Básník Ladislav Dvořák pracoval u nás ve Slo-vanské
knihovně přes 6 let – od června 1970 do 7. února 1977. Bylo to jedno z jeho
četných zaměstnání z nouze; předtím byl redaktorem... a předtím a ještě
předtím byl většinou za socia-listických prolhaných režimů proletářem za
trest – a potom také. Jeho povoláním bylo být básníkem.
Za tu krátkou dobu, kdy v “epoše” pokračující normalizace byl a pracoval
mezi námi, se stal oblíbeným kolegou mnoha z nás. Je kupodivu, že ho někdo
mohl nemít rád. Nebo ho snad měli rádi všichni? To jistě ne, vždyť po Chartě
se od něho mnozí odvraceli.
Jako člověk byl velmi oblíbený. Měl velmi milou povahu, dobře se seznamoval
s lidmi, vzbuzoval důvěru. Člověku s ním bylo dobře. Myslím, že se možná
občas zmýlil v lidech pro svou velkou dobrotu, která mu přes psí život vždy
pomohla dívat se výš a přes trpké zkušenosti vždy znovu důvěřovat lidem.
Čím déle o něm přemýšlím, tím více mi před očima vyvstává jeho velikost –
jako člověka i jako básníka. Pro něho bylo samozřejmé být charakterní a
dobře pracovat... Pan Dvořák dovedl působit na lidi. Jednak tiše,
nenápadně – příkladem, jednak pedagogicky – domluvou, a to někdy až, jak se
dnes říká, razantní. Nikdy ale ta jeho domluva nevedla k nepřátelství, anebo
pohrdání. Třeba jen zalitoval: Vidíš, a to prý byla taky Dubčekova holka...
Knihovník Ladislav Dvořák vytvářel kolem sebe ve studovně příjemné, útulné
prostředí, kde bylo dobře kolegům i čtenářům. Byl to přímý, rovný člověk se
smyslem pro humor. Budil v lidech smysl pro odpovědnost za společnost i za
práci. Jeho kolegyně ze studovny pietně opatrovaly cedulky s citáty
z humoristické kníž-ky o knihovníkovi z Britského muzea, kterými pan Dvořák
vyzdobil dveře ze studovny do skladiště; jsou tam dodnes.
“V podzimních a
zimních měsících je vyhledá-vání žádané knihy zhusta ztíženo tmou či ml-hou
(pokyny pro návštěvníky studovny BM v zákoně z r.1753)”.
“Do tak velké knihovny jako je naše lze sotva povolit
volný a neomezený přístup. Jak jednou kdosi řekl, riskovali bychom tím nejen
ztrátu knih, nýbrž i čtenářů. Arundel Eshwille, bývalý knihovník BM.”
Měl rád kuriozity. Na stole měl ohavný sovět-ský litinový
suvenýr z Leningradu, barometr s teploměrem, který ukazoval – symbolicky –
snad až ke 40 stupňům pod nulou a byl ve tvaru špičky budovy Admirality. Ten
jsem mu dala já na jeho přání – bohužel jsem mu v životě nedala nic jiného.
On mě ale poctil opravdu vzácným darem, jakoby tušil, že to jednou budeme
potře-bovat, dal mi Patočkova vzácná poválečná skripta, patrně ta, která sám
dostal jako draho-cennost od Drahomíra Šajtara. – Velice mě nutil, abych
četla Novalise, ale také mě upozornil na prohibitní rossikum, bondovku Iana
Flemin-ga, který byl ve Slovanské knihovně: From Russia with love.
Pan Dvořák bral své knihovnické zaměstnání vážně a svědomitě. Byl poctivý,
neměl v kni-hovně žádnou sinekuru, musel ve studovně hodně pracovat. Doma
v Srbské ulici mi ukazo-val svůj psací stůl s brkem. Pochybuji, že by v knihovně byl měl čas na svou tvorbu; ve volných chvilkách si ale doplňoval
znalosti slavistiky.
Jeho styl byl nakažlivý, včetně doplňování vlastních vědomostí a otevřenosti
vůči cizin-cům – i ze SSSR. Nenadával na nikoho, ani na Rusáky. Dovedl se
dobře zorientovat; s eston-ským čtenářem se zdravil “Tere”, chodili k nám
někteří normální Rusové, rozuměli si s ním. Lidé, zvlášť mladí lidé, s ním
rádi hovořili. Půjčoval svoje spisy... poznal, komu může půjčit, stejně jako
prohibita (to ještě neexistovalo oddělení tzv. zvláštních fondů).
