Referenční centrum Národní knihovny má za úkol pomáhat
uživatelům orientovat se v sou-časném informačním prostředí a v dostupných
informačních zdrojích (tak je ostatně přímo psáno v našich informačních
materiálech pro ně určených).
Domnívám se, že v tomto ohledu se opravdu snažíme. Poskytujeme služby
konzultační, faktografické i bibliografické
informace, služ-by rešeršní a školení pro uživatele (Jak využí-vat služeb RC,
Základy práce s internetem, Zdroje NK ČR na WWW, Online zdroje přístupné v NK ČR, Informační zdroje na CD ROM). Pro všechny tyto oblasti jsou zhoto-veny
letáky, které uživatelé mohou
pro-studovat a vybrat si nejvhodnější informační zdroj. Relativně
nejnavštěvovanější jsou školení na internet, ale úroveň účastníků je různá –
od úplných začátečníků až po “štam-gasty“, kteří se zajímají o určitou
oblast. Do základního školení ovšem nespadá,
jak si někteří představují, stahování různých programů apod.
Ke všem druhům školení je možno si objednat individuální konzultaci.
Profil příruční knihovny i elektronických zdrojů v Referenčním centru je
zaměřen jednak na poskytování všeobecných informací
(k to-muto slouží především encyklopedicky zaměřená část příruční knihovny),
dále na po-skytování informací zejména z oboru hu-manitních a přírodních věd.
K tomuto účelu je zde k dispozici široké spektrum bibliografií, biografické
a referenční literatury,
biogra-fické archivy na mikrofiších. Stále se rozšiřuje nabídka víceoborových
i speciálních zdrojů přístupných v elektronické podobě ať již na CD ROM nebo
online. Na domovské stránce RC je pod nabídkou Zdroje přístupná na internetu
i zvláštní nabídka Referenčních
odkazů.
Cílem mého článku není rozepisovat se příliš o informačních zdrojích
přístupných v RC, i když podle mého názoru stále dost lidí (a to i z
knihovny) neví, co všechno lze u nás najít, ale chci spíše psát o tom, jak
uživatelé RC naší nabídky využívají.
Velkou skupinu našich uživatelů tvoří studenti vysokých škol, kteří zde
potřebují vyhledat informace potřebné pro sepsání diplomové nebo seminární
práce.
Samozřejmě nechci říci, že by k nám nechodilo mnoho studentů, kteří
iniciativně a bez pře-mlouvání
vyhledávají v našich databázích i na internetu, ověřují si bibliografické
údaje, využívají naší příručky i elektronických zdrojů.
Ale bohužel musím konstatovat, že mnozí z nich považují za nejvhodnější
způsob vyhledávání literatury nechat si ji námi
vyhledat. Samozřejmě uživatele nejprve informujeme o tom, že použije – li
rešerši u nás vypracovanou pro svou diplomovou práci, musí v ní být uvedeno,
že bibliografie použité literatury byla vypracována v NK ČR. Domní-vám se
však, že v praxi to studenti
berou jako pouhou formalitu, a zda se jí řídí? Když vyplňují objednávku
rešerše, někteří jsou trochu udiveni, že mají klíčová slova uvést v jazycích, ve kterých si zadávají rešerši. Nejsme sice jazykově nevybaveni,
ba dokonce máme i tvůrčí přístup k problému,
ale překládat termíny třeba jako “pohlavní dvojtvárnost“ podle slovníku do
francouzštiny by mohlo být trochu zavádějící. Někteří uživatelé zajímající
se o články s určitou problematikou mají kromě klíčových slov jediné
kritérium: “hlavně aby to byl fulltext“. |
Někteří studenti
také ani neví, které databáze jsou přístupné u nich na fakultách.
Snaživější část studentů projde náš katalog a nechá si doporučit nebo
projeví dokonce i snahu prostudovat na letácích předložené informační zdroje
(online, na CD ROM),
ba do-konce se uvolí, že si rešerši s naší dopomocí udělají sami. Pak se
ukáže, že většina z nich se po krátké instruktáži v databázích celkem dobře
orientuje a získá tak potřebné informace. Bibliografické záznamy o knihách,
článcích nebo plné texty článků
si mohou odnést domů na disketě (nemají – li s sebou, je možno ji u nás za
15,- Kč zakoupit), případně poslat e-mailem nebo vytisknout
(à 2,– Kč za stránku).
Pak nás navštěvují uživatelé, kteří chtějí nechat rešerši zhotovit pro
někoho jiného (to ne-mluvím jen o těch maminkách a babičkách, které
objednávají rešerše pro své ratolesti, ale i o asistentkách některých
odborných pra-covníků, kteří jako klíčové slovo napíšou jen nějaký velice
úzce specializovaný termín např. ze statistiky a “hlavně ať je to fulltext“). Nemusím jistě
dodávat, že v těchto případech je třeba zavést s takovou osobou podrobné
interview, chtě nechtě částečně proniknout do problematiky a rozhodně si
ověřit kontaktní adresu a telefon na formuláři na objednání rešerše.
Ze svého hlediska
musím konstatovat, že oceňuji snahu starších pilných dam a pánů, kteří jsou
pevně rozhodnuti počítače ovlád-nout a naše školení navštěvují častěji než
mlá-dež. Ta spíš přijde na předem připravenou exkurzi nebo se někteří zvídaví
jedinci ptají přímo za provozu,
což nás udržuje v stálé pohotovosti.
Obávám se, že přes veškerou propagaci stále početně převažuje skupina
uživatelů využí-vajících elektronickou poštu. Pro krátkodobé využití, např.
pro vyřizování pošty, máme vyčleněno pět počítačů, které jsou stále v obležení. Někteří návštěvníci je mají v takové oblibě, že po vypršení
čtvrthodinového limitu ještě několikrát absolvují frontu.
O oblíbeném surfování po internetu se, myslím, ani není třeba příliš
rozepisovat, alespoň pokud nejsou uživateli navštěvovány některé
problematické servery.
V současné době projde Referenčním centrem cca 220 – 300 lidí denně,
samozřejmě mimo meziknihovní služby, se kterými tvoříme jedno oddělení. Snad
bychom mohli říci, že pokud je to v našich možnostech, jejich informační
potřeby jsou naplněny.
RNDr. Markéta Hlasivcová
Oddělení referenčních
a meziknihovních služeb NK ČR |