RESTAUROVÁNÍ Jana Dvořáková, Bc.A. 1. Úvod Po rozsáhlých povodních, které postihly jižní a střední Čechy v létě r. 2002, jsem dostala zajímavou příležitost restaurovat prvotisk Pražské bible z r. 1488. Budova Městské knihovny v Praze v Holešovicích, ve které bylo původně zřízeno restaurátorské pracoviště pro dva restaurátory a ka-talogizátora fondu vzácných tisků, byla naneštěstí povodní zatopena. V tomto objektu v záplavové oblasti byla umístěna i pobočka Městské knihovny s odděleními pro dětskou a dospělou výpůjčku. Pro fond vzácných tisků, čítající původně 20 tisíc svazků, a pro restaurátorskou dílnu byly nešťastně vyčleněny prostory v přízemí. Místnosti tedy musely být chtě nechtě zaplaveny. Podobný osud postihl i mnoho dalších institucí. Obr. 1. Zmrazená Pražská bible (únor 2003) 2. Záchrana postižených knižních fondů Jestliže se jedná o větší množství promočených knih,
které není z technických důvodů možno okamžitě sušit, přistupuje se k jejich
zamražení. Důvodem je ochrana před napadením plísněmi, ke kterému dochází v
závislosti na teplotě do 24 – 76 hodin po namočení. Mokré knihy by se měly
před samotným mrazením omýt čistou vodou, neotvírat a zabalit do
polypropylenových sáčků. Vhodné je rychlé zmrazení mokrého materiálu. Při
teplotě –30 až –50 °C se vytváří malé krystalky ledu, které nepoškozují
strukturu celulózy. Městské knihovně se k tomuto účelu podařilo zajistit
mrazírenské kapacity v Mochovských mrazírnách a. s. 3. Popis a původ Pražské bible První česká (a vůbec slovanská) neilustrovaná tištěná bible, zvaná Bible pražská, vyšla v Praze r. 1488 v menším foliu na 610 listech o 44, 46 – 48 řádcích. Text je na stránce řazen do dvou sloupců. Na konci je 8 listů rejstříku epištolních a evangelijních lekcí pro církevní rok. Nejstarší tištěná bible vyšla v dílně největší pražské tiskárny, která pracovala od r. 1488 a její činnost můžeme s přestáv-kami sledovat do r. 1515. Podnikatelem tu byl (Jan) Severín kramář, staroměstský konšel. Označení “Severín kramář" svědčí o tom, že podnikatelem byl obchodník pracující v různém sortimentu, což posilovalo stabilitu jeho i tiskárny. Vlastním typografickým tvůrcem v Severinově podniku byl zřejmě impresor Johannes řečený Kamp, jenž je kromě jiného uveden v obšírném kolofónu bible jako “ tovřiš jeho [Severínův] Johannes řečený Kamp impresor”. Bible vyšla nákladem staroměstských konšelů Jana Pytlíka, Severina kramáře, Jana od Čápů neboli Čapka a Matěje od Bílého lva.V 15. století byla tato pražská tiskárna pravděpodobně největší v Čechách. Přitom tiskla jen knihy v řeči české. Z počátku užívala jen jeden druh písma, bastardu, jímž je většina tisků vytištěna. Tiskárna byla patrně dobře vybavena potřebným množstvím písma, takže se nesetkáváme s obtížemi, s nimiž zápasili naši první tiskaři; také užívání červeného tisku již nepůsobilo nesnáze. V Pražské bibli je užito antikvových římských číslic i když se v této dílně neužívala. Tisk bible byl později doplněn malovanými iniciálami zpravidla ve výši 3 řádků, v textu i 4 – 9 řádků. Celkem známe 72 kopií Pražské bible. V Praze lze vidět 19 exemplářů. 4. Experimentální část; S využitím studie Státního ústředního archivu v Praze
jsme jako teoreticky nejpřijatelnější sušící metody zvolili metodu
lyofilizace a vakuového balení. Pak nastala důležitá experimentální část,
která nám měla poskytnout více informací o chování barevné vrstvy při
povodni.
Jako pojiva jsme v experimentální části užili vaječný
bílek a arabskou gumu, tj. tradiční historická pojiva práškových pigmentů. 5. Sušení Pražské bible Celá zmražená kniha byla vakuově zabalena. Již po třetím
přebalení se mi podařilo sejmout lepenkové desky s usní a přelepy hřbetu.
Knižní blok, desky a useň jsem dále sušila samostatně. Obr. 2. Vakuové balení. 6. Problém slepování listů bible Listy Pražské bible byly slepeny v místech barevné
vrstvy. Červené iniciály byly dobře zajištěny filmem vaječného bílku, ale
zato modré iniciály se kvůli nedostatku pojiva štěpily a část barevné vrstvy
ulpívala na protější straně knihy. Stávalo se tak hlavně v případě silné
barevné vrstvy, kde vystupující “bříška” zůstala na protější straně. Listy
se slepily někdy i v místě červené iniciály nebo žluté rubriky. Pojivo
pigmentu bylo tak silné, že na sebe vázalo vlákna papíru protějšího listu.