Jednou mi ukázal trochu hrdě a potřásal přitom udiveně hlavou, číslo
jakéhosi sovětského časopisu, kde “jeho” ruská čtenářka napsala mimo jiné o
něm jako o autoru knih pro děti a poslala mu to. V době, kdy u nás jako
literát jakoby neexistoval.
Rytíř – pan Dvořák byl rytíř. Jednou v sobotu po poledni jsme jeli společně
tramvají z práce a nějaký chlapec mě pustil sednout. “Ty budeš rytířem”,
pravil pan Dvořák s gestem vskutku královským.
Byl to dobrý a přímý člověk. Nesnesl špinavost v žádné podobě. Jemu, který
v mládí nasazoval vlastní krk, když skrýval téměř neznámého člověka
utíkajícího přes kopečky, bylo samo-zřejmé, že našel odvahu podepisovat
petice za vězně, spisovatele... Člověk, který by se za-stal každého z nás;
kolik dnes takových je? Kdo by se zastal jeho?
Básník–nebyl to žádný ušlápnutý člověk, byl si vědom své ceny. To bylo vidět
třeba při výtkách pana ředitele Strnadla anebo v disku-sích s ním, tehdejším
ředitelem Slovanské knihovny a bohužel českým normalizačním spisovatelem,
který ho podobně jako řadu jiných ne dost dobře zapsaných přijal do kni-hovny
po vyhazovu z nakladatelství Horizont. Mohl si dovolit mu říci: “Jenže
víš, já jsem totiž básník”. To nebyla drzost, to byla pravda. Dvořák se
nenechal ponížit. Na výtku, že přišel pozdě do práce, vysvětlil, že bohužel
šel včas, ale nemohl jen tak odbýt množství lidí, kteří ho po cestě
zastavovali, vyjadřovali mu sympatie a s každým musel aspoň chvíli
pohovořit.
Básník je seismograf doby, napsala
jedna běloruská pražská básnířka. Básník tak citlivý jako pan Dvořák by byl
asi v životě mnoho vytrpěl, i
kdyby nebylo té odporné doby, kdy |
se lidé začínali plazit a šplhat. Když se rozčilil,
naběhla mu na spánku žíla a já jsem měla strach o jeho zdraví a život. To,
co zažil, ukládal do veršů a do povídek; tam najdeme skutečný obraz doby,
živoucí pravdu, to, jak to bylo. Zažili jsme to všichni, někteří
s klapkami na očích, ale on byl člověk, který viděl a neml-čel. Proto je jeho
tvorba tak ryzí a opravdová, proto byl tak nenáviděn (nezastírejme si to –
bylo přece mnoho lidí, kteří vidět nechtěli, kterým překážel a přáli si, aby
nebyl – přinej-menším aby nebyl spisovatelem). Držel se staré-ho Montaigne,
psal o tom, co znal. “Jako jeden z mála vystihl přesně atmosféru tehdejší
doby” (M. Žilina).
Proto bych ráda zdůraznila zvlášť pro mladé lidi, že není pravdivé tvrzení,
jakoby zkušenost byla nesdělitelná a všichni lidé byli do jisté míry vinni.
Přečtěte si básně a povídky Ladislava Dvořáka a můžete to pochopit. (Proto
jsme použili citáty z jeho veršů i próz ve scénáři výstavy o Janu Patočkovi
v Turnově (na hradě Valdštejn) r.1993 a v Paříži 1994 (přeložil je jeden
z nejlepších francouzských překladatelů Xavier Galmiche).
Svobodu miluji strmou jak skály
Nádherné lopotné výstupy
v horách a na skaliskách
Tu chci pít tu chci pít... (V rovinách)
Prohlédl jsem vás oči
nad čím se to už zase přivíráte
Kolik uhodilo
Koho nařkli
Koho křivě obvinili
Jaká hrůza se to odehrála
zatímco jsem mžikl (Oči)
Jak psal? Ten spisovatel, který hleděl spíš na kvalitu
než na kvantitu a nehnal se za slávou, říkal, že každý den musí splnit své
penzum. Psal strašně mnoho. Verše cizeloval a pracoval na nich po léta. “To
máš jako houslista, ten taky musí cvičit každý den.”
