Aktivita komorního souboru Harmonia Mozartiana Pragensis,
která je mj. ukázkou příkladné spolupráce hudebních interpretů s odborným
oddělením knihovny (v tomto případě s hudebním oddělením Národní knihovny
ČR), se dále úspěšně rozvíjí. Zatím posledním dokladem toho bylo 22. února
2003 vystoupení v Atriu na Žižkově nazvané “Koncert švýcarské a české hudby”
za pod-pory Stanley Thomas Johnson Foundation a Národní knihovny.
Program připravil a nastudoval umělecký vedoucí souboru a
dirigent Státní opery Praha Richard Hein (SRN).
Večernímu koncertu již tradičně předcházela veřejná
generální zkouška v Zrcadlové síni Klementina, kde bylo zcela “nabito”
natolik, že na mnohé se ani nedostalo.
Harmonia Mozartiana Pragensis účinkuje v párovém obsazení hobojů, klarinetů,
fagotů a lesních rohů a je soustředěna jednak na Mo-zarta a jednak na jeho současníky, najmě české. “Specialitou” souboru jsou dobové
úpravy velkých orchestrálních a hudebně–dramatických děl pro toto obsazení.
Pěkným příkladem bylo Andante z Haydnovy 94. sym-fonie “S úderem kotlů”,
upravené klasicistou českého původu Janem Ventem. Na ně naváza-la raná,
autorsky trochu sporná
Serenáda B dur
|
(KV 196 f) W. A. Mozarta. V duchu
převažu-jícího klasicismu program uzavřela efektní, instrumentačně
vynalézavá a místy přiměřeně dramatická Partita in Es, op. 69, Františka
Vincence Kramáře, Mozartova českého sou-časníka, jenž ovšem Mozarta přežil o
celých čtyřicet let.
Významovým “středobodem” dané dramatur-gie byly – a to bez
nadsázky – “Sonetti e Canzoni” na Petrarkův text pro vokální hlas, housle a
dechové okteto současného švýcarského skladatele Andrease Pflügera (1941),
a to dokonce ve světové premiéře a za osobní účasti autora. Pro interprety
i poslu-chače velice náročná kompozice umocnila celkovou programovou
pestrost, která dobře korespondovala s účastí hostů, jimiž byli především
sopranistka Jana Barbara Hein (Švýcarsko), houslista Josef Vaňkát, ale i
další instrumentalisté. Podali vesměs velice kvalitní výkony.
Činnost souboru Harmonia Mozartiana Pragensis se odvíjí v pracovně nelehkých
a skrovných podmínkách, a přesto dosahuje přesvědčivých a umělecky hodnotných vý-sledků. Názorně to dokládá i popisovaný koncert.
Bylo by proto dobré, kdyby se tomuto kolektivu dostalo soustavnější a
účinné grantové podpory.
|