OBSAH

Předchozí stránkaNásledující stránka

EKONOMICKÉ UKAZATELE, STATISTIKA, GRAFY


Statistické ukazatele služeb

V základních statistických ukazatelích služeb pokračuje trend desetiletí minulého století. Počet protokolovaných výpůjček se udržuje na stále vysoké úrovni, byť oproti posledním pěti letům výrazně poklesl, což lze přičíst negativnímu vlivu letních povodní a následných opatření. Rovněž poklesly počty objednávek. Pozitivním faktem však je, že úspěšnost kladného vyřízení objednávky se zvýšila na 93 %. V tomto trendu je mj. zachycena vyšší informační gramotnost uživatelů, kteří již přivykli racionálnějším způsobům vyhledávání a on-line objednávání. Jejich objednávky již nejsou tzv. naslepo, ale díky lepší orientaci v záznamech v elektronickém katalogu objednávají dokumenty, které skutečně potřebují, a nedělají výběr až před vlastní realizací výpůjčky. Rovněž zbytečně neobjednávají dokumenty, které jsou půjčeny jinému čtenáři. Zde se projevuje pozitivně evidence prezenčních výpůjček v automatizovaném systému. Dříve byly tyto výpůjčky registrovány pouze v papírových evidencích a pro uživatele se v elektronickém katalogu jevily jako volné. Tento trend dokresluje i to, že více než 70 % požadavků bylo zadáno on-line.

V roce 2002 se přehoupl počet uživatelů s platnou registrací v bázi přes 50 000. Návštěvnost knihovny ve sledovaném roce oproti úrovni posledních let klesla. Svůj nezanedbatelný vliv měla omezení způsobená povodněmi, ale je zřejmé, že knihovna musí měřit návštěvnost svých prostor modernějšími způsoby než dosud. Statistiky zatím uvádějí souhrn manuálně zaznamenaných dat na jednotlivých pracovištích, která poskytují služby. Od konce roku 2001 je hlavní vstup do knihovny opatřen elektronickým měřidlem návštěvnosti a ve sledovaném roce zaznamenal více než 2 milióny průchodů. Obdobná měřidla budou v provozu i při vstupech do hlavních čtenářských prostor – Haly služeb a Všeobecné studovny, což by mělo vytvořit objektivnější obraz o faktické frekvenci návštěvnosti knihovny. Nejvyšší frekvenci návštěvnosti má Referenční centrum, což je způsobeno jak relativně levným a komfortním přístupem na internet, tak i zvýšenou nabídkou lokálních i on-line elektronických zdrojů. Trvale se zvyšuje návštěvnost knihovny jako organizátora školení, exkurzí, seminářů i kulturních pořadů.

Vysokou úroveň výkonů si udržují reprografické služby, byť již několikátý rok po sobě zaznamenaly malý pokles ve využívání samoobslužných kopírovacích přístrojů. Naopak se nadále zvyšuje podíl počtu kopií zhotovených dodavatelsky, tento trend je způsoben důrazným uplatňováním pravidel pro ochranu knihovních fondů při poskytování reprografických služeb.

Výkony v oblasti meziknihovních služeb jsou kontinuálně na velmi vysoké úrovni. V předchozích letech se podařilo zastavit stoupající počty požadavků na zjišťování v lístkových souborných katalozích, bohužel, v roce 2002 se tento trend opět obrátil. V desetiletém srovnání je v absolutním počtu požadavků směrovaných do meziknihovních služeb rok 2002 hned druhým v pořadí za mimořádným rokem 1999.

Nahoru