JAN PARIK
Jan Parik se narodil v Vratislavi Po druhé světové válce žije v Československu a studuje na pražské FAMU. K prvním úspěchům patří publikování fotografií s texty českých básníků (Josef Kainar, Miroslav Holub) a výstavy fotografií v Praze, Brně a Bratislavě. V roce 1965 opuští Československo. Žije v západním Berlíně, Hamburku a Mnichově, pracuje jako fotograf pro mezinárodní časopisy a později také pro reklamní agentury a průmyslové koncerny. Roku 1983 odchází na tři roky do New Yorku, kde hledá nové fotografické prostředky zobrazení velikosti města a vyvíjí techniku fotografické asambláže. |
|
Důležitým krokem k světovému uznání je fotografická výstava KAFKA PRAGUE pro Museum Beth Hatefutsoth v Tel Avivu, 1980. Po velkém úspěchu v New Yorku “cestuje” tato výstava do dalších zemí Ameriky, Evropy, Afriky a Australie. Roku 1984 byly uspořádány nově koncipované výstavy Le Siecle de Kafka a JAN PARIK: PRAGUE DE KAFKA v Centre Georges Pompidou v Paříži. Tvůrčími mezníky umělecké fotografie jsou jeho knihy KAFKA, EIN LEBEN IN PRAG, SINAI, WEGE INS VERHEISSENE LAND a DER RABE -THE RAVEN. Dnes žije a pracuje opět v Praze. Už několik tisíciletí je poloostrov SINAJ v ohnisku historického dění. Poloostrov SINAJ je spojením a hranicí mezi Asií a Afrikou. Od okamžiku mé první cesty, od prvního setkání (1969) s touto nádhernou a vznešenou krajinou (pouští) mě myšlenky na toto skvělé místo neopustily. Začal jsem se zabývat historií SINAJE, studoval jsem knihy Mojžíšovy a teologické spisy zabývající se Exodem. Aba Ebban v úvodu mé knihy o poušti SINAJ píše: “Bible sleduje člověka na každém jeho kroku a na poloostrově SINAJ se odehrávalo ústřední téma biblického dění.” Pomalu chápu genialitu Mojžíše vést “Děti Izraele” právě touto pouští - čtyřicet let putování, než stará, “rozmazlená” generace, narozená v zajetí a “změkčilá” pohodlným životem s dostatkem masa v Egyptě, v poušti SINAJ zemřela a nová, Egyptským zajetím a tamním otrokářstvím nezkažená a nedotknutá generace narozená v poušti vyrostla, se kterou potom mohl Joshua dobýt zemi slíbenou Hospodinem – “zemi zaslíbenou, která oplývá mlékem a strdím”. Obklopen ohromnými žulovými horami, mezi zahradami nomádů, dírami s vodou, oázami s palmami, ovocnými stromy s granátovými jablíčky a divokými broskvemi na jihu a nekonečnými písečnými pláněmi pouště, neskutečnými měsíčními krajinami ve žluté až černé barvě na severu – uprostřed této pouště, která je “veliká a nemilosrdná”, přednesl Mojžíš po návratu z hory Horeb deset přikázání Boha, dekalog. Pokus zobrazit útěk “Dětí Izraele” z Egypta podléhal jiným zákonům než moje dřívější práce o F. Kafkovi a Praze. Nenacházím přesné texty, deníky. Naopak na ty, kteří sepsali podle ústních vyprávění první texty svitků Tóry (Knihy Mojžíšovy) byl působen nátlak, aby nebyli konkrétní co se týče místa Zjevení (hora Horeb-Sinai) a jiných významných míst. V třetím a čtvrtém přikázání, tak jako v Talmudu, je přísně zakázáno uctívat obrazy nebo různá zobrazení... “Nebudeš míti bohů jiných přede mnou. Neučiníš sobě rytiny, ani jakého podobenství těch věcí, kteréž jsou na nebi svrchu, ani těch, kteréž na zemi dole, ani těch, kteréž u vodách pod zemí. Nebudeš se jim klaněti, ani jich ctíti. Nebo já jsem Hospodin Bůh tvůj, Bůh silný, horlivý, navštěvující nepravost otců na synech do třetího a čtvrtého pokolení těch, kteříž nenávidí mne,...” ( BIBLE SVATÁ, PODLE POSLEDNÍHO VYDÁNÍ KRALICKÉHO Z ROKU 1613, ČESKÁ BIBLICKÁ SPOLEČNOST 1991 ) Už tehdy se kněží obávali poutnictví k tzv. Svatým místům a