Pasionál abatyše Kunhuty je významným představitelem
středověkého systému symbolů, a proto k nám promlouvá i dnes.
Nejpozoruhodnější částí
Pasionálu je "Parabola o statečném rytíři", která je projevem
mysticko - náboženského pojetí díla. Rytířem je zde "Ježíš Kristus"
a "Panna či nevěsta Kristova" symbolizuje lidskou duši. Na ilustraci
mystického sňatku splývá nevěsta s Kristem v jedinou bytost, což malíř
ztvárnil splynutím jejich svatozáří v jedinou. Duše splynula s Bohem a
stali se jedinou bytostí.
Pasionál má i skrytý astrologický význam. Lze jej rozebrat jako důmyslný
středověký orloj. Autor pojal Krista jako Slunce a nevěstu jeho Marii jako Venuši.
Andělé jsou ztvárněni jako hvězdy, ďábel - had, jako démon tmy a zimy či jako
souhvězdí podzimního hada, hadova koruna pak jako souhvězdí koruny a Kristův kříž
jako křížení nebeského rovníku a ekliptiky.
Pasionál abatyše Kunhuty se zrodil v malířské dílně kláštera sv. Jiří na
Pražském hradě v období 1314-21 a představuje vrcholné dílo českého gotického
malířského umění. Text mystických traktátů, složil pro abatyši dominikán Kolda
z Koldic. Rukopis napsal a namaloval svatojiřský kanovník Beneš. Kodex svým
textem i obrazem oslavuje abatyši Kunhutu nejen jako představenou kláštera sv. Jiří,
ale také jako českou princeznu, dceru krále Přemysla Otakara II.
V dobách, kdy prostí věřící byli tzv. "homines unius libri" - lidé
znající jednu jedinou knihu - bibli, kterou však většinou nebyli schopni ani číst,
mělo zobrazení biblických a legendárních výjevů nesmírný význam pro
přiblížení základů křesťanství širokým lidovým vrstvám.
Středověkému člověku chyběly vizuální zážitky dnešní doby, jimiž je dnes
obklopen takřka na každém kroku, a proto s dychtivostí a zalíbením sledoval
pásové výjevy z dramatických a námětově mnohotvárných příběhů
z bible a ze života křesťanských mučedníků. |
Takový druh rukopisu
zastupuje na EXPO obrazová Velislavova bible z počátku doby Karla IV., tj.
kol. 1340.
Tyto "bibles imaginées" byly
znamenitými "show", jež si bohatí a mocní dávali malovat na stránkách
pergamenových foliantů, a na něž se chudí chodili dívat na desky oltářů a na
stěny chrámů. Ve středověku se těšily nemenší oblibě než dnešní obrázkové
seriály v časopisech či některé obrázkové cykly v publikacích. Uspokojovaly
stálý hlad člověka po nových, neobvyklých vizuálních dojmech. Navíc byly pro
středověkého člověka prostředníkem tajuplného a nesmírně přitažlivého
mysteria - spojení s nadpozemskými bytostmi. Proto bývaly stránky rukopisů,
fresky na zdích či biblické obrazy často ohmatány či dokonce slíbány.
Brevíř křížovnického velmistra
Lva vznikl v roce 1356, patrně v prostředí řádu Křížovníků s
červenou hvězdou. Na ilustracích je patrný zřetelný vliv italského umění.
Brevíř je otevřen
na úvodních foliích, kde je na jedné
straně zobrazen veraikon Krista a na straně druhé Anežka Přemyslovna zakládající
klášter křížovníků v Praze.
Jedno ze základních děl staročeské literatury - Kronika takřečeného Dalimila
- líčí ve verších příběh od biblické potopy po nástup Jana Lucemburského na
český trůn v roce 1310. Ve středověku se kronika šířila jako lidová
literatura. Jeden její opis byl například pořízen pro mlynáře Tómu v Černém
mlýně u Kutné Hory, v Hannoveru je vystavena kopie opisu rukopisu z roku 1420,
který Národní knihovna získala nákupem Lobkovické knihovny v Praze.
Výběr rukopisů pro EXPO byl předurčen tím, co měla Národní knihovna
k dispozici v uměleckých kopiích a v digitální podobě. Dobám, kdy
bývaly masově vystavovány originály, již dávno odzvonilo. |