Komise pro služby - 1998 - zápis

Komise pro služby


    Program    Prezence   Zápis
  1998  


  Datum konání: 17.6. - 18.6.1998
Místo konání: Bratislava, Centrum vedecko-technických informácií SR



Zápis z 15. zasedání Komise pro služby

Program:

1.den - 17. 6. 1998:

  1. Přivítání účastníků a úvodní slovo (PhDr. H. Hemola - NK ČR)
  2. Představení CVTI SR (Mgr. V. Cikatricisová - CVTI SR)
  3. Problematika meziknihovních služeb (PhDr. E. Svobodová, PhDr. H. Hemola - NK ČR)
  4. Poskytování vnitrostátních meziknihovních výpůjčních služeb v ČR ve světle údajů zjištěných v rámci Průzkumu stavu automatizace a prostorového zajištění knihoven (PhDr. V. Richter - NK ČR)
  5. Poskytování referenčních služeb - představení projektu Referenčního centra NK ČR (Mgr. J. Pospíšilová - NK ČR)
  6. Zkušenosti s poskytováním služeb prostřednictvím systému JASON (Mgr. M. Priesolová - CVTI SR, Mgr. N. Rajterová - UK Bratislava)
Diskuse


2.den - 18. 6. 1998:

  1. Automatizace v CVTI SR, systém BIS-C a jeho využití ve výpůjčním systému, perspektivy v oblasti automatizace v CVTI SR (Ing. O. Cvik - CVTI SR)
  2. Seznámení s jednotlivými pracovišti CVTI SR
  3. Novinky z jednotlivých knihoven a závěrečná diskuse
Závěry


Průběh jednání 1. dne:

Ad 1) Dr. Hemola přivítal všechny účastníky jednání komise pro služby, které bylo rozšířeno o pracovníky služeb všech nejvýznamnějších slovenských knihoven. Připomněl poslání a cíle komise.
Ad 2) Mgr. Cikatricisová přivítala všechny zúčastněné jménem vedení CVTI SR a seznámila přítomné s  nejnovějšími záměry CVTI, zejména s přípravou výstavby nové budovy.
Ad 3) Blok meziknihovních služeb byl věnován současným trendům v této oblasti jak v ČR, tak i na Slovensku. Dr. Hemola shrnul minulé práce na Zásadách meziknihovních služeb, které byly zpracovávány v rámci komise. Dr. Richter podrobně informoval o nejnovějších aktivitách ÚKR ČR v této oblasti. V  diskusi bylo zmíněno několik problémů, které pálí knihovníky obou států. Přijatá řešení, resp. úkoly, které z tohoto faktu vyplývají byly přijaty do závěrů z jednání komise (viz závěry).
Ad 4) Dr. Richter seznámil v obšírném vystoupení všechny účastníky se současnými trendy v oblasti meziknihovních služeb, jak je bylo možné interpretovat na základě výsledků Průzkumu stavu automatizace a prostorového zajištění knihoven, který se uskutečnil v závěru roku 1997. Souhrnnou textovou informaci obdrželi všichni zájemci.
Ad 5) Mgr. Pospíšilová stručně popsala místo a poslání referenčních služeb mezi službami knihoven a představila projekt Referenčního centra NK ČR
Ad 6) JASON patří mezi velmi perspektivní a efektivní systémy v oblasti poskytování (dodávání) kopií časopiseckých článků. SVTI SR využívá již delší dobu JASON a jako nová možnost pro slovenské knihovny je poskytování těchto služeb zdarma prostřednictvím centrály v UK Bratislava v rámci projektu mezi SR a SRN. V současnosti je v tomto systému v SR zapojeno 17 knihoven a je předpoklad dalšího rozšíření. V  diskusi byly dále komentovány zkušenosti s tímto systémem i ze strany STK Praha a MZK Brno.


Diskuse:

V rámci diskusního bloku k programu 1. dne odezněla spousta praktických informací i zhodnocení zkušeností, které jsou významné pro oblast meziknihovních, referenčních a dodávacích služeb. Nejdůležitější příspěvky:
  • Dr. Janovská - zkušenosti s novou žádankou MVS v SR a poukázání na řešení celních problémů mezi slovenskými a českými knihovnami (viz závěry),
  • Mgr. Kolářová - pozitivní vliv projektu a realizace INVIK na služby čtenářům STK Praha,
  • Mgr. Rajterová - informace o pracích na novém knihovnickém zákonu SR a vyhlášce meziknihovních služeb.


