Kostel sv. Michala Archanděla na Starém Městě pražském
nepatří sice mezi nejstarší chrámy na území města Prahy, zato snad
k nejvýznamnějším středověkým sakrálním stavbám vnitřní Prahy. Stačí,
uvědomíme-li si, v jakém místě se nachází: položen nedaleko centra Starého
Města pražského poblíž staroměstské radnice a především v samém sousedství
Královské cesty – hlavní komu-nikační osy spojující dva nejvýznačnější
městské celky – Staré Město s Novým Městem a na druhé straně staroměstské
centrum s Ma-lou Stranou a Pražským hradem, a zároveň při cestě
k novoměstským hradbám a Můstku. Chrám sv. Michala, jenž býval od samého
počátku farním kostelem, ležel v prestižní čtvrti obývané smíšeným
česko–německým obyva-telstvem, ve čtvrti zámožných kupců. Svato-michalský
kostel se však přes svou centrální polohu uvnitř středověké městské
aglomerace nikdy nestal hlavním chrámem Starého Města, přestože blízkost
radnice jako správního centra města by tomu napovídala. Vždy byl ve stínu
hlavního staroměstského farního chrámu Panny Marie před Týnem, vždy musel
soupeřit s farními kostely v sousedství – sv. Havlem, kostelem Panny Marie
na Louži a především se staroměstským kostelem sv. Mikuláše, které byly
vesměs staršími sakrálními stavbami a disponovaly větším farnostmi. A přesto
se staroměstský kostel sv. Michala zapsal do kulturních dějin města Prahy a
obecně do českých dějin více, než většina sakrálních staveb pražského
centra. Vděčí za to především svému spojení s českou reformací a s pražskou
univerzitou husitského období, což byla jedna z nejvýznamnějších etap
v minulosti kostela sv. Michala. A právě tomuto období a této
institucionální a kulturní vazbě bych se chtěl věnovat na prvém místě.
Nevyplývá to pouze z oborového zaměření autora na intelektuální a kulturní
dějiny, ale především z faktické-ho postavení svatomichalského kostela a
far-nosti ve středověké historii města Prahy a čes-kých zemí.
Prameny se shodují v tom, že první písemná zmínka o kostele zasvěceném sv.
Michaelu Archandělovi pochází až z počáteční fáze lucemburské vlády
v Čechách (konkrétně z roku 1311), kdy se sv. Michal zmiňuje jako jeden
z farních kostelů Starého Města pražského. Není ovšem pochyb, že gotická
budova farního chrámu navázala na daleko starší sakrální stavbu, kterou
archeologické nálezy umožňují datovat do doby okolo poloviny 13. století,
tedy o sto let dříve, než máme doloženy první písemné zprávy o kostelu. Na
počátku 14. sto-letí začíná skutečný rozkvět kostela vázaný bezpochyby na
vznik staroměstské radnice – sídla a pýchy městské samosprávy Starého Města
pražského.
Naši pozornost si zasluhuje samotné patro-cinium kostela, protože sv. Michal
Archanděl byl středověkým člověkem považován za vůdce padlých andělů, za
bojovníka, za rytíře s plamenným mečem, který vyvede své věrné od Posledního
soudu. Svatý Michal však platil od pradávna rovněž jako patron Germánie (v přeneseném smyslu pak za patrona obyvatel Germánie). Je tedy možné, že svatomichalské patrocinium přišlo do této části Starého Města pražského
s německými kolonizátory právě během 12. a počínajícího 13. století. Jednalo
se totiž o městskou čtvrť národnostně smíšenou, kde bydleli jak němečtí, tak
čeští měšťané, na každý pád ale mohovité, převážnou měrou kupecké a
řemeslnické vrstvy městského obyvatelstva. Že se jednalo o kostel založený
německými kupci a řemeslníky by rovněž mohla napovídat patronátní práva ke
kostelu, která byla až do poloviny 14. století v rukou samotného českého
krále. Důvod je prostý: města a městský stav byly součástí panov-nického
“regálu” a městská kolonizace českých zemí byla zpočátku do značné míry
panov-nickou záležitostí).