Toto jsou pouze zobecňující závěry. Přes všechna fakta nutno říci, že se
každá iniciála bez ohledu na pou-žitý pigment chovala naprosto odlišně. Svou
vinu na slepování nese beze sporu historická špína, která se po staletí
usazovala na stránkách Pražské bible. Je možné, že byl papír silně
zaklížen a pig-menty málo pojeny. Při sušení proniklo klížidlo celým blokem a
drželo na sobě zrna pigmentu. Slepení bylo také částečně způsobeno zvolenou
sušící metodou. Mnoho iniciál mělo kolem sebe jakousi tmavší mapu. Zdá se,
že iluminátor na závěr své práce přetřel každé písmeno ještě
dodatečně vaječným bílkem, aby výsledné dílo zafixoval. Při pozorování pod
mikroskopem jsme viděli, že červená a žlutá barevná vrstva je stabilní,
mírně krakuje a modrá značně práškovatí. 7. Fixace a transfer barevné vrstvy Na fixaci a transfer barevné vrstvy na její původní místo jsem používala 3% roztok vyziny o teplotě 40 °C. Iniciálu jsem potřela roztokem vyziny, nechala ho zavadnout, pak jsem na ni přiložila protější stranu a jemně uhladila knihařskou kostkou přes netkanou textilii. Tento postup je nutno několikrát opakovat. Úspěšnost transferu modrých zrnek azuritu je více než 50%. Obr. 3. Iniciála U po transferu a fixaci barevné vrstvy. 8. Typologický popis bible Teprve po vysušení bible bylo možno přistoupit k řádnému
typologickému popisu. Bible byla převázána na konci 18. či začátkem 19.
století. Základní rozměry knihy jsou 295 x 195 x 100 mm. Kniha je potažena
bílou kozinou. Přední deska je zdobena velkým černým raženým páskovým
ornamentem ve tvaru stylizovaného kvadrilobu. Přední i zadní deska jsou
zdobeny jednoduchou červenou linkou, která tvoří obdélníkové zrcadlo. Na
hřbetu jsou vyznačeny 4 poměrně široké falešné vazy. Bible byla ušita na 3
zapuštěné motouzy. Kniha má červenou barvenou ořízku, nemá kapitálky. Obr. 4. Fragment českých novin z roku 1768 na hřbetu knihy. Obrázek byl pořízen před za-hájením vysoušení bible. 9. Další restaurování Pražské bible Knižní blok byl vydesinfikován v parách nbutylalkoholu.
Jednotlivé stránky jsem rozlepila ve hřbe-tu a odstranila staré opravy
novodobým papírem. Pracovala jsem pomocí vlhčicí pistole s nastavi-telnou
teplotou páry. Obr. 5. Spravený knižní blok. Po přípravě složek na šití jsem zhotovila knižní vazbu. Typ vazby, která byla vyhotovena po r. 1768, nebyl
zvolen nejšťastněji. Kniha se nedala zcela otevřít, jak by tomu bylo v
případě vazby šité na pravé vazy. Přesto jsem byla nucena vyrobit stejný typ
vazby, pokud jsem chtěla použít všechny zachované materiály a uvézt tak
Pražskou bibli do stavu, v jakém byla před povodní. Všechny součásti
knižní vazby se zachovaly v poměrně dobrém stavu, a proto jsem je použila.
Knihu jsem tedy ušila na tři zapuštěné motouzové vazy. Kožený potah se
zachoval ve velmi dobrém stavu, doplňky novou usní byly tedy minimální. Závěr Těžiště této práce bylo zaměřeno na výběr sušící metody, která je pro historický materiál nejvhodnější. Velkou část tvořila přípravná experimentální fáze a prověření sušících metod v praxi. Důležité informace nám také poskytly analýzy, které provedli pracovníci Národní knihovny ČR, Státního ústředního archivu a Vysoké školy chemicko-technologické.Nutno říci, že problémem zatopených archiválií a knih se doposud nikdo v České republice nezabýval. Bylo to bezpochyby jen proto, že nás zatím nepostihla povodeň takových rozměrů, jaká nastala v létě 2002. O to bylo obtížnější hledat řešení, jak se s nastalou situací vyrovnat. Dík patří i našim kolegům ze zahraničí, kteří nám byli nápomocni již v prvních dnech katastrofy. Závěrem lze konstatovat, že žádná ze sušících metod není všespasitelná. Každý technologický postup má své klady a zápory. Tato práce, doufám, přinese další podněty pro ostatní odborníky na restaurátorském poli. Možností výzkumu se nabízí celá řada. Obr. 6. Pražská bible po restaurátorském zásahu (únor 2004). Summary A flood affected the Czech Republic in August 2002, written relics and other historical jewels were damaged. The Municipal Library in Prague was one of the flooded institutions. It keeps a copy of the Prague Bible, an incunabulum from 1488. The bible with the whole historical collection was immediately frozen. It stayed in this state for six months. During this period we were searching the best method how to dry it and get it to the condition before that flood. Finally we chose the vacuum packing. After drying the fixation of painted initials took place using the isinglass solution. The bible was disinfected with the vapours of nbutyl alcohol, and then it was mechanically cleaned. The book block was repaired and ensured with new binding using the old leather cover and boards. This work was focused on the research and experimental work. It deals with the examination and assessment of some few drying methods suitable for drying historical documents. |