Průběh jednání 2. dne:

Ad 1) Ing. Cvik seznámil účastníky s trendy v oblasti automatizace CVTI SR a s výhodami automatizovaného systému BIS-C
Ad 2) Účastníci komise byli rozděleni do několika skupin, aby se mohli v podrobné exkurzi seznámit s nejvýznamnějšími pracovišti CVTI SR (Odbor služeb uživatelům, Odbor průmyslových a obchodních informací, Odbor informačních služeb, studovna periodik, JASON, on-line databáze)
Ad 3) Blok novinek a informací byl tradičně velmi bohatý, zvláště přínosné byly informace českých a slovenských kolegů navzájem, protože již neexistuje mnoho platforem, na nichž se mohou pracovníci z oblasti služeb knihoven obou států zúčastňovat. Nejvýznamnější informace:
  • NK ČR omezuje půjčování ze svých fondů prostřednictvím MVS na červenec a srpen (Dr. Svobodová),
  • Městská knihovna v Praze funguje v nově rekonstruovaných prostorách a Mgr. Štěrbová informovala o prvních zkušenostech čtenářů i knihovníků,
  • Mgr. Kolářová shrnula zkušenosti s novou počítačovou studovnou v STK Praha,
  • Dr. Jelínková informovala o projektu nové budovy MZK Brno,
  • L. Semerádová informovala o přípravě rekonstrukce KnAV ČR Praha,
  • Dr. Bartošová - ÚZLK Praha pozastavila poskytování MVS na Slovensko,
  • M. Stratilíková - SVK Ostrava účtuje poštovné na Slovensko v rámci MVS,
  • příští jednání je komise doporučuje konat v Praze, případně v Ústí nad Labem a mělo by být věnováno novým, resp. rekonstruovaným prostorám knihoven a zejména zlepšeným podmínkám služeb v nich.


Závěry:

  1. Pro řešení problému s celním odbavováním zásilek MVS mezi ČR a SR Komise služeb doporučuje knihovnám v ČR a SR, aby si meziknihovní služby mezi sebou poskytovaly nadále pouze jako služby mezinárodní prostřednictvím knihoven k tomu určených a po všech stránkách vybavených:
    • na české straně: NK ČR, STK, KnAV ČR, SVK Olomouc a MZK v Brně,
    • na slovenské straně: UK Bratislava, CVTI SR Bratislava, UK SAV Bratislava, MS SNK Martin.
  2. V MVS mezi ČR a SR používat zásadně formulář IFLA, pouze v případě jednoznačně vymezených dvoustranných vztahů, lze využít typu žádanky dle dohody.
  3. Připomínky k zásadám meziknihovních služeb ČR je možné zaslat dr. Richterovi do NK ČR.
  4. NK ČR vyvolá další jednání k žádance MVS a poslední verzi rozešle účastníkům komise (viz závěrečná poznámka).
  5. Příští jednání by mělo proběhnout v dubnu 1999 v Praze, dr. Hemola projedná se zainteresovanými řediteli - Městské knihovny, STK a NK ČR.
  6. Členové komise budou o závěrech jednání informovat své ředitele tak, aby v rámci koordinačních porad ředitelů OK, resp. dalších velkých knihoven v oblasti působnosti SVK, resp. MZK předali doporučení komise, která se týkají MVS.

Zapsal/20/07/98/Hanuš Hemola


Závěrečná poznámka:

V příloze najdete poslední verzi návrhu Žádanky meziknihovní výpůjční a reprografické služby. České knihovny, zašlete, prosím, připomínky k tomuto návrhu nejpozději do 21. 8. t.r. na adresu:
PhDr. Hanuš Hemola
Národní knihovna ČR
Klementinum 190
110 01 PRAHA 1

Případně využijte:
e-mail: hanus.hemola@nkp.cz
tel.: + 420-2- 2422 0802, +420-2-21 663 209
fax: + 420-2- 26 66 27


Seznam účastníků jednání v příloze !!!


2.6.2003 Hanuš Hemola | NK ČR | "Komise" | Nahoru |