Věžní hodiny Ing. Alena Kavková |
Čas v Astronomické
věži odměřoval původně hodinový stroj zhotovený královským hodinářem
císaře Karla VI. a císařovny Marie Terezie Sebastianem Londenspergerem
v roce 1736. Tento stroj dnes můžete vidět v Národním
technickém muzeu, kde je instalován v expozici jako funkční exponát.
Hodinový stroj zepředu - nálezový stav. Před započetím restaurátorských prací byly hodiny o rozměrech 128x82x75 cm fotograficky zdokumentovány a byla provedena podrobná sondáž. Hodiny byly silně znečištěny a zkorodovány. Znečištění stroje bylo příčinou opotřebení funkčních ploch podstatné části součástek. U některých součástí bylo toto opotřebení tak velké, že vedlo k jejich úplné výměně, a to již v 19. století. K udržení stroje v chodu vedly i další – zřejmě neúspěšné – pokusy o opravu. Hlavním důvodem, proč se nedařilo udržet hodiny v chodu, však nebylo jejich celkové opotřebení, i když místy bylo velmi značné, ale především chybná konstrukce při nahrazení některých součástí v 19. století (viz dále). Nově vyrobeny a vyměněny byly zejména hřídele se zarážkami u obou bicích sekcí a krokový mechanismus. Doplněny byly rovněž některé spojovací prvky. Nahrazení uvedených opotřebovaných součástí bylo provedeno nejdříve v 60. letech 19. století. Původní krok byl s největší pravděpodobností vratný kotvový. Ten byl v 19. století nahrazen krokem Roberta de Sancerre. Veškeré ostatní součásti vyjma zmíněných jsou původní, včetně kamenných závaží. Chybí však kyvadlo, čočka a závěs kyvadla, natahovací klika a dvě bicí páky s hřídelemi. Dále se nedochovaly kladky se závěsy a bicí mechanismy. Barevnost stroje byla
velmi pestrá. Jicí část byla poměrně nedávno natřena z velké části
červenou syntetickou barvou, ale některé prvky barvou modrou, bicí části
byly částečně natřeny bíle a částečně jakýmsi umělým bronzem, ale
pod těmito vrstvami syntetických laků byly další – převážně již jen
stopové – pozůstatky původních barev, promísené se zbytky starých
maziv. |
mohl způsobit
zablokování hodin a poškození soukolí či západek. Otevřený oblouk
byl výsledkem neodborného zásahu při některé z minulých oprav
a měl zřejmě řešit nespolehlivost hodin způsobenou chybným
sesazením ozubených kol. Bití celých, detail bicích pák a zarážek. a ostatnímu,
jinak značně kvalitnímu, provedení hodinových součástí. Sváry navíc
vypovídají o tom, že o opravu kotvy se pokoušel již někdo jiný i ve
20. století. Byla proto zrekonstruována, navržena a vyrobena zcela nová
kotva, jejíž geometrie splňuje požadavky kladené na klidový
mechanismus kroku Roberta de Sancerre. Rovněž byla vypočtena délka
kyvadla spolu s navržením optimální váhy čočky. Aby nemohlo
dojít vinou neodborného zásahu k vysunutí kyvadla z vidličky,
byla vyrobena záchytná konzolka. Spolu s hodinovým strojem se
dochovala i všechna tři původní kamenná závaží. Protože hodiny již
neměly být napojeny na žádný věžní ciferník ani na původní –
nepochybně značně robustnější – bicí mechanismy, bylo nutno si
poradit s velkou váhou závaží. Po zkouškách ve zkušebním
chodu byla zvolena varianta zavěšení závaží na kladky tak, aby bylo
užito tří chodů lana, čímž bude optimálně využita váha závaží.
Bylo proto doplněno šest kladek, po dvou ke každé sekci. Ke každé
sekci byly rovněž vyrobeny úchyty kladek a kladkové závěsy s osami.
Samotné kameny, znečištěné blátem a prachem, byly jemně okartáčovány.
Jejich obepínací pásy byly po očištění a svaření prasklin
odrezeny a natřeny černou barvou, podobně jako závěsy kladek a další
podobné prvky.
Hodinový stroj s dřevěným podstavcem, kyvadlem, čočkou, bicími mechanismy a závažími po restaurátorském zásahu. Z výpočtu
délky kyvadla vyplynuly rozměry dřevěného podstavce. Ten byl navržen
ze smrkového dřeva s hoblovaným, resp. tesaným povrchem a tesařským
způsobem výroby. Pro natahování hodin bylo nutno zajistit přístup ke
stroji ze zadní strany, a proto byla k podstavci připojena podesta
s žebříkem. Podstavec byl umístěn na dřevěnou podlahu, čímž
bylo dosaženo optického zvýraznění oddělení hodin od okolního
prostoru a evokováno alespoň částečně prostředí věže. Výsledek
pak lépe přibližuje laikům obvyklou situaci na věži, kde jsou hodiny
umísťovány na obdobné, i když nižší, dřevěné podstavce, a nebo
– častěji – jsou tyto podstavce zhotoveny jako součást trámové
konstrukce věže nebo jako její nevysoká nástavba. Celá dřevěná
konstrukce byla napuštěna bezbarvým luxorem. |