Dnešní podoba staroměstského kostela sv. Michala však již pramálo upomíná na román-skogotické počátky stavby. Její počáteční fáze doznala první podstatnou
změnu okolo roku 1250. Nejpodstatnější stavební zásah však přišel, jak ještě
uslyšíme, v polovině 14. století. Pro dějiny kostela měla značný význam
změna patronátních práv, která přešla za krále Karla IV. roku 1348 na
zderazský křižovnický klášter. Tvrzení, že šlo o zbraslavský klášter, se
zjevně zakládá na mylné atribuci – zbraslavským cisterciákům patřil na
Starém Městě pražském jiný památný dům a to Milíčův Jerusalém, kde sídlila
cisterciácká univerzitní kolej sv. Ber-narda. Vazba ke křižovníkům zanikla
s počátkem husitského hnutí, kdy se kostel stal zjevně zásluhou “svých”
farářů, součástí české utrakvistické církve.
Nejvýznamnější historickou determinantu středověkého období kostela jsem již
zmínil. Kostel sv. Michala Archanděla byl chrámem farním: disponoval tedy
přinejmenším jedním farním úřadem (farářem), několika kazatelskými a oltářnickými místy (církevními obročími). Prvním jmenovitě známým farářem
byl jakýsi Jan, jenž spravoval zdejší faru do roku 1360. Od tohoto data
držel svatomichalské farní beneficium po třicet let kněz Tomáš z Olomouce,
od roku 1390 do roku 1406 byl držitelem zdejšího obročí mnich Bernard ze
zderazského kláštera (tato skutečnost ukazuje na vztah ke zderazským křižovníkům, jimž patřila v té době patronátní práva ke kostelu). Od roku
1406 až do své smrti v roce 1439 držel zdejší faru mistr pražské univerzity
a Husův dlouholetý přítel Mistr Křišťan z Prachatic, bezpochyby nejznámější
osobnost středověkých dějin svatomichalského kostela. Jak už to bývalo
v této době obvyklé, i svatomichalští faráři mívali své střídníky, kněze,
kteří za ně fakticky vykonávali kněžské povinnosti (především liturgické
úkony v chrámu). Jménem známe Šimona z Ouštky (roku 1380 byl zároveň
kantorem farní školy), po něm Mistra Petra z Mladoňovic (14201421), slavného
autora relace o smrti Mistra Jana z Husi na kostnické hranici, a nakonec
kněze Viléma. Tím ovšem máme zároveň dosvědčenu existenci latinské městské
školy, přinejmenším v letech 1380 až 1418, kdy zde učiteloval jistý Jakub od
sv. Michala. Je dokonce možné, že se jednalo o městskou partikulární školu
většího rozsahu, která “uživila” dvě učitelské síly, jak by nasvěd-čovala
zpráva, že po roce 1380 zde kantorský úřad zastával rovněž kněz Šimon z Ouštky.
Okolnost je to rozhodně zaznamenáníhodná, uvědomímeli si značný počet
univerzitních mistrů, bakalářů a studentů, kteří spojili své životní osudy
se zdejším kostelem v násle-dujících staletích. Že přitom hrála svou roli
blízkost univerzitního centra, univerzitních kolejí a “prestižní” postavení
kostela poblíž samotného centra Starého Města pražského, je myslím
nepochybné.
Kostel sv. Michala měl vlastního sakristana, kazatele, jenž byl
zároveň oltářníkem u oltáře Božího hrobu. V předhusitském období kostel
disponoval značným počtem osmi až devíti samostatných oltářnických míst (sv.
Apoštolů, Božího těla, sv. Doroty a Markéty, sv. Kateřiny, sv. Kříže,
Zvěstování Panny Marie, sv. Miku-láše a sv. Felixe a Erazima, Nejsvětější
Trojice a Tří králů). Ze zasvěcení oltářů a kazatelen nelze usuzovat na
nějaký záměr nebo vztah ke konkrétním sociálním vrstvám (profesím nebo
řemeslům). Jedině z patrocinia sv. Kate-řiny bychom mohli usuzovat na bližší
vztah k pražské univerzitě, protože sv. Kateřina byla patronkou zdejší
artistické fakulty (fakulty sedmera svobodných umění). Samotné patro-cinium
kostela (sv. Michael Archanděl) ukazuje, jak jsem se již zmínil, k původní
fázi kostela a nemá se vší pravděpodobností žádný vztah k vrcholnému
lucemburskému období.
Za zaznamenání bezesporu stojí skutečnost, že přinejmenším tři z farářů od
sv. Michala (Křišťan z Prachatic, Petr Mladoňovic a Jan od sv. Michala) byli
bezprostředně spojeni s pražskou univerzitou jako její absolventi a učitelé.
