V základních statistických ukazatelích pokračuje
trend posledního desetiletí minulého století. Počet protokolovaných
výpůjček se udržuje na stále vysoké úrovni. Oproti předchozím letům
se snížil počet prezenčních výpůjček, naopak počet absenčních
výpůjček vzrůstá. Zajímavě se tento trend projevuje i v počtu
objednávek, které uživatelé podali. Jejich počet se oproti roku 2000
zvýšil, i úspěšnost se udržela na vysoké úrovni téměř 90 %. V tomto
trendu je mj. zachycena vyšší informační gramotnost uživatelů, kteří
již přivykli racionálnějším způsobům vyhledávání a on-line
objednávání. Jejich objednávky již nejsou tzv. naslepo, ale díky
lepší orientaci v záznamech v elektronickém katalogu objednávají
dokumenty, které skutečně potřebují, a nedělají výběr až před
vlastní realizací výpůjčky. Rovněž zbytečně neobjednávají dokumenty,
které jsou půjčeny jinému čtenáři. Zde se projevuje pozitivně
evidence prezenčních výpůjček v automatizovaném systému. Dříve byly
tyto výpůjčky registrovány pouze v papírových evidencích a pro
uživatele se v elektronickém katalogu jevily jako volné. Tento trend
dokresluje i to, že více než 40 % požadavků bylo zadáno on-line.
V roce 2001 se nepatrně snížil počet
registrovaných uživatelů, přesto s předchozím rokem je to nejvyšší
počet od roku 1989. NK se po dovybavení Referenčního centra a
zvýšením nabídky elektronických informačních zdrojů stala jedním z
nejvýznamnějších poskytovatelů služeb prostřednictvím Internetu i
vlastního přístupu na Internet z knihovny. Tuto službu využilo v
Referenčním centru více než 70 000 uživatelů a kapacita strojového
času vyčleněného pro poskytování této služby byla využita na 100 %.
Návštěvnost knihovny se ve sledovaném roce udržela na úrovni
posledních let. Nižší návštěvnost zaznamenala Hala služeb. Tento
trend lze však hodnotit pozitivně, neboť je způsoben nabídkou
vyššího komfortu, který umožňuje automatizovaný výpůjční systém.
Uživatel nemusí již objednávat přímo v knihovně, většinu operací
realizuje prostřednictvím Internetu (objednávání, prodlužovaní
výpůjček, resp. další správa výpůjčního konta) a knihovnu musí
navštívit pouze při vlastní výpůjčce, resp. vracení výpůjčky. Nižší
návštěvnost zaznamenaly prakticky všechny studovny kromě Slovanské
knihovny a Referenčního centra. Zejména návštěvnost centra je
extrémně vysoká, což je způsobeno jak relativně velmi levným a
komfortním přístupem na Internet z centra, tak i zvýšenou nabídkou
lokálních i on-line elektronických zdrojů. Naopak se trvale zvyšuje
návštěvnost knihovny jako organizátora školení, exkurzí, seminářů i
kulturních pořadů.
Trvale vysokou úroveň výkonů si udržují
reprografické služby, byť již několikátý rok po sobě zaznamenaly
malý pokles ve využívání samoobslužných kopírovacích přístrojů.
Naopak se nadále zvyšuje podíl počtu kopií zhotovených dodavatelsky;
tento trend je způsoben důrazným uplatňováním pravidel pro ochranu
knihovních fondů při poskytování reprografických služeb.
Výkony v oblasti meziknihovních služeb jsou
trvale na velmi vysoké úrovni. Podařilo se zastavit stoupající počty
požadavků na zjišťování v lístkových souborných katalozích. Tento
fakt považuje NK za úspěch, neboť se v něm odráží vyšší informační
gramotnost pracovníků meziknihovních služeb v ostatních českých
knihovnách. Poprvé od roku 1989 se snížil počet požadavků na
mezinárodní meziknihovní služby, což je výsledkem vyšší nabídky
elektronických informačních zdrojů s plnými texty v českých
knihovnách i změnou finanční politiky NK. Knihovna rovněž zpřísnila
přijímání požadavků na meziknihovní služby. Požadavky, které nebyly
předem prověřeny v bázích NK a Souborném katalogu ČR, vracela
žádajícím knihovnám. Velmi pozitivně se ve výkonech v této oblasti
projevila zvýšená nabídka elektronických informačních zdrojů,
zejména služby OCLC FirstSearch jako nejvýznamnějšího informačního
zdroje pro poskytování mezinárodních meziknihovních výpůjčních
služeb.