modloslužebnictví. Po mnoha setkáních s archeology, pátrání a rozhovorech se znalci “Knih Mojžíšových” a setkáních s teology, kteří se specializovali na výzkum Tóry, jsem zůstal při svém původním rozhodnutí při plánování cesty pouští: použít tzv. klasickou cestu EXODU (útěk “Dětí Izraele” z Egypta a jejich čtyřicetileté putování pouští) podle >Oxfordského biblického atlasu<. Dodnes nejsou známy žádné nové výsledky výzkumů, které by nás nutily naše staré vědomosti o cestě nebo o putování “Dětí Izraele” revidovat. Stopy jejich putování pouští jsem v SINAJI nenašel - ani jsem to neočekával. Na St. Katherina-Plateau, které je u kořenů Gebelu Safsafa a Gebelu Musa (o kterém mnozí tvrdí, že je identický s biblickou horou SINAJ), mi řekl Avner Goren (který je autorem archeologického doslovu mé knihy “SINAJ, putování do země zaslíbené” a jednou z vedoucích osobností izraelské archeologie): “Děti Izraele byly nomádskou pouštní společností a pouštní společnosti po sobě stopy nezanechávájí”. Hodně regionů SINAJE, které jsem procestoval v sedmdesátých letech a kde jsem díky zvláštním povolením izraelské armády s fotoaparátem byl, jsou dnes nedosažitelné. Po navrácení poloostrova SINAJ Egyptu v rámci mírové smlouvy mezi Izraelem a Egyptem (1979-82) je Egypťané deklarovali jako vojenská pásma, zakázaná území. Mojžíš, který byl egyptským měšťanem, se jistě naučil životu v poušti od svého tchána Jetro, který byl pouštním Nomádem. Moji učitelé byli Beduíni a také izraelští přátelé, kteří v poušti SINAI léta žijí a pracují. Beduín Hasan mi ukázal, jak najít vodu ve vysušeném Wadi. V ploché, písečné poušti východního SINAJE podřezal Ali kozičku za stejného rituálu který, je popsán v Tóře. Večer jsem lámal plochý arabský chléb s beduíny, ráno jsem se probudil zimou, právě včas, abych uviděl a prožil hru barev, kterými východ slunce očaroval mraky. Zažil jsem pouštní vichřice a deště, viděl jsem, jak země vysychala a praskala. Po měsících pobytu jsem si navykl úplně jinému životními rytmu a našel jsem nové porozumění pro nomádská tažení od jednoho naleziště vody ke druhému, ne nepodobná tažením “Dětí Izraele” v době jejich pobytu na poušti. Na severu jsem stál před Gebelem Safsafa, který je celý ze žuly a který má mocné výběžky (podobné kořenům stromů) na celém St. Katherina-Plateau. Na jihu jsem stál v okružním masivu Gebelu Halal, který připomíná amfiteátr, kde není stopa života a celá hora je jakoby obklopena majestátním tichem. Hádanka o lokalitě biblické hory Horeb sice vydržela nápor vědců, ale je jisté, že Mojžíš při svém setkání s Bohem na hoře Horeb založil lidskou civilizaci a že položil základní kámen pro velikou stavbu monotheistického náboženství Židů, Křesťanů a Muslimů. Viděl jsem nádherná seskupení mraků, zažil blesk a hrom a hmatatelně blízký měsíc v úplňku. Stále více jsem si uvědomoval nově získanou svobodu a čím více jsem se dopracovával ke kořenům této jedinečné krajiny, tím více jsem docházel k přesvědčení o tom, že jsem zvěsti o hoře Horeb porozuměl. Jan Parik VÝSTAVY 1958 1961 1962 1980 1981 1981 1982 KAFKA PRAGUE - Berkeley, USA KAFKA PRAGUE - Washington, USA 1983 1984 KAFKA PRAGUE - Londýn, Anglie KAFKA PRAGUE - Zürich, Švýcarsko KAFKA PRAGUE - Brusel, Belgie THE WONDERFUL ISLAND OF DJERBA - Chicago, USA 1985 1985 1986 1987 1990 1991 1992 1993 PRAG, AUF DEN SPUREN VON FRANZ KAFKA - Dessau, Německo. 1994 2000 2003 Svými fotografiemi je zastoupen například ve sbírkách
Museum of Modern Art v New Yorku, KNIHY 1960 1963 1965 1978 1982 1988 1990 1993 1993 2000 2003 |