Národní knihovna ČR se ocitá ve svém sídle
Klementinu, které je národní kulturní památkou, v současné době na
hranici svých možností. Neustále se zhoršuje 1) stavebně technický
stav areálu, 2) kapacita a technické podmínky uložení knihovních
fondů, 3) podmínky pro služby uživatelům.
V návaznosti na předpokládanou výstavbu nové
budovy Národní technické knihovny (NTK) schválila Vláda ČR v roce
2001 návrh koncepce využití uvolněných prostor Státní technické
knihovny (STK) v Klementinu a záměr Klementinum rekonstruovat.
Ministru kultury uložila zajistit dokončení předprojektových a
průzkumných prací souvisejících s výše uvedeným záměrem včetně
projednání s představiteli hl. města Prahy a vlastníky budov
v sousedství Klementina, zjistit možnost a podmínky získání
uvedených budov pro potřeby rozvoje Národní knihovny a na základě
výsledků projednání uvážit výslednou variantu a předložit
Ministerstvu financí ČR návrh investičního záměru.
Pro zpracování investičního záměru a ověření
finančních nákladů, které bude třeba na celkovou rekonstrukci
vynaložit, a pro přípravu zadání a vypsání veřejné architektonické
soutěže na celkovou rekonstrukci Klementina bylo nutno dokončit
druhou etapu průzkumných a předprojektových prací.
Archeologický průzkum v roce 2001 doplnil
výsledky průzkumu z roku 1997 a potvrdil reálnost původního
záměru, tj. nezbytného rozšíření prostor areálu a vytvoření
základních podmínek pro zpracování zadání stavby. Dále byl proveden,
zejména v podzemí, orientační průzkum zdiva z hlediska vlhkosti. Z
vyhodnocení stavu zdiva objektu vyplývá, že v části podzemí bylo
zjištěno vysoké zavlhčení zdiva a havarijní stav, tj. postupná
destrukce omítek a částečně i zdiva – ve větší části podzemí je
střední zavlhčení. Z hlediska posouzení vhodnosti vytipovaných
prostor pro uložení knihovních fondů bylo provedeno měření
mikroklimatu a hodnocení jejich stavebně technického stavu. Bylo
provedeno zaměření stávajícího stavu Klementina a části objektu
Liliová 5, s převedením do digitální podoby.
Národní knihovna ve spolupráci s odborným
dodavatelem zpracovala návrh investičního záměru, který splnil
požadované parametry a byl v termínu odevzdán Ministerstvu kultury a
následně Ministerstvu financí k odsouhlasení. Protože však došlo ke
skluzu v přípravě novostavby NTK a nejasnostem, které se týkají
variant řešení investičního záměru, byla požádána vláda ČR o odklad
projednání rekonstrukce Klementina.
Z investičního záměru vyplývá, že v současném
objemu obestavěného prostoru nelze zajistit některé rozhodující
činnosti. Chybí zejména plochy pro uložení předpokládaného nárůstu
knihovního fondu, další nutné plochy pro uživatele (víceúčelový sál,
šatny, hala služeb) a nezbytné technické, parkovací a komunikační
plochy. Proto také byla posuzována vhodnost využití některého
z palácových objektů v okolí Klementina, který by byl odkoupen a
rekonstruován pro účely Národní knihovny. Po prověření okolních
nemovitostí byl Ministerstvem kultury doporučen, ale posléze jako
nevhodný vyhodnocen Clam-Gallasův palác – zejména pro jeho
dispoziční řešení a odlišné záměry vlastníka nemovitosti. Naopak
Trauttmannsdorfský palác, který je v bezprostřední blízkosti areálu
Klementina (sousedí přes Seminářskou ulici), má přijatelné
dispoziční řešení a mohl by tak být (po dokončení jeho rekonstrukce)
velmi výhodně a účelně pro knihovnu využit. Východní křídlo
Klementina (dnes STK) bylo pro svou autonomii a relativní
samostatnost předběžně doporučeno využít pro Slovanskou knihovnu.
Do investičního záměru byly zapracovány nejen
požadavky na celkové urbanistické a architektonické řešení stavby,
ale s malými korekcemi i výhledové požadavky jednotlivých odborů a
oddělení Národní knihovny. Byla zpracována základní alternativa,
která počítá s maximálním využitím kapacit historického areálu
Klementina – včetně využití všech racionálních způsobů skladování a
dopravy knih. Prostorové členění ploch respektovalo dispozici
historické budovy. Do využitelných ploch byly započítány plochy,
které budou k dispozici po vystěhování STK, pro kterou je
připravována výstavba nové budovy. Byla navržena i další opatření a
postupy – např. požadavek, aby během rekonstrukce bylo zajištěno
poskytování alespoň základních služeb veřejnosti. Realizace
rekonstrukce musí probíhat po etapách, které s sebou přinesou
organizační změny. Kompromisní redislokace pracovišť bude časově
omezena a měla by vždy směřovat k výhledovému stavu.