovat, že rostla kritika vlády a cara ze strany Dumy, reformy státní
správy a posílení pravomocí Dumy požadovali nejen liberálové, ale i okťabristé. Carismus ztrácel poslední zbytky autority (přispívaly
k tomu různé aféry, v neposlední řadě známá historie s Rasputinem).
Krizi
zažehnalo vypuknutí války v srpnu 1914. Duma se k ní postavila
souhlasně a poslanci se předháněli v projevech loajality k státu.
Nekritické nadšení nevydrželo dlouho. S prvními velkými porážkami
v létě 1915 se začaly znovu ozývat kritické hlasy volající po
efektivnějším způsobu vedení války. V průběhu roku 1915 se na půdě Dumy
zformoval Progresivní blok, reprezentující konzervativní liberály, liberály a
nacionalisty. Cílem bylo dovést válku do vítězného konce a realizovat základní
reformy státní správy. Progresivní blok nebyl ještě namířen proti carovi, chtěl
reformy, nikoli revoluci. Car ale Dumu ostentativně přehlížel – za celou válku
ji navštívil pouze jednou v únoru 1916. Duma za takové situaci jakoby
ztrácela smysl. Vzhledem k postupujícím neúspěchům na bojištích a velice
špatné sociální situaci v zázemí (hlavně potíže se zásobováním a také
zvyšující se inflace) se i Progresivní blok radikalizoval (ostrá kritika vlády
z úst Pavla Miljukova 1. 11. 1916) a v zimě
1916 již jeho členové diskutovali o možnosti státního převratu. Události ale
poslance předběhly – revoluce v únoru 1917 byla víceméně spontánní akcí
petěrburského obyvatelstva a měla více sociální než politický charakter. Výsledkem
sice nakonec bylo svržení cara a vyhlášení republiky, ale nikoli podle scénáře,
který by vznikl ve Státní dumě.
Únorová
revoluce znamenala nastolení demokracie v Rusku. Byl to však úspěch
krátkodobý. Prozatímní vláda vzešlá z Dumy nikdy plně nekontrolovala
situaci v zemi a musela čelit levicovým extremistům. Dříve než se konaly
volby do demokratického parlamentu, svrhli na sebe moc bolševici. Rusku nebyla
parlamentní demokracie dopřána, v daný okamžik si ale většina obyvatelstva
fatálnost této skutečnosti neuvědomovala. Patrně se na tom podepsalo to, že
Státní duma měla nízkou autoritu i před únorem
Jaká byla předrevoluční Státní duma?
Bezpochyby byla určitým odrazem ruské společnosti. Vezměme si například
rolnické poslance – stejně jako ruský venkov zůstával před revolucí oddělený od
ostatního Ruska a tvořil „svět sám pro sebe“, ani rolničtí poslanci se nijak
neintegrovali do poslanecké komunity. V I. Dumě, kde jich bylo kolem
stovky, nevytvořili žádnou stranu, neměli prokazatelného vůdce a vyjadřovali se
pouze k otázkám, jež se jich týkaly (pozemková reforma). Zůstávali věrni
kolektivnímu duchu ruské vesnice – žili velice střídmě, bydleli po deseti
v jedné místnosti, stravovali se kolektivně a odděleně od ostatních,
stranili se městského života a oblékali se nadále podle vesnického způsobu. Duma
také odrážela politickou nevyzrálost ruského obyvatelstva. První dvě dumy
ovlivněny revoluční situací a s ní souvisejícím obecným chaosem. Politický
život teprve začínal, poslanci byli krajně nevyhraněni, přebíhali ze strany do
strany, mnozí se jednání vůbec neúčastnili, byť byli zvoleni.
Vznik Státní dumy měl pro Rusko
nezpochybnitelná pozitiva: Duma rozhodně znamenala nový, zatím nepoznaný prvek
na ruské politické scéně. Přispívala k demokratizaci ruského života a
k integraci obyvatelstva do moderní občanské společnosti. Tato integrace
však nemohla být úplná, neboť volební právo nebylo přímé a rovné. Roli hrály i
další limitující faktory, především stále ještě obecně nízká úroveň vzdělání
ruské veřejnosti, na prvním místě rolníků – početně dominujících v obyvatelstvu
říše.
Jednou ze základních slabin systému
v letech 1906-1917 byl fakt, že car se s existencí Dumy nikdy
nesmířil. Také vláda k ní přistupovala s despektem a ani se nesnažila
navazovat konstruktivní spolupráci. Byť v mnoha otázkách k tomu byla
příležitost. Charakteristický byl postup Stolypina.
