V základních statistických ukazatelích služeb
pokračuje trend desetiletí minulého století. Počet protokolovaných
výpůjček se udržuje na stále vysoké úrovni, byť oproti posledním
pěti letům výrazně poklesl, což lze přičíst negativnímu vlivu
letních povodní a následných opatření. Rovněž poklesly počty
objednávek. Pozitivním faktem však je, že úspěšnost kladného
vyřízení objednávky se zvýšila na 93 %. V tomto trendu je mj.
zachycena vyšší informační gramotnost uživatelů, kteří již přivykli
racionálnějším způsobům vyhledávání a on-line objednávání. Jejich
objednávky již nejsou tzv. naslepo, ale díky lepší orientaci v
záznamech v elektronickém katalogu objednávají dokumenty, které
skutečně potřebují, a nedělají výběr až před vlastní realizací
výpůjčky. Rovněž zbytečně neobjednávají dokumenty, které jsou
půjčeny jinému čtenáři. Zde se projevuje pozitivně evidence
prezenčních výpůjček v automatizovaném systému. Dříve byly tyto
výpůjčky registrovány pouze v papírových evidencích a pro uživatele
se v elektronickém katalogu jevily jako volné. Tento trend
dokresluje i to, že více než 70 % požadavků bylo zadáno on-line.
V roce 2002 se přehoupl počet uživatelů s platnou
registrací v bázi přes 50 000. Návštěvnost knihovny ve sledovaném
roce oproti úrovni posledních let klesla. Svůj nezanedbatelný vliv
měla omezení způsobená povodněmi, ale je zřejmé, že knihovna musí
měřit návštěvnost svých prostor modernějšími způsoby než dosud.
Statistiky zatím uvádějí souhrn manuálně zaznamenaných dat na
jednotlivých pracovištích, která poskytují služby. Od konce roku
2001 je hlavní vstup do knihovny opatřen elektronickým měřidlem
návštěvnosti a ve sledovaném roce zaznamenal více než 2 milióny
průchodů. Obdobná měřidla budou v provozu i při vstupech do hlavních
čtenářských prostor – Haly služeb a Všeobecné studovny, což by mělo
vytvořit objektivnější obraz o faktické frekvenci návštěvnosti
knihovny. Nejvyšší frekvenci návštěvnosti má Referenční centrum, což
je způsobeno jak relativně levným a komfortním přístupem na
internet, tak i zvýšenou nabídkou lokálních i on-line elektronických
zdrojů. Trvale se zvyšuje návštěvnost knihovny jako organizátora
školení, exkurzí, seminářů i kulturních pořadů.
Vysokou úroveň výkonů si udržují reprografické
služby, byť již několikátý rok po sobě zaznamenaly malý pokles ve
využívání samoobslužných kopírovacích přístrojů. Naopak se nadále
zvyšuje podíl počtu kopií zhotovených dodavatelsky, tento trend je
způsoben důrazným uplatňováním pravidel pro ochranu knihovních fondů
při poskytování reprografických služeb.
Výkony v oblasti meziknihovních služeb jsou
kontinuálně na velmi vysoké úrovni. V předchozích letech se podařilo
zastavit stoupající počty požadavků na zjišťování v lístkových
souborných katalozích, bohužel, v roce 2002 se tento trend opět
obrátil. V desetiletém srovnání je v absolutním počtu požadavků
směrovaných do meziknihovních služeb rok 2002 hned druhým v pořadí
za mimořádným rokem 1999.