Bezpochyby nejznámější osobností mezi nimi byl Mistr Křišťan z Prachatic,
muž bezmála renesančních “rozměrů” – lékař, botanik, astro-nom, matematik a
fyzik, literát a učenec, profesor artistické a lékařské fakulty pražské
univerzity. Ovšem také významný kališnický kněz, podpůrce a přítel Mistra
Jana Husa. Ostatně všechny tyto zájmy a profesní zaměření v jeho době do
značné míry splývaly: obory přednášené na tehdejší artistické fakultě byly
nutnou průpravou ke studiu medicíny, práva a teologie. Matematickými výpočty
a astrono-mickými měřeními se zjišťovalo postavení a po-hyb nebeských těles a
k určení lékařské diagnózy se spíše než experimentu a zkoumání využívalo
znalostí o postavení hvězd a planet. Lékař musel být zároveň botanikem,
protože “medikamentózní” léčba spočívala především na znalostech bylin
určených k léčení bez-početných chorob středověku. Křišťan však byl navíc
přesvědčeným stoupencem učení Mistra Jana Husi, mužem přesvědčeným o
nut-nosti nápravy církve a dobové společnosti. Proto také farář od sv.
Michala patřil k blízkým přátelům betlémského kazatele, jimž věnoval
nabádavé listy z kostnického vězení. Křišťan
|
byl navíc Husovým krajanem, což ve středo-věku mnohdy
nahrazovalo a doplňovalo úzká pokrevní a příbuzenská pouta. Křišťan
studo-val, jak bylo v jeho době obvyklé, nejdříve na průpravné, artistické
fakultě, kde se stal roku 1388 bakalářem svobodných umění, o dva roky
později získal magisterský titul a se vší prav-děpodobností se zapsal ke
studiu na pražské lékařské fakultě. A od té doby vlastně uni-verzitu
neopustil. Zdánlivou výjimku před-stavovala jeho církevní obročí – i ta však
byla jen existenčním “zázemím” jeho učitelského působení, které zpravidla
nestačilo k obživě a bylo proto spojováno s kněžským působením, které
dodávalo prestiži profesorského posta-vení patřičné materiální zázemí. Křišťan se brzy stal řádným profesorem artistické fakulty (magister actu
regens), členem univerzitních zkušebních komisí a ve školním roce 1403/4
dosáhl zatímního vrcholu akademické dráhy, když se stal děkanem mateřské
fakulty svobodných umění. Roku 1404 byl zvolen vicekancléřem (zástupcem
kancléře) pražské univerzity s právem udělovat souhlas k ma-gisterským
promocím a licenciátu. Vrchol jeho akademické kariéry však přišel až
v letech po Dekretu kutnohorském (po roce 1409), kdy se stal čtyřikrát
(1405, 1412/13, 1434/5 a 1437) nejvyšším představitelem, tj. rektorem
praž-ského vysokého učení.
Své sídlo měl zřejmě na svatomichalské faře a škole, u sv. Michala měl
uloženu na svou dobu poměrně značně rozsáhlou knihovnu a zde také zjevně
vznikly všechny jeho slavné spisy. Ještě během jeho působení na fakultě
svobodných umění vzniklo dílo, které Křišťan používal při svých
univerzitních přednáškách. Byly to Eukleidovy základy geometrie, na něž pak
navazuje řada dalších učených pojednání s lékařskou, matematickou a
astronomickou tematikou. Největší proslulost si získal Křišťan dílem o
pouštění krve, jež se stalo natolik populárním, že ještě o dvě století
později se dočkalo knižního vydání. Menší štěstí měl jako autor dvou
astronomických děl o stavbě a užití astrolábu (přístroje na měření nebeských
těles), které však podle dnešních historiků astronomie patří k tomu
nejlepšímu, co tehdejší pražská univerzita dala evropské vzdělanosti. V Křišťanově
osobní knihovně se nacházela ještě další díla, která vznikla z jeho
univerzitní přednáškové činnosti nebo byla zjevně opsána na svatomichalské
faře: spis Logica nova Alberta Saského, kázání, ujednání mezi basilejským
koncilem a husitským kněžstvem, spisy sv. Augustina, sv. Ambrože a dalších
církevních otců a nakonec i díla jeho univerzitních kolegů a mistrů pražské
univerzity – Ondřeje z Brodu, Stanislava ze Znojma a Ši-mona z Tišnova. Na
posledně jmenovaném rukopisu je ovšem zvláště pozoruhodné, že byl sepsán
(spíše bychom měli říci: opsán) samotným Husem okolo roku 1398 (jde tedy o jeden z mála Husových autografů). To nás přivádí k dalšímu významnému faktu
z minulosti svatomichalského kostela, a to ke spojení s hu-sitstvím. Víme s
jistotou, že ve zdejším kostele Mistr Jan Hus kázal, se vší pravděpodobností
na výzvu svého staršího druha a zdejšího faráře Křišťana z Prachatic. Zjevně
byl Křišťan jakýmsi ochráncem svého mladšího kolegy a krajana již za jeho
univerzitních studií, když mu dával jako svému “famulovi” obživu opisováním
rukopisů pro univerzitní výuku. Oba si byli velmi blízcí již svým původem
z jižních Čech, společně se zasazovali o omi-lostnění profesora Stanislava ze
Znojma, obviněného z kacířství, a oba zjevně patřili k ini-ciátorům Dekretu
kutnohorského, jímž se změ-nily poměry na pražské univerzitě ve prospěch
domácího univerzitního národa. Křišťan také nedbal papežského interdiktu a
nechal mistra Jana kázat roku 1411 ve “svém” kostele sv. Mi-chala. A Hus mu
zase věnuje jedny z posledních poselství uložených do listů z kostnického
vězení, které byly určeny nejen jejich adresátům, ale širšímu okruhu
Husových přátel a příznivců.