Jednou jsme šli s několika známými přes most Legií na Újezd. Ve Vítězné
ulici se k nám přidalo malé romské dítě. Cikánek dal docela samo-zřejmě pac
panu Dvořákovi, a podíval se na něho vzhůru s láskyplnou oddaností, jak to
dovedou jen malé děti a pejskové. Šli jsme s dítkem vesele dál. Za chvíli
pan Dvořák pohladí cikánka po hlavičce a povídá: “Neboj se, dítě, máš před
sebou budoucnost. My na tom byli před dvěma sty lety stejně jako vy. A už
běž domů, ať se neztratíš.”
Vyhazov: knihovna... Oblíbeného pana Dvořáka tahali do ROH – aby neměli
potíže – a on se ve-lice vzpíral. Pak tam vstoupil – měl iluze, že snad lidi
budou přece jenom spolu držet. To se tro-chu mýlil. Byli u nás tak jako všude
dobří lidé, kteří se snažili pomáhat, na druhé straně zas lidé opační,
kterým třeba nevoněly uklízečky, třeba M. Slánská... To bylo později. Ale
tenkrát v roce 1977 jsme byli všichni překvapeni vyhazovem pana Dvořáka po
podpisu Charty.
K tomu vyhazovu nevím nic moc přesného. Jak bylo zvykem, pracovaly i
dezinformace, takže můžeme i pochybovat o tom, co se píše v listu o
okamžitém zrušení pracovního poměru. Dvořák podepsal Chartu už na konci r.
1976. Není téměř možné, že by se kádrové oddělení, strana a ředitelství
skutečně dověděly o jeho podpisu až 31.1. 1977. Toho dne byla také Charta
postavena mimo zákon. Téhož dne byl svolán ZV ROH a dal předchozí souhlas
k okamžité výpovědi ke dni 7.2.1977. “Vaše další setrvání na pracovišti
narušuje dělnou atmo-sféru pracovního kolektivu”. Také je pochybné, zdali o
propuštění požádal ředitel Srnadel.
Podle sdělení dr. Strnadla, který opravdu velmi dlouho vůbec nevěděl, o co
v Chartě jde, ne-mohl on sám už pana Dvořáka v knihovně udržet. (Totéž V.
Závada.) Jaroslav Seifert mi v rozhovoru také říkal, že se domnívá totéž. Je kuriózní, že pan Dvořák nebyl jediným “podpisantem”; v bývalé Univerzitní
knihovně byla ještě jedna zaměstnankyně, která odešla dohodou, snad dcera
jednoho z “velkých ředitelů”, a tak se potom veškerý “hněv lidu” svezl po
panu Dvořákovi.
Ladislav Dvořák byl jako člověk i jako básník vzácný, výjimečný. Přes
všechny tvrdé následky, starosti o rodinu, zdravotní problémy, které
způsobily jeho předčasnou smrt, nebylo možná pro něho tolik trpké, že byl
vyhozen, jako to, že se zklamal v lidech; někteří bývalí kole-gové se od něho
odvrátili. Vyhýbali se mu. To je věc, které je třeba litovat a omluvit se za
ni. Dnes k tomu máme příležitost. Omlouváme se aspoň jeho rodině.
Nebyl ale ve Slovanské knihovně nikdy zapomenut. Ty cedulky o knihovně
Britského muzea, psané kaligraficky jeho rukou, visí stále na dveřích ze
studovny do skladiště. Při “sa-metové revoluci” jsme si četli z jeho povídky
“Jako hromady pobitých ptáků”. Ještě bych ráda připomněla, co vím od zemřelé
kolegyně Renaty Štindlové. V lednu chodil pan Dvořák na výslechy. Tehdy se
ve studovně asi dvakrát objevily dvě “gorily”, které s ním chtěly jít, když
měl jít domů. To se tenkrát chartistům dělalo – terorizovalo se, mlátilo se,
panu Landovskému zlomili ruku... Dvě z mladých kolegyň se nabídly a dělaly
panu Dvořákovi doprovod. Takže přece něco udělat šlo...
Hlavně oheň
udržet čistý
dýmem se prodrat vzhůru
Tma chamtivá za okny tma
hlavně oheň
udržet čistý (Oheň čistý) |