Stejnojmenná
výstava o Ladislavu Vycpálkovi jako o skladateli, odborníkovi v širším slova
smyslu i jako člověku, má, protože musí mít, několik rozměrů. V Klementinu
v minulosti působila řada významných osobností, které zanechaly výraznou a
hlubokou stopu v české kultuře. Ladislav Vycpálek (1882–1969) patří k těm
nejvýznamnějším. Dne 9. ledna 2004 uplynulo rovných 35 let od jeho úmrtí a
toto datum se stalo bezprostředním impulsem k uspořádání pojednávané výstavy
v Národní knihovně. Výstava se uskutečnila na prahu roku “Česká hudba
2004”, ve dnech 15. ledna až 20. února, a zároveň v rámci tohoto
projektu.
Vycpálkovým krédem byla především hudební tvorba. (Tvůrčí osobnost L.
Vycpálka jsme připomenuli v článku Blahoslavený ten člověk
v periodiku Bulletin plus, 2002, č. 1, s. 11). Vycpálkově tvorbě byla proto
věnována podstatná část výstavy, která sledovala období od tvůrčích začátků
až po léta zralosti. Zvláštní pozornost patřila velkým útvarům
vokálně-instrumentálním, jako jsou Kantáta o posled-ních věcech člověka
(1921), Blahoslavený ten člověk (1933), České requiem (1940),
v nichž spočívá vlastní těžiště Vycpálkova díla a význa-mu. V té době,
převážně ve 20. a 30. letech, píše rovněž pozoruhodnou hudbu komorní a
tvořit nepřestává ani ve stáří.
“Tvorba Ladislava Vycpálka z posledního období obsahuje řadu nových rysů,
které ji odlišují od jeho předchozích skladeb. Mohut-nou symfonickovokální
koncepcí Českého requiem vyvrcholilo skladatelovo směřování k monumentálním
syntetickým skladbám na symbolické náměty,” konstatuje Jaroslav Smolka,
autor zatím jediné knižní monografie o Vycpálkovi (1960) a dodává: “Nové
ideové zaměření Vycpálkovy tvorby z poválečného období mělo své přímé
důsledky ve způsobu jeho hudebního vyjadřování. Skladatelova hudební řeč se
v těchto skladbách pronikavě oprošťuje, zjednodušuje a zvýrazňuje.” Textový
podklad a inspiraci mu poskytuje hlavně lidová píseň, též čeští básníci a
česká tematika s historizujícím zabarvením.
To všechno a mnohé další připomenula výstava výběrem zejména tištěných
hudebnin a v menší míře i vzácného rukopisného materiálu z fondu hudebního
oddělení Národní knihovny, které výstavu uspořádalo, další skutečnosti
osvětlil unikátní listinný materiál z Archivu Národní knihovny. Vystavené
exponáty průběžně do-provázel zajímavý fotografický materiál zapůj-čený
z Národního muzea – Českého muzea hudby.
Pro Vycpálkovu uměleckou tvorbu, pro její ideové zaměření, mělo jistě
neoddiskutovatelný význam, že byl člověkem hluboce věřícím, až mysticky
založeným. Vycpálkův život občanský, jeho povolání a působení veřejné, zase
utvářela vysoká mravní opravdovost, osobní i osobnostní důslednost a
nekompro-misnost. Právě zmíněné kvality spolu s všudy-přítomnou
systematičností se snad nejmarkant-něji a nejúčinněji projevily ve Vycpálkově
povolání knihovníka, které s onou příslovečnou důsledností pojímal jako
poslání.
Vycpálkovo celoživotně jediné zaměstnání v tehdejší Univerzitní,
nynější Národní knihov-ně představuje zcela svébytnou kapitolu jeho života a
snažení. (Působil zde nepřetržitě plných 35 let, 1907 až 1942.) Po
skromných začátcích, kdy postupně absolvoval činnost ve všech odděleních
tehdejší knihovny od výpůjční služby až po vazbu knih, zakotvil jako katalogizátor cizojazyčných knih v cizojazyčném oddělení. Mladého odborníka
a hudebníka samozřejmě znepokojoval stav, v jakém se na-cházely zejména
hudebniny, tedy notový materiál, který se v knihovně hromadil bez dal-šího
potřebného zpracování.