O Petru z Mladoňovic, dalším z husitských odchovanců pražské univerzity,
kteří své pů-sobení spojili s farou sv. Michala na Starém Městě pražském,
můžeme s jistotou povědět, že měl k Husovi přinejmenším stejně hluboký
vztah jako Křišťan z Prachatic. S Petrem z Mla-doňovic spojovalo Husa studium
a profesorské působení na artistické fakultě, nejblíže se však oba poznali
za pobytu na kostnickém koncilu, kdy Petr z Mladoňovic zaznamenal pro své
současníky i budoucí čtenáře průběh Husovy kostnické pře a statečnou smrt na
kostnické hranici. A není jistě náhodou, že také třetí ze svatomichalských
farářů přelomu 14. a 15. století patřil mezi odchovance pražské univerzity,
kteří spojili univerzitní studium s kněžským povoláním.
Nejpozoruhodnější kapitolou středověkých dějin svatomichalského
staroměstského kostela představuje bezesporu předhusitské a husitské období,
kdy se tu v kněžských úřadech vystřídali známé osobnosti pražské univerzity.
Nejvýznamnějším faktorem byl beze vší pochy-by vztah zdejších farářů k Husovi
a husitství, který určil charakter kostela na několik staletí (kostel sv.
Michala patřil k předním utrakvis-tickým chrámům města Prahy). Stejně
pod-statnou determinantou dějin kostela sv. Mi-chala byl vztah k univerzitě a
ke zdejší škole. Škola u sv. Michala byla nejen jednou z nejstarších farních
škol Prahy, ale také školou, která měla bezprostřední vztah k univerzitě
nejen osobami svých farářů, kantorů a žáků, ale také přímo “fyzickou”
blízkostí obou škol. Ze zpráv 16. a počátku 17. století víme rovněž, že svatomichalská škola připravila k univer-zitnímu studiu desítky budoucích
univerzitních posluchačů. Důkazem významu svatomichal-ského kostela a školy
jsou rovněž latinské nápisy nalezené při archeologickém a
stavebně-historickém průzkumu kostela, které dávají ojedinělým způsobem
nahlédnout do světa středověkých a humanistických vzdělanců (viz připojené
ilustrace).
Summary
St. Michael´s Church
and Medieval Prague University
The Church of St. Michael the Archangel in the Old Town
of Prague is not, however, one of the oldest and largest churches of Prague.
Undoubtedly, however, it is one of the most important medieval and sacral
historical monuments of inner (central) Prague. Its importance is due to its
location as such and which is near the center of the Old Town of Prague and
not far from the Old Town Hall and in the immediate neighbourhood of the
Royal Way linking the Royal Castle which the towns of Prague. The parish
Cathedral of St. Michael was located in the prestigious Prague district
inhabited by a mixture of Czech and German inhabitants and in a district of
wealthy shopkeepers and tradesmen. The overwhelming majority of the
cathedrals of central Prague have become an inseparable part of the cultural
and intellectual history of the City of Prague and of Czech history in
general. This is all due especially to its relations with the Czech
reformation and with Prague University during the Hussite period, one of the
most important chapters of the past years of St. Michael´s Church. Towards
the end of the 14th and in the course of the 15th century, several important
personalities of Prague University alternated one another. Let us at least
mention the Master Křišťan of Prachatice and Peter of Mladoňovice who
combined university life with the existing parish. St. Michael´s Church was
also in 1411 a witness to the sermons of Master Jan Huss who maintained
longterm friendly relations with the local rector and university colleague
Master Křišťan of Prachatice. The other St. Michael person, Peter of
Mladoňovice later accompanied Huss to his way to the Council of Constance so
as to bear witness to the last days and martyr´s death of Master Jan Huss
who was burnt at the stake in Constance.
