Restaurování iluminovaných rukopisů
projekt realizovaný v letech 2000-2001
Jaký je skutečný fyzický stav rukopisů a jejich iluminací, je
nutno uvažovat o jejich konzervaci?
Jakým způsobem postupovat v případě potřeby konzervátorského zásahu?
Potřeba připravit výzkumný
projekt “Restaurování iluminovaných rukopisů” vyplynula z faktických
poznatků o fyzickém stavu vzácných iluminovaných rukopisů, které jsou
součástí knižního fondu NK ČR. Přípravě tohoto projektu předcházely
v minulých letech především průzkumy stavu fondů, které nejprve mapovaly
stav fondů jako celek, později se prohlubovaly do větších detailů, přičemž
průběžně byla hledána řešení související se zjištěnými problémy. |
|
Analytická část
Studium odborné literatury
Literatura, která popisuje případy a příčinu vzniku
poškození iluminovaných rukopisů, zabývá se technologickými postupy výroby
iluminací, metodami analýz identifikace pigmentů a technikami knižní malby,
konzervací poškozených iluminovaných rukopisů, metodami testování těchto postupů
a vyhodnocením výsledků
Kontakty a studijní návštěvy pracovišť
Hlavním cílem bylo seznámit se s technologií tradiční
výroby pergamenu. Postup výroby pergamenu je zaznamenán v řadě středověkých i
pozdějších receptur, jedná se však vždy o velice stručný popis, který
nepostihuje výrobu v dostatečných detailech. Při výrobě pergamenu existuje
množství variací, které ovlivňují jeho další použití a mají velký vliv na jeho
vlastnosti. Celkový postup přípravy pergamenu má zásadní vliv na pochopení stavu
pergamenových rukopisů a poškození barevné vrstvy.
|
|
naložení surové kůže do vápenného mléka
|
mechanické odstraňování chlupů
|
|
|
zatírání křídy do holiny na rámu |
škrábání a broušení pergamenu
|
Dopracování podrobného dotazníku
popisujícího poškození iluminovaných rukopisů a jejich fotografická dokumentace,
začlenění těchto dat do vznikající databáze
Provádí se průzkum fyzického stavu iluminovaných
rukopisů, výsledky se ukládají v počítačové databázi a vyhodnocují. Databáze
může sloužit nejen pro evidenci stavu rukopisů a plánování činností
souvisejících s jejich ochranou a konzervací, ale může být použita pro výuku
studentů či přípravu odborných publikací a přednášek. V případě dokumentace
barevných vrstev iluminací je srovnání poškození v průběhu času nezbytné, neboť
do značné míry ovlivňuje rozhodnutí o míře a nutnosti eventuálního
konzervátorského zásahu.
Prohlídka vybraných rukopisů a provedení
vizuální, makroskopické i mikroskopické analýzy
Rukopisy které byly prohlédnuty v rámci průzkumu nesou stopy četných poškození
jak historických tak novodobých. Nejohroženější skupinu představují nejčastěji
půjčované rukopisy, mezi nimiž jsou bohužel i ty, které jsou mnohdy obecně
považovány za nejcennější. O tom vypovídá jejich celkový stav, míra opotřebení
je patrná již na jejich vazbě. Setkáváme se často s celkově rozpadlými vazbami
rukopisů, které mají oddělené nebo uvolněné knižní desky, deformované hřbety a
bloky s uvolněným či zpřetrhaným šitím složek. Nefunkční vazby či nevhodné
historické převazby pak umožňují vznik dalších poškození. Obrovským problémem je
sejmutí spon s řemeny uzavírajícími pevně knižní blok, čímž byla pergamenovým
foliím dána možnost k postupující deformaci. Nutno dodat, že nejen tento zásah
(dosud se nám nepodařilo vypátrat, kdy přesně byly spony a další kovové prvky
z knih sejmuty, pravděpodobně v průběhu 19. století), ale celá řada poškození
jsou historického charakteru a k některým došlo dokonce se vznikem rukopisu. To
se týká zejména tzv. systémových technologických chyb, které můžeme pozorovat u
knižní malby. Ukazuje se, že dochází k propojování různých typů poškození u
jednotlivých součástí rukopisů a jejich vazeb, kdy dysfunkce jedné součásti
mnohdy začne “lavinový efekt” dalších poškození. Pro další ochranu a eventuální
konzervaci je důležité rozpoznání příčin poškození, protože mnohdy nemá smysl
řešit náročnou konzervaci pokud nejsou učiněna systematická preventivní
opatření, která by zabránila vzniku dalších poškození či jejich opakování.
Při zkoumání iluminací v různém zvětšení a
typech světla se ukazuje, že makroskopické pozorování potenciálních poškození
pouhým okem není mnohdy směrodatné. Sledováním fyzikálních a optických
vlastností (např.: barva, zrnitost, tvar částic) pomocí mikroskopické
identifikace lze přesněji posoudit stabilitu barevné vrstvy, určovat typ
pigmentu, případně i technologii jeho zpracování a jemnost mletí.