Sice prohlašoval, že si přeje učinit z Ruska „právní stát“ (po vzoru
Německa), ale v politice se leckdy uchyloval k nedemokratickým
principům; chtěl silnou výkonnou moc na úkor parlamentu. Liberály nesnášel a
raději spolupracoval s pravicí, a to i těmi složkami, které svým vypjatým
nacionalismem nemohly být dlouhodobě silou stabilizující Rusko. Duma se
nedokázala před rokem 1917 politicky prosadit a myšlenka parlamentarismu byla
zatím příliš slabá, než aby ji za svou přijala většina ruské společnosti.
Jednalo se však o jedinou progresivní alternativu politicko-společenského
vývoje.
(teze příspěvku)
ÚVOD
· východoevropská a ruská studia
· problém aplikovatelnosti západní
terminologie na ruské poměry
KONFLIKTNÍ ŘEZY RUSKÉ POLITIKY
· období 1990-1991: zastánci Svazu
versus zastánci republik
· B. období 1992-1997: exekutiva
versus legislativa: (a) povaha, míra radikality, rychlost ekonomické reformy;
(b) mocenský podíl na určování linie transformace
· období 1997-1999: (a) vláda versus
parlament (prezident jako arbitr mezi „mocemi” = posílení jeho vlastní pozice);
(b) prezident versus oligarchové
· období od r. 2000: exekutiva versus
regiony a oligarchové
RUSKÝ POLITICKÝ SYSTÉM
· otázka demokratických (parlamentních) tradic
· výsledek tranzice
· vztahy stát – režim – systém
· vnitřní tenze
· politický model
· volby, lidská práva a svobody
· stranická sféra a parlamentarismus
RUSKÁ POLITIKA A SOUČASNÁ POLITICKÁ
TEORIE
· delegative democracy (O´Donnell 1994), illiberal
democracy (Zakaria
1997), new democracies
(Collier – Levitsky), new
authoritarianism (Beyme),
hybrid regimes (Diamond)
· electoral democracy (Mc Faul), soft authoritatianism – competitive
authoritatianism - electoral
monarchy (Ševcova – Kljamkin)
PUTINOVO PREZIDENTSTVÍ
·
porovnání
„jelcinovského“ a „putinovského“ modelu vládnutí
· fenomén stabilizace
· otázka hledání a „nalezení se” státu, jeho zesílení
· role jednotlivých aktérů
· centrum vs. region
· otázka role médií a jejich svobody
· zahraniční politika
PODSTATA
RUSKÉ POLITIKY
·
postsovětská mentalita
·
otázka podpory
reformám
SCÉNÁŘE
· skepse vs. optimismus
· podmínky případného autoritativního obratu
· možná řešení
· vhodný model parlamentarismu pro Rusko?
DOPORUČENÁ LITERATURA K TÉMATU
Brooker, P. (2000): Non-Democratic Regimes. Theory, Government and Politics. Basingstoke: Macmillan Press.
Czajowski, A. (2001): Demokratyzacja Rosji w latach 1987-1999. Wrocław: ATLA 2.
Diamond, L. J.
(1997): Developing Democracy:
Toward Consolidation.
Baltimore: Johns
Hopkins UP.
Diamond, L. J. (2002): Thinking About Hybrid Regimes. In: Journal of Democracy, Vol. 13, N. 2, April 2002, s. 21-35.
Galkin, A. A., Krasin, J. A. (1998): Avtoritarizm ili demokratija: trudnyj vybor dlja Rossii.
Politea, No 3.
Gorškov, M. K. (2000): Rossijskoje obščestvo v uslovijach transformacii (sociologičeskij analiz). Moskva: ROSSPEN.
Holzer, J. (2001): Politický systém Ruska. Hledání státu. Brno: CDK.
Holzer, J. (2003): Politické strany Ruska. Hledání identity. Brno: CDK.
Holzer, J., Kuchyňková, P. (2005): Jelcinovo Rusko. Případová studie nejistého režimu, on-line Středoevropské politické studie (www.iips.cz/seps), roč. VII., č. 4, Podzim 2005, s. 428-455.
Kameněc, A. V., Onufrienko, G. F., Šubakov, A. G. (1997): Političeskaja
kultura Rosii. Moskva: Brands.
Linz, J. J., Stepan, A. (1996): Problems of democratic Transition and Consolidation. London: The Johns Hopkins UP.
Marciniak, W. (2001): Rozgrabione imperium. Upadek Zwiazku sowieckiego i powstanie Federacji rosyjskej. Kraków: Arcana.
Nichols, T. M. (1999): The russian presidency: society and politics in the second Russian republic. Macmillan: Basingstoke.
O'Donnell, G. (1994): Delegative Democracy.
Journal of Democracy, Vol. 5, N. 1, s. 55-69.
Vol. 32, No 1, s. 45-60.
Stepień, A., Głowacki, A., Skrzypek A., Owsienko F. G. (1999): Współczesna Rosja. Łódź: Instytut Studiów Miedzynarodowych UŁ.
Ševcova, L. (1999): Režim Borisa Jelcina. Moskva: Carnegie Center.