OBSAH VZ2000 |
Ekonomické ukazatele, statistika, grafy |
V základních statistických ukazatelích je patrný trend celého desetiletí. Počet protokolovaných výpůjček se udržuje na stále vysoké úrovni. Oproti předchozím letům se snížil počet prezenčních výpůjček, naopak počet absenčních výpůjček vzrůstá. Zajímavě se tento trend projevuje i v počtu objednávek, které uživatelé podali. Jejich počet se oproti roku 1999 snížil téměř o jednu třetinu, ale naopak se zvýšila jejich úspěšnost na téměř 90 %. V tomto trendu je mj. zachycena vyšší informační gramotnost uživatelů, kteří již přivykli racionálnějším způsobům vyhledávání a online objednávání. Jejich objednávky již nejsou tzv. naslepo, ale díky lepší orientaci v záznamech v elektronickém katalogu objednávají dokumenty, které skutečně potřebují, a nedělají výběr až před vlastní realizací výpůjčky. Rovněž zbytečně neobjednávají dokumenty, které jsou půjčeny jinému čtenáři. Zde se projevuje pozitivně evidence prezenčních výpůjček v automatizovaném systému. Ještě v roce 1999 byly tyto výpůjčky registrovány pouze v papírových evidencích a pro uživatele se v elektronickém katalogu jevily jako volné. Tento trend dokresluje i to, že téměř 40 % požadavků bylo zadáno online.Národní knihovna v roce 2000 opět zaznamenala nárůst registrovaných uživatelů, což přímo nekoresponduje se snižujícím se počtem tzv. klasických služeb, zejména výpůjček. Po dovybavení Referenčního centra a zvýšením nabídky elektronických informačních zdrojů se stala jedním z nejvýznamnějších poskytovatelů služeb prostřednictvím internetu i vlastního přístupu na internet z knihovny. Tuto službu využilo v Referenčním centru cca 50 000 uživatelů a kapacita strojového času vyčleněné ho pro poskytování této služby byla využita téměř na 100 %. Návštěvnost knihovny se ve sledovaném roce snížila. Nižší návštěvnost zaznamenala Hala služeb. Tento trend lze však hodnotit pozitivně, neboť je způsoben nabídkou vyššího komfortu, který umožňuje automatizovaný výpůjční systém. Uživatel nemusí již objednávat přímo v knihovně, většinu operací realizuje prostřednictvím internetu (objednávání, prodlužovaní výpůjček, resp. další správa výpůjčního konta) a knihovnu musí navštívit pouze při vlastní výpůjčce, resp. vracení výpůjčky. Nižší návštěvnost zaznamenaly prakticky všechny studovny, kromě Slovanské knihovny a Referenčního centra. Zejména návštěvnost centra je extrémně vysoká, což je způsobeno jak relativně velmi levným a komfortním přístupem na internet z centra, tak i zvýšenou nabídkou lokálních i online elektronických zdrojů. Naopak se trvale zvyšuje návštěvnost knihovny jako organizátora školení, exkurzí, seminářů i kulturních pořadů.Trvale vysokou úroveň výkonů si udržují reprografické služby, byť již druhý rok po sobě zaznamenaly malý pokles ve využívání samoobslužných kopírovacích přístrojů. Naopak se nadále zvyšuje podíl počtu kopií zhotovených dodavatelsky, tento trend je způsoben důrazným uplatňováním pravidel pro ochranu knihovních fondů při poskytování reprografických služeb. Výkony v oblasti meziknihovních služeb jsou trvale na velmi vysoké úrovni. Opět vzrostl počet požadavků na mezinárodní meziknihovní výpůjční služby. Naopak se konečně podařilo zastavit stoupající počty požadavků na tzv. 1. pochod, tzn. požadavky na zjišťování v souborných katalozích. Tento fakt považuje NK za úspěch, neboť se v něm odráží vyšší informační gramotnost pracovníků meziknihovních služeb v ostatních českých knihovnách. Národní knihovna zorganizovala 11 škol ení pro pracovníky meziknihovních služeb v českých knihovnách, kde zejména kladla důraz na tzv. předzjišťování v informačních zdrojích, které zpřístupňuje NK na své domácí stránce. Knihovna rovněž zpřísnila přijímání požadavků na meziknihovní služby. Požadavky, které nebyly předem prověřeny v bázích NK a Souborném katalogu ČR, vracela žádajícím knihovnám. Velmi pozitivně se ve výkonech v této oblasti projevila zvýšená nabídka elektronických informačních zdrojů, zejména služba OCLC FirstSearch, jako nejvýznamnějšího informačního zdroje pro poskytování mezinárodních meziknihovních výpůjčních služeb. |