Studium malířských technik, identifikace
pigmentů pomocí nedestruktivních metod
Jednou z hlavních podmínek při volbě
průzkumu vybraných rukopisů bylo rozhodnutí o použití nedestruktivních metod
bez odběru vzorků způsobem, který by jakkoliv neohrozil či nezhoršil
současný stav rukopisů. Byly vybrány následující metody, kterými byl průzkum
realizován: Stereomikroskopie, VIS- spektroskopie, Bandpass-filter
reflektografie (infračervené a monochromatické světlo). Záznamy měření jsou
uloženy v restaurátorském oddělení a budou tvořit základ pro další měření a
srovnávací analýzy. |
|
Vyhodnocení stavu a zhotovení obrazového atlasu mapujícího
typy poškození, ale i poznatky o technologii výroby iluminací
Typologie poškození iluminovaných rukopisů- obrazová příloha zprávy uložená
v restaurátorském oddělení NK ČR
Experimentální část
Příprava materiálů- výroba vlastního
pergamenu, výběr reprezentativních pigmentů a pojiv
Ověření technologického postupu výroby pergamenu pro
potřeby výroby modelových vzorků nám přinesla obrovské poznatky a zkušenosti.
Podařilo se pochopit některé příčiny a procesy vedoucí k poškození barevné
vrstvy knižní malby. V budoucnu budeme v případě potřeby schopni vyrobit
pergamen dle našich požadavků použitelný i pro konzervátorské účely. Podobné
poznatky a zkušenosti nám zprostředkovala příprava modelových barevných vrstev
podle historických receptur.
|
|
|
surová kůže zčásti zbavená
chlupů po namočení ve vápenném mléce |
stažená kůže z masové strany
|
pergamen sejmutý z vypínacího rámu
|
Volba formy modelování a testování
zkušebních vzorků připravených dle historických receptur
Tato škála vzorků se nechá
uměle stárnout v klimatizační komoře. Proces pravidelného střídání
teplotních a vlhkostních cyklů je pečlivě dokumentován. Po umělém stárnutí
by tyto vzorky měly napodobit charakteristické poškození barevné vrstvy
iluminací u středověkých rukopisů. Systematicky na ně budou aplikovány
fixační a stabilizační prostředky, jejich stabilita bude opět ověřována
v klimatizační komoře. Po uvážení všech rizik se přistoupí ke konzervaci
nejvíce ohrožených rukopisů. Ty budou vybrány na základě průzkumu. |
|
Umělé stárnutí a poškození modelových
vzorků
Chování vzorků při klimatických šocích ukázalo na dobrou odolnost dobře
připravené barevné vrstvy. Nejslabším článkem je zlacení, které se poškozuje
mnohem rychleji. Pokusy potvrdily nutnost uložení ve stabilních a vhodných
klimatických podmínkách.
Volba metod a postupů fixace modelových
barevných vrstev a jejich provedení
Nosnou částí projektu jsou metody konsolidace barevné vrstvy. Bylo zkoumáno
široké spektrum používaných pojiv, která přirozeně jevila dobré předpoklady i
pro využití v konzervátorské praxi.
Experimentální část prokázala, že Klucely
mají až na výjimky nedostatečnou pojivost i když negativně neovlivňují
podložku. Kolagenní lepidla jako želatina, vyzina, pergamenový klíh mají
dostatečnou pojivost, restaurátor však musí být dobře obeznámen s metodikou
postupu. Lze konstatovat, že na základě zkušeností získaných jsme připraveni
provést konsolidaci barevné vrstvy v případě akutně ohrožených rukopisů.
Samozřejmě po provedení dostatečného množství ověřovacích zkoušek
souvisejících se specifiky daného rukopisu. |
|
Vyhodnocení výsledků a doporučení
konzervačních postupů
Před přistoupením ke konzervátorskému zásahu je velice nutné provést analýzu
pigmentů a barviv, vzhledem k jejich různé reakci na fixaci např. tvorba lesku,
změna barevnosti, prosakování na rub psací podložky. Doporučuje se provést
odzkoušení konkrétních barev a fixativ na modelových vzorcích podle metodiky
použité v tomto projektu. V případě konzervace knižní malby, kdy pracujeme
s miniaturním prostorem jsou jakékoliv zkoušky na originále naprosto
nemyslitelné.
|
Řešitelský tým:
Jednou z nosných myšlenek bylo vytvoření mezioborové
spolupráce odborníků, kteří se problematikou vzácných písemných památek a
jejich ochrany a konzervace zabývají nebo zabývali. Zastoupeni byly
pracovníci předních výzkumných a konzervátorských pracovišť, ale i studenti
příslušných oborů, jejich spoluúčast by měla zajistit dlouhodobou
perspektivu této činnosti. |
Konzervátorské oddělení Národní knihovny ČR-
Jiří Vnouček (hlavní řešitel), Jan Novotný, Jana Dřevíkovská
(studentka IRKT Litomyšl), Ing.Magda Součková a Ing.Jitka Šimečková
Konzervátorské pracoviště Státního ústředního archivu-
Ing.Jana Dernovšková, Barbora Nováková (studentka IRKT Litomyšl)
Akademie výtvarných umění- Ak.mal.
David Frank, Ing. Barbora Hřebíčková
Katedra restaurování písemných památek Fachhochschule Kolín
nad Rýnem- Prof.Dr.Robert Fuchs, PhDr. Doris Oltrogge
VŠCHT Praha- Martina Ohlídalová
Ústav pro dějiny umění AV ČR-PhDr.Hana
Hlaváčková, PhDr.Milada Studničková
Bližší informace obsahuje závěrečná zpráva projektu uložená
v restaurátorském oddělení NK ČR