Evropský universalismus - taková byla představa
významného evropského politika, římského císaře a českého krále Karla IV. již
ve 14. století. Obdobnou představu o sjednocení Evropy mají i přední evropští
politikové dnešní doby.
Paralela gotiky se současností je jakousi parafrází této myšlenky, která se na
Všeobecné světové výstavě EXPO 2000 v Hannoveru stala nepsaným mottem české
expozice.
Socha Karla IV., kaple sv. Kříže na Karlštejně, obrazy Mistra Theodorika,
krásnoslohé gotické madony a středověké rukopisy jako poslové minulosti se tu
poprvé tváří v tvář setkávají se současností. Ta si za svého mluvčího
vybrala novodobé madony fotografa Pavla Máry a rotundu z knih výtvarníka Mateje
Kréna. To vše završuje automat na reinkarnace - který, jakoby nás chtěl ujistit, že
stopy, které tady historie zanechala, jsou naše vlastní.
Je pochopitelné, že karlštejnská kaple ani Mistr Theodorik se na výstavu nedostavili
osobně. Ostatně by to ani nikdo nečekal. Moderní technika je všemocná. Stvořila
dokonalou iluzi a přinutila návštěvníka, aby při vstupu do kaple ztišil hlas
stejně, jako když vstoupí na posvátnou půdu chrámu. Naproti
tomu u středověkých rukopisů by se mnohem snáze dalo předpokládat, že přijedou
v originále. I v tomto případě se dostavili dvojníci a je to naprosto
správné.
Národní knihovna ČR zapůjčila pro českou expozici celkem šest rukopisů. Pět
z nich je vystaveno v uměleckých kopiích a jeden v digitální podobě.
Pět uměleckých kopií - pět vitrín, a v každé z nich se na černém
podkladě ve své jedinečnosti a kráse vyjímá rukopis. Šestý rukopis má své místo
uprostřed. Získal jej díky své virtuální podobě. Kronika kostnického koncilu
Ulricha von Richental, se na rozdíl od ostatních rukopisů přestavuje veřejnosti
na obrazovce. Richentalova kronika se dochovala v sedmi opisech, z nichž dva,
jeden německý a druhý latinský, jsou uloženy v Národní knihovně ČR. Právě
latinská verze rukopisu byla mezi prvními, které Národní knihovna převedla do elektronicko-digitální
podoby. Na monitoru obrazovky defilují před očima návštěvníků obrázkové výjevy
zachycující události kostnického koncilu i každodenního života dané epochy.
V pravidelné periodě jsou tyto obrázky proloženy zajímavými detaily, které
vznikly zvětšením jejich části. Aby divák nezůstal bez informací, jsou obrázky
prostřídány krátkým textem s mottem "Zachovat znamená zabezpečit
trvání".
Text má toto znění: Mezinárodní organizace UNESCO vyhlásila v roce 1992
program "Memory of the World", jehož cílem je zachránit světové kulturní
dědictví. Záchrana světového bohatství má však smysl jen tehdy, zpřístupníme-li
ho co nejširšímu okruhu zájemců. Jako nástroj mimořádných možností byla
použita digitální technologie. Národní knihovna ČR a Albertina icome Praha s.r.o.
vyvinuly datový formát DOBM pro strukturovaný záznam digitálně uložených kopií
rukopisů a dalších vzácných dokumentů, který v roce 1999 přijala subkomise
pro technologii programu UNESCO PAMĚŤ SVĚTA jako mezinárodní standard pro projekt
záchrany celosvětového kulturního dědictví. |
Kronika kostnického koncilu
Ulricha von Richentala, tzv. Malý Richental.
Převoz Božího těla v průvodu papeže Jana XXIII. cestou do Kostnice.
Elektronicko-digitální podoba
Richentalovy kroniky reprezentovala současnou epochu informační společnosti
v kontrastu se společností středověkou, zastoupenou kopiemi Antifonáře
sedleckého, Pasionálu abatyše Kunhuty, Velislavovy bible, Kroniky takřečeného
Dalimila a Brevíře křížovnického velmistra Lva. V této souvislosti je třeba
zmínit, že Brevíř křížovnického velmistra Lva spravuje Národní knihovna jako
deponát. Souhlas s jeho prezentací na výstavě dal Řád Křížovníků
s červenou hvězdou.
Dejme teď chvíli volnost své fantazii a přenesme se v roli návštěvníků do
českého pavilonu shlédnout výstavu rukopisů. Prostor spojující přední a zadní
část expozice vytváří pomyslný přechod mezi minulostí a současností. Právě
v něm jsou umístěny památky knižní kultury symbolizující nesmrtelnou paměť
národa a její kontinuitu.
Nejstarším vystaveným rukopisem je hudební památka - Antifonář sedlecký.
Jeho první část vznikla již kolem roku 1270. V sedmnáctém století byly
některé poškozené pergamenové listy antifonáře nahrazeny papírovými s týmž
textem, případně doplněny o texty nové. Takto vzniklý celek byl roku 1671 svázán.
Hlavní mistr ornamentálních iniciál a současně i figurálních bordur a miniatur
přišel patrně do styku s křižáckým uměním, které zvláštním způsobem
kombinovalo s prvky Západu a Byzance.
Fyzický svět, tak jak jej dnes chápeme, neexistoval pro středověkého člověka
jinak, než jako symbol. Vlastností symbolů je jejich mnohoznačnost - a jak říkal
J.W. Goethe - s jejich výkladem nebudeme nikdy hotovi. Tento postulát je
nesmrtelný a platí napříč minulostí, přítomností i budoucností. |