Thus it is not surprising that an important municipal Latin school was a
part of this church. In the following centuries, this school had produced
dozens of future university students whose residence within the church has
produced a unique testimony in the form of Latin signs inside the church
tower. |
Prameny a literatura
Soupis obsahuje abecedně řazené citace základních prací k
tématu (historie kostela sv. Michala, architektonický vývoj, archeologický a
stavebněhistorický průzkum, kněžstvo, vztah k pražské univerzitě, škola a
učitelé), obsahující odkazy na starší prameny a literaturu.
Bartůněk, Václav. Stručné dějiny zrušeného kostela sv.
Michala v Praze I. Praha : Svaz přátel rodopisu, 1946
Dějiny Univerzity Karlovy I. 1347/8 – 1622.
[Red. Michal Svatoš], Praha : Karolinum, 1995
Dragoun, Zdeněk. Zjišťovací výzkum u věže kostela sv.
Michala na Starém Městě pražském. In: Archaeologia historica 15, 1990,
s. 287–292
Huml, Václav; Muk, Jan. Kostel sv. Michala na Starém
Městě pražském. In: Archaeologia historica 15, s. 277–285
Liber decanorum facultatis philosophicae Universitatis
Pragensis ab anno Christi 1367 usque ad annum 1585. Pars I – II.
In: Monumenta historica Universitatis CaroloFerdinandeae III, Pragae
18301832
Muk, Jan. Praha – Staré Město. Doplňující poznámky ke
stavebně historickému průzkumu domů čp. 461, 462, 972, 971/I. Praha :
SÚRPMO, 1970 [strojopis, za laskavé zprostředkování textu děkuji PhDr. J.
Outratovi z Národního památkového ústavu hl. města Prahy]
Spunar, Pavel. Repertorium auctorum bohemorum
provectum idearum post universitatem Pragensem conditam illustrans.
Tomus I. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź, 1985, s. 117–132 [Christannus
de Prachaticz sc. de Praga – Křišťan z Prachatic], s. 260–261 [Petrus de Mladonowicz – Petr z Mladoňovic]
Svatoš, Michal. Spor o Husa a Dekret kutnohorský.
In: Dějiny Univerzity Karlovy I. 1347/8 – 1622. Praha : Karolinum, 1995, s.
85–99
Šmahel, František. Husitská revoluce 1 – 4. Praha
: Historický ústav AV ČR, 1993 [Karolinum, 1995 – 1996 – 2. vyd.]
Tomek, Václav Vladivoj. Dějepis města Prahy V.
Praha : Fr. Řivnáč, 1881, s. 184–186
Tomek, Václav Vladivoj. Základy starého místopisu
pražského I. Praha : Královská česká společnost nauk, 1866, s. 35–36
Tříška, Josef. Literární činnost předhusitské
university. Praha : Universita Karlova, 1967, s. 147–149 [Christannus de
Prachatic], s. 84 [Petrčus de Mladonowicz]
Tříška, Josef. Životopisný slovník předhusitské
pražské univerzity 1348 – 1409 [Repertorium biographicum Universitatis
Pragensis praehussiticae 1348 1409] Praha : Universita Karlova, 1981,
s. 64–65 [Christannus de Prachaticz]
Gajdoš, Jan; Vilímková, Marie. Praha – Staré Město čp.
970 a 460/I. Stavebně historický průzkum a dokumentace se směrnicemi pro
asanaci. Praha : SÚRPMO, 1966 [strojopis, za laskavé zprostředkování
textu děkuji PhDr. J. Outratovi z Národního památkového ústavu hl. města
Prahy]
Vlček, Pavel a kol. Umělecké památky Prahy. Staré
Město, Josefov. Praha : Academia, 1996, s. 95–97 [s. 97 – soupis starší
historické a uměleckohistorické literatury]
Winter, Zikmund. Život a učení na partikulárních
školách v Čechách v XV. a XVI. století. Kulturně-historický obraz. Praha
: Česká akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění, 1901
[škola u sv. Michala]. |