OBSAH

Předchozí stránkaNásledující stránka

EKONOMICKÉ UKAZATELE, STATISTIKA, GRAFY



Statistické ukazatele služeb

V základních statistických ukazatelích pokračuje trend posledního desetiletí minulého století. Počet protokolovaných výpůjček se udržuje na stále vysoké úrovni. Oproti předchozím letům se snížil počet prezenčních výpůjček, naopak počet absenčních výpůjček vzrůstá. Zajímavě se tento trend projevuje i v počtu objednávek, které uživatelé podali. Jejich počet se oproti roku 2000 zvýšil, i úspěšnost se udržela na vysoké úrovni téměř 90 %. V tomto trendu je mj. zachycena vyšší informační gramotnost uživatelů, kteří již přivykli racionálnějším způsobům vyhledávání a on-line objednávání. Jejich objednávky již nejsou tzv. naslepo, ale díky lepší orientaci v záznamech v elektronickém katalogu objednávají dokumenty, které skutečně potřebují, a nedělají výběr až před vlastní realizací výpůjčky. Rovněž zbytečně neobjednávají dokumenty, které jsou půjčeny jinému čtenáři. Zde se projevuje pozitivně evidence prezenčních výpůjček v automatizovaném systému. Dříve byly tyto výpůjčky registrovány pouze v papírových evidencích a pro uživatele se v elektronickém katalogu jevily jako volné. Tento trend dokresluje i to, že více než 40 % požadavků bylo zadáno on-line.

V roce 2001 se nepatrně snížil počet registrovaných uživatelů, přesto s předchozím rokem je to nejvyšší počet od roku 1989. NK se po dovybavení Referenčního centra a zvýšením nabídky elektronických informačních zdrojů stala jedním z nejvýznamnějších poskytovatelů služeb prostřednictvím Internetu i vlastního přístupu na Internet z knihovny. Tuto službu využilo v Referenčním centru více než 70 000 uživatelů a kapacita strojového času vyčleněného pro poskytování této služby byla využita na 100 %. Návštěvnost knihovny se ve sledovaném roce udržela na úrovni posledních let. Nižší návštěvnost zaznamenala Hala služeb. Tento trend lze však hodnotit pozitivně, neboť je způsoben nabídkou vyššího komfortu, který umožňuje automatizovaný výpůjční systém. Uživatel nemusí již objednávat přímo v knihovně, většinu operací realizuje prostřednictvím Internetu (objednávání, prodlužovaní výpůjček, resp. další správa výpůjčního konta) a knihovnu musí navštívit pouze při vlastní výpůjčce, resp. vracení výpůjčky. Nižší návštěvnost zaznamenaly prakticky všechny studovny kromě Slovanské knihovny a Referenčního centra. Zejména návštěvnost centra je extrémně vysoká, což je způsobeno jak relativně velmi levným a komfortním přístupem na Internet z centra, tak i zvýšenou nabídkou lokálních i on-line elektronických zdrojů. Naopak se trvale zvyšuje návštěvnost knihovny jako organizátora školení, exkurzí, seminářů i kulturních pořadů.

Trvale vysokou úroveň výkonů si udržují reprografické služby, byť již několikátý rok po sobě zaznamenaly malý pokles ve využívání samoobslužných kopírovacích přístrojů. Naopak se nadále zvyšuje podíl počtu kopií zhotovených dodavatelsky; tento trend je způsoben důrazným uplatňováním pravidel pro ochranu knihovních fondů při poskytování reprografických služeb.

Výkony v oblasti meziknihovních služeb jsou trvale na velmi vysoké úrovni. Podařilo se zastavit stoupající počty požadavků na zjišťování v lístkových souborných katalozích. Tento fakt považuje NK za úspěch, neboť se v něm odráží vyšší informační gramotnost pracovníků meziknihovních služeb v ostatních českých knihovnách. Poprvé od roku 1989 se snížil počet požadavků na mezinárodní meziknihovní služby, což je výsledkem vyšší nabídky elektronických informačních zdrojů s plnými texty v českých knihovnách i změnou finanční politiky NK. Knihovna rovněž zpřísnila přijímání požadavků na meziknihovní služby. Požadavky, které nebyly předem prověřeny v bázích NK a Souborném katalogu ČR, vracela žádajícím knihovnám. Velmi pozitivně se ve výkonech v této oblasti projevila zvýšená nabídka elektronických informačních zdrojů, zejména služby OCLC FirstSearch jako nejvýznamnějšího informačního zdroje pro poskytování mezinárodních meziknihovních výpůjčních služeb.

Nahoru