Harmonia Mozartiana
Pragensis,
|
Již druhou sezonu oživuje koncertní dění v Praze mladý
komorní soubor Harmonia Mozartiana Pragensis. Soubor je kolektivem založeným
na párovém obsazení dechových nástrojů (většinou dvojic hobojů, klarinetů,
fagotů a lesních rohů), spjatém především s epochou hudebního klasicismu
druhé poloviny 18. a částečně ještě 19. století. Takovému a podobnému
obsazení se dodnes říká dechová harmonie. Stejné označení má i kompoziční
žánr, jejž takový soubor pěstuje. Ve své době byl oblíbený v mnoha
šlech-tických rezidencích a dokonce i na císařském dvoře a díky svému zvukově
barevnému kouzlu mohl být provozován jak na otevřeném prostranství,
v parcích, tak v uzavřených sá-lech a salonech. Harmonia Mozartiana Pragen-sis
usiluje o rekonstrukci bohaté tvářnosti a proměn žánru dechové harmonie se
zvláštním zřetelem k tvorbě českých autorů v konfrontaci s dobovou tvorbou
světovou, zejména W. A. Mozarta, jemuž věnuje speciální pozornost. |
Soubor Harmonia Mozartiana Pragensis. institutem v Praze. Program koncertu připravil a nastudoval Eric Baude – Delhommais z Francie, umělecký vedoucí obdobného ko-morního souboru “Philidor” a – mimochodem – rovněž dlouholetý pilný návštěvník naší knihovny. Večerním koncertům u sv. Martina ve zdi pravidelně předcházejí odpolední veřejné generální zkoušky určené hlavně seniorům za symbolické vstupné několika korun. Řada z nich se uskutečnila právě v Zrcadlové kapli Klementina. Tak tomu bylo i v případě posledně zmíněného česko–francouzského koncertu, věnovaného především bývalým pracovníkům Národní knihovny. Odpolední i večerní vystoupení souboru Harmonia Mozartiana Pragensis bylo tehdy hojně navštíveno a setkalo se s mimořádně vřelým přijetím. Mj. tu zazněla ve světové premiéře skladba “Rives effleurées” (Dotýkané břehy) současného francouzského skladatele Luciena Guérinela (1930), zachycující lyrickými prostředky prchavé okamžiky přírodní scenérie na řece Loiře. Dalším zahraničním hostem zde byl klavírista Zbyněk Maruška z Kypru. Pojednávaný koncert může být názorným příkladem, jak se soubor Harmonia Mozartiana Pragensis neméně intenzivně věnuje tvorbě 20. století, včetně hudby současné. Některé skladby jeho repertoáru byly dokonce přímo vyvolány jeho aktivitou. Tak vznikly např. skladby posluchačů hudební fakulty AMU v Praze věnované právě dechové harmonii. Dodejme, že dramaturgie příštího “konfron-tačního” koncertu s největší pravděpo-dobností zamíří do Nizozemí. Do čela souboru se jako jeho umělecký vedoucí v průběhu popisovaných událostí mezitím postavil dirigent Státní opery v Praze Richard Hein. Spolupráce souboru Harmonia Mozartiana Pragensis s hudebním oddělením Národní knihovny je soustavná, pestrá, oboustranně obohacující a přínosná. Pokračuje s nezten-čenou intenzitou, takže budeme mít příležitost znovu se k ní vrátit v novém příspěvku. Harmonia Mozartiana Pragensis tak na pozadí této spolupráce účinně přispívá i k dalšímu, odborně fundovanému rozvoji známé pražské mozartovské tradice. |