V hudebním oddělení jsou uloženy a zpřístupněny sbírky
tištěných a rukopisných hudebnin (notových materiálů) a dalších s hudbou
souvisejících dokumentů (knihy o hudbě, odborné muzikologické časopisy,
korespondence, libreta, atd.), pocházející převážně z 18. , 19. a 20. století.
Hudební dokumenty jsou ve fondu Národní knihovny zastoupeny prakticky od začátku
její existence, počínaje 14. stoletím. Relativně systematičtější pozornosti se
jim dostávalo v 19. století a zejména od počátku 20. století díky cílevědomému
úsilí zakladatele hudebního oddělení Ladislava Vycpálka, který se jim věnoval už
od začátku svého působení v knihovně v roce 1907. Ovšem samotné hudební
oddělení bylo založeno roku 1923.
Autograf Ladislava Vycpálka.
Ladislav Vycpálek (1882- 1969) je veřejnosti znám jako skladatel kantát, písňových
cyklů, mužských sborů, ale i komorní, klavírní a jiné hudby. Jako zakladatel a
první vedoucí hudebního oddělení Národní knihovny katalogizoval i vlastní skladby.
Ladislav Vycpálek byl
vzděláním filolog (studoval bohemistiku a germanistiku) a hudební kompozici studoval
soukromě u Vítězslava Nováka, žáka Antonína Dvořáka. Vycpálek svoje
mnohostranné vzdělání a talent věnoval především systematickému doplňování
fondu hudebních dokumentů a systematice jejich katalogizačního zpracování. Jeho
bezprostřední následovnicí se na počátku 40. let stala muzikoložka PhDr. Marie
Svobodová. Zasloužila se o navázání a rozvoj mezinárodní spolupráce oddělení,
včetně Mezinárodního soupisu hudebních pramenů RISM na celonárodní úrovni.
V letech 1965 až 1976 v čele hudebního oddělení stála PhDr. Jarmila
Brožovská, známá především v oboru hudebně dramatické publicistiky a
dokumentace.
Novou éru v činnosti oddělení zahájilo působení PhDr. Jitřenky Peškové
(vedoucí oddělení v letech 1977 až 1989, ale v NK už od roku 1965),
spojené hlavně se systematickým budováním Souborného hudebního katalogu v
rámci akce ústředního soupisu hudebních pramenů na území ČR a mnohostrannou
výměnou informací o hudebně historických pramenech v celosvětovém měřítku.
V letech 1989 až 1997 funkci vedoucího oddělení zastával PhDr. Julius Hůlek,
zaměřený především na metodiku a informační činnost v systému veřejných
hudebních knihoven a spolupráci s IAML (Mezinárodním sdružením hudebních knihoven,
nevládní organizací pod patronací UNESCO). Jednotlivé výše zmíněné odborné
oborové činnosti od roku 1998 všestranně v čele hudebního oddělení rozvíjí
Mgr. Zuzana Petrášková. |
Národní knihovna je od roku 1971 sídlem sekretariátu České
(dříve Čsl.) národní skupiny IAML a díky její iniciativě se v srpnu 1991
Praha stala místem výroční mezinárodní konference IAML. Česká národní skupina
IAML dnes plní mj. funkci metodického, informačního a poradenského orgánu
v oboru hudebních knihoven a hudební dokumentace v rámci ČR.
Nejrozsáhlejším dílčím fondem hudebního oddělení je sbírka hudebních tisků,
která čítá asi 110 000 jednotek. Tato sbírka je soustavně budována od založení
hudebního oddělení.
Domácí produkce hudebnin je doplňována na základě povinného výtisku. Díky úsilí
zakladatele oddělení L. Vycpálka je v tomto fondu téměř v úplnosti
zastoupena i starší produkce českých, především pražských
hudebních nakladatelství,
zejména od počátku 20. století (F.A.Urbánek, Mojmír Urbánek, Hudební matice
Umělecké besedy, Barvitius, Hoffmann, Chadím, Šolc a další), od roku 1935 rovněž
produkce slovenská. Zahraniční hudebniny byly a jsou doplňovány výběrově.
Prioritou jsou přitom titulyz oblasti tzv. vážné hudby, pořizované pro účely
studijní a vědecké. Provozovací materiály se doplňují pouze výjimečně, hlavní
důraz leží na partiturách a na novodobých kritických edicích.
Součástí sbírky hudebních tisků je množství titulů z 19. i 18. století,
ojediněle i starších, které již mají charakter historických pramenů. Druhově a
žánrově je sbírka univerzální, zahrnuje hudbu církevní, všechny žánry hudby
světské a výjimkou není ani žánr hudby populární.
Sbírka hudebních tisků je uspořádána dle formátů pod signaturou 59, písmeno A až
G. Pomůckou pro vyhledávání je autorský lístkový katalog. Pomocné lístkové
katalogy - systematický a předmětový - jsou mladší a postihují fond pouze
částečně.
V elektronickém katalogu jsou zpracovány přírůstky od roku 1995, katalog
tištěných hudebnin je přístupný v oskenované podobě (Katif). |