Vzpomínka na skladatele Ladislava Vycpálka u příležitosti
jeho jubilea, připadajícího právě na tento rok, není a ani nemůže být
jed-noduchou záležitostí. Obvyklá hodnotící epiteta jsou v jeho případě
nedostatečná – Vycpálek není jen významným představitelem české hudby 20.
století, ba dokonce nebyl jen významným hudebním skladatelem …
Ladislav Vycpálek se narodil v Praze 23. února 1882. Múzickou stránkou své
osobnosti tíhnul přirozeně k umění, konkrétně k hudbě, kdežto svou exaktní
psychickou dispozicí směřoval k vědeckému poznání. Obě dispozice se v ce-lém Vycpálkově žití i konání vzácně dopl-ňovaly. Zpočátku převažovala ta druhá.
Školní a gymnaziální léta vystřídalo studium filologie na Filozofické
fakultě Univerzity Karlovy, konkrétně v oblasti bohemistiky a germanistiky.
Taková aprobace tenkrát před-určovala ke dráze středoškolského profesora, ve Vycpálkově případě nejspíše mimo Prahu. A to právě Vycpálek nechtěl –
bytostně toužil po důkladném studiu hudební kompozice a to bylo možné v
podstatě jen v Praze. Existenční starosti pomohla vyřešit přátelská rada,
aby se se svým vzděláním ucházel o místo v tehdejší Universitní, dnešní
Národní knihovně. Sem také roku 1907 skutečně nastoupil.
Zatímco se vpravoval do kvalifikace odbor-ného knihovníka v tichém ústraní
Klementina, studoval soukromě skladbu u Vítězslava Nováka, jednoho z
nejvýznamnějších žáků Antonína Dvořáka. Již po prvních tvůrčích počinech,
které představují písně na poezii symbolistů a dekadentů (Tichá usmíření),
dále v jeho odkazu ojedinělý melodram (Dívka z Lochroyanu) W. Scotta
a žánrově rovněž ojedinělý Smyčcový kvartet C dur – všechny tři
kompozice napsal ještě před rokem 1910–, bylo jasné, že na pole české
hudební tvořivosti vstoupila výrazná tvůrčí individualita. Uvedenou trojicí
skladeb jakoby předpověděl, že své úsilí zasvětí především sféře žánrů
vokálních a komorních. Jenže to podstatné teprve mělo přijít až po první
světové válce. Kantátou o posledních věcech člověka (1921), kantátou
Blahoslavený ten člověk (1933), věnovanou T.G.Masarykovi a Českým
requi-em “Smrt a spasení” (1940) se Vycpálek postupně zařadil v první
sled renomovaných tvůrců v oboru české monumentální vokálně–instrumentální
kompozice 20. století s tím, že kantátu Blahoslavený ten člověk lze
s největší pravděpodobností považovat za vrchol jeho celoživotní tvorby
vůbec.
Stylově charakteristickou a nadčasovou plat-nost má rovněž Vycpálkova tvorba
komorní 20. a 30. let, najmě pro sólové smyčcové nástroje. Vycpálkovým
komorním skladbám vévodí téměř hodinový kolos, Sonáta in D “Chvála
houslí” pro housle, klavír a mezzo-sopránové sólo (1928), adekvátní
protipól jeho kantátových monumentů.
Vedle Vycpálkovy osobnosti umělce–sklada-tele ovšem nesmíme zapomínat na
osobnost
Vycpálka odborníka – vědce. Jedna s druhou
|
se harmonicky ovlivňovaly a doplňovaly, navíc jedna výrazně formovala druhou
a na-opak. Měly však
jednoho společného jmenovatele–hudbu.
Charakteristiky stylového zakotvení a přínosu tvorby Ladislava Vycpálka
zpravidla nešetří superlativy a jsou vzácně spřízněné, což může být chápáno
mj. jako potvrzení autorovy osobitosti a vyhraněného individualismu. Zároveň
ovšem bývá zmiňována jeho nápadná uzavřenost až plachost. To nikterak
nebránilo, aby Vycpálek byl činný veřejně, navíc ve vý-znamných funkcích. Od
roku 1928 byl starostou Umělecké besedy, působil též v po-radním výboru
Národního divadla v Praze. Veřejně prospěšná a důležitá aktivita Vycpál-kova
však musela vzít za své rokem 1948 – z pochopitelných důvodů. Samostatnou
pozornost by jistě zasloužila mnohaletá, soustavná a cílevědomá Vycpálkova
činnost kritická. Jeho recenze a články vysoko převyšovaly běžnou dobovou
úroveň v této oblasti.
Zcela svébytnou kapitolou Vycpálkova života a snažení je jeho celoživotně
jediné zaměstnání, a to v Universitní knihovně. Po skromných počátcích tu
zakotvil jako katalogizátor cizojazyčných knih v cizojazyč-ném
oddělení, aby bezprostředně po vzniku nové Československé republiky za
pomoci přátel prosadil ustavení samostatného hudebního oddělení, které vedl
od počátku 20. let až do roku 1942, kdy v den svých 60. narozenin odešel
definitivně do výslužby. Bilance tohoto nepřetržitého pětatřicetiletého
úsilí by sama o sobě stačila a mohla být dostatečným důvodem vysokého
ocenění Vycpálkovy obětavé služby české hudbě.
U příležitosti svého posledního životního jubilea, necelé dva roky před
smrtí (zemřel v Praze 9. ledna 1969), byl po zásluze poctěn titulem národní
umělec. |