Vycpálkovo
cílevědomé úsilí o nápravu posléze přineslo ovoce – bezprostředně po vzniku
nové Československé republiky za pomoci přátel (skladatele Boleslava Vomáčky
jako referenta na ministerstvu a Jaromíra Boreckého jako ředitele knihovny,
jinak též hudebního publicisty a kri-tika) prosadil ustavení samostatného
hudební-ho oddělení (1923). Vycpálek pak postupně třídí, popisuje,
katalogizuje a dále zpracovává všechny dosud nedotčené hudebniny v kni-hovně,
vymáhá od nakladatelů jejich dostup-nou produkci, nehledě na jejich žánrovou
různorodost a hodnotu. Jasnozřivě “viděl poslání svého oddělení v zachycení
veškeré hudební produkce, aby tak bylo možno dokreslit celý obraz hudební
kultury doby,” říká Vycpálkova spolupracovnice a pokračovatelka Marie
Svobodová. Soustřeďuje se též na získá-vání starších rukopisů i tištěných
notových materiálů, včetně vysloveně vzácných a unikát-ních exemplářů, dále
korespondence, fotogra-fického materiálu s podpisy a rozličného listinného
materiálu. Uložení a členění fondu a základní koncepce soustavy katalogů,
stejně jako nejedna pracovní zásada a metoda v hudebním oddělení ostatně
platí dodnes.
Vycpálkovy bohaté zkušenosti na poli hudební dokumentace mimo jiné vyústily
ve formulaci normy základní katalogizace hudebnin, která se stala součástí
Boreckého “Pravidel katalogu základního”. Ladislav Vycpálek vedl
hudební oddělení od jeho založení na počátku 20. let minulého století až do
roku 1942, kdy v den svých 60. narozenin odešel defi-nitivně do výslužby.
Bilance tohoto nepřetr-žitého pětatřicetiletého úsilí by sama o sobě stačila
a mohla být dostatečným důvodem vysokého ocenění jeho obětavé služby české
hudbě.
Ani často zmiňovaná uzavřenost a plachost Vycpálkovi nebránily, aby byl
činný veřejně, navíc ve významných funkcích. Navenek i pro něj samotného
mělo v tomto ohledu prioritu působení v Umělecké besedě, významném spolku,
v němž se počínaje rokem 1863 scházeli přední představitelé kulturního
života hudeb-ního, literárního a výtvarného, aby ovlivňovali a často přímo
spoluurčovali pěstování české umělecké kultury. Vycpálkovo dlouholeté,
bytostné sepětí s touto organizací pěkně charakterizoval Václav Holzknecht:
“Našel zde prostředí posvěcené velkou minulostí a přitom osobně přátelské,
neboť okruh Besedy nebyl velký, ale zato byl vybraný”. V čele jejího
hudebního odboru stál Vycpálek od roku 1928. Když v roce 1951 jednotlivé
odbory ukončily svou činnost, Uměleckou besedu nadále spravovalo prezidium
se starostou – Ladisla-vem Vycpálkem. Bohatá a obecně záslužná vydavatelská
činnost Hudební matice Umělecké besedy měla mimo jiné rozhodující zásluhu
právě na vydávání drtivé většiny Vycpál-kových děl.
S jejich typografickou podobou se mohli seznámit návštěvníci výstavy a
učinit si tak názornou představu o vysoké estetické i věcné úrovni
dřívějšího českého nototisku.
Samostatnou pozornost by jistě zasloužila mnohaletá a cílevědomá Vycpálkova
činnost publicistická a kritická. Jeho recenze a články svou odbornou
erudovaností vysoko převyšo-valy běžnou dobovou úroveň v této oblasti. Vycpálek dovedl být břitkým polemikem a nevyhýbal se ani střetům
s vyloženými autori-tami. Na výstavě jsme si přímo z dobového tisku mohli
přečíst, jak například Zdeňka Nejedlého při analýze Smetanovy Prodané
nevěsty usvědčil z politováníhodného diletan-tismu.
Mezi vystavenými dopisy adresovanými Vycpálkovi – vyjadřujícími většinou
blahopřání
k životním jubilejím se slovy
obdivu k jeho |
tvorbě – byl také vřelý dopis
Jaromíra Borec-kého k Vycpálkovým padesátinám. Borecký se rovněž věnoval
hudební kritice a při té příle-žitosti jubilujícímu skladateli s uznáním
sděluje:
“Těším se však přeci, že budu moci u příle-žitosti
koncertů, na počest jubilea Vašeho konaných, v jiné formě se k významu Vaší
tvorby do prvního velikého lustra jejího vrátiti. Zde dávám průchod jen svým
dávným přátelským citům k Vám ...”
Dopis je z 22. února 1932 – bývalý ředitel knihovny
Borecký je už dva roky v důchodu a Vycpálek své pravidelné kritické činnosti
dávno zanechal.
Stylová charakteristika Vycpálkovy tvorby (její dobové zakotvení mohlo
počítat v podstatě s jednoznačně příznivým ohlasem odborné ve-řejnosti)
obvykle vyzvedává její polyfoničnost, umění moderního kontrapunktu a
bytostnou vokálnost spolu s myšlenkovou hloubkou a projevem vznešených
idejí. Jestliže jsme obecně zmínili hodnoty Vycpálkova vokálního umění, pak
je třeba hned dodat, že Vycpálek díky své systematičnosti, odborné průpravě
(na Univerzitě Karlově studoval filologii) a v neposlední řadě i svému
uměleckému instinktu problémům jazyka a jeho zhudebnění dokonale rozuměl.
Cenné jsou Vycpálkovy překlady a přebásnění cizojazyčných textů. V některých
skladbách dokonce neokázale použil vlastní příležitostnou básnickou tvorbu
(ukázka je z písňového cyklu
Na rozloučenou, op. 25):
“Jako poutník šel jsem světem,
šel jsem májem, šel jsem létem.
Louky květů nasypaly,
lípy medu nadýchaly do snů mých.
Než však jsem se prosnil ze sna,
přešlo léto, přešla vesna
a vše sevřel v pouta těsná
sníh.”
Na výstavě byl rovněž vystaven vzácný exemplář tištěné
partitury Kantáty o posledních věcech člověka, z níž byla dirigována
zahraniční premiéra díla na začátku roku 1930 v Paříži. Jsou na ní podpisy
francouzských interpretů a pře-devším skladatelovo věnování tehdejšímu
tajemníkovi naší ambasády v Paříži Milošovi Šafránkovi, horlivému
propagátorovi české hudby v zahraničí (po letech například vydal obsáhlou
monografii o svém příteli Bohuslavu Martinů), jehož zásluhou se pařížská
premiéra Kantáty uskutečnila. Do partitury je vložen čtyřstránkový strojopis
blíže neurčeného Šafránkova článku končícího slovy:
“Zdá se téměř nemožné lidovou slovesnost zároveň
přebásnit a hudbě přesně podložit. Byla by to zajímavá studie, ... v níž by
se na příkladech cizojazyčných převodů Vycpálkovy Kantáty ukázaly složité a
překvapující vztahy hudby a slova.”
Významný hudební teoretik minulého století, Karel
Janeček, Vycpálka výstižně nazval “tvůr-cem nadčasovým”. Věřme proto, že i
příští analytické odhalování Vycpálkova tvůrčího řešení vztahu hudby a slova
přinese nejeden objevný poznatek. Vůbec se zdá, že čas Vycpálkovy hudby,
jejího nového hodnocení, pochopení a šíření teprve přijde.
Připomínka velikosti odkazu Ladislava Vycpálka se bezprostředně dotýká i nás
samých, zde v Národní knihovně. Nebýt Vycpálka, mož-ná bychom ještě dlouho
neměli samostatné hudební oddělení, o jehož ustavení se před více jak 80
lety zasloužil, respektive neměli bychom takové hudební oddělení, jaké máme
dnes. Už za života a působnosti Vycpálkovy mělo význam celonárodní, dnes se
po mnoho desetiletí navíc těší významu mezinárodnímu.
Výstava o mnohostranně činném a významném Ladislavu
Vycpálkovi, výrazném představiteli české hudby především mezi dvěma
světovými válkami, se setkala s příznivým ohlasem. Pěkně – a myslím, že za
všechny – to do pamětní knihy napsal herec a pedagog Vladimír Matějček:
“Děkuju za poznání krásného člověka!”
Summary
Ladislav Vycpálek
– C omposer,
Organiser, Librarian
A number of important personalities were active in the
Clementinum in the past and who have left an explicit and deep mark in Czech
culture. Ladislav Vycpálek (1882–1969) was one of the most important persons.
It was exactly 35 year since his death on Jan. 9, 2004, this date of which
has become an imminent impulse for holding a corresponding exhibit at the
National Library. This exhibit took place on the brink of the year entitled
“Czech Music 2004” from Jan. 15 till February 20 as well as within the
context of this project.
Musical activities in particular were to Vycpálek´s greatest credit. A major
part of this exhibit was thus devoted to Vycpálek´s works, following his
creative beginnings right up to his ripest years. Special attention was paid
to his great vocal and instrumental formations such as the Cantatas of the
Last Objects of Man (1921), That Blessed Man (1933), The Czech Requiem
(1940) and in which lies the very extract of Vycpálek´s work and importance.
Especially in the 1920s and 30s, Vycpálek also wrote some incredible chamber
music, not to mention that he never even stopped being active even in his
old age.
Vycpálek´s lifelong single job at what was then known as the University and
currently the National Library was an entirely chapter in his life and
endeavour. (There he was active there a good relentless 35 years from 1907
till 1942.) Immediately after the establishment of the new Czechoslovak
Republic, with the help of his friends (composer Boleslav Vomáčka as an
official at the Ministry and Jaromír Borecký as the Library Director as well
as a musical publisher and critic), Vycpálek pushed through the creation of
an independent Musical Section (1923). The storing and breaking up of
collections and the basic concepts of a system of catalogues as well as more
than one of Vycpálek´s policies and methods carried out in the Musical
Section are valid to this day, among others. |