Komise pro služby - 1999 - zápis

Komise pro služby


    Program    Prezence   Zápis
  1999  


  Datum konání: 27.4. - 29.4.1999
Místo konání: Praha, Národní knihovna ČR,
                                Státní technická knihovna,
                                Městská knihovna v Praze



Zápis ze 16. zasedání Komise pro služby

Čj. OS - 38/1999

Hlavním tématem 16. zasedání Komise byl internet ve službách knihoven, poskytování elektronických služeb a jako obvykle otázky koordinace meziknihovních služeb
(viz Program v příloze). Při jednáních Komise je rovněž dobrým zvykem podrobně seznámit účastníky s hostitelskou knihovnou. V Praze je však největší koncentrace mateřských knihoven účastníků Komise a organizátoři byli schopni do programu včlenit pouze tři hlavní: Státní technickou knihovnu se zákulisím INVIKu (Integrované virtuální knihovny STK), Městskou knihovnu v Praze s její velkoryse rekonstruovanou ústřední budovou a pochopitelně Národní knihovnu ČR se všemi novinkami posledních let. Vzhledem k hlavnímu tématu měly tyto tři knihovny pro jednání Komise ještě další kouzlo: v současnosti je zde největší koncentrace volně přístupných stanic s internetem v českých knihovnách a každá z knihoven k této službě přistupuje trošku jinak1.

Jednání Komise zahájil v NK ČR její ředitel PhDr. V. Balík, který účastníky Komise seznámil s hlavními strategickými cíly knihovny. PhDr. H. Hemola navázal na toto vystoupení a představil koncepci rozvoje sféry služeb knihovny se zvláštním zřetelem k budoucnosti elektronických služeb NK ČR. Obě vystoupení byla doplněna exkurzemi na jednotlivá pracoviště hlavních služeb knihovny.

Další část prvního dne byla věnována otázkám meziknihovních služeb a souborných katalogů. Komise se podílela na přípravě i na připomínkách k novému předpisu pro meziknihovní služby, proto jednající přijali s viditelným ulehčením nové Zásady meziknihovních výpůjčních služeb v ČR, které jsou Doporučením Ústřední knihovnické rady ze dne 15. 3. 1999. Kritizován byl postup Ministerstva kultury ČR, které nezrušilo dosud platnou vyhl. č. 51/1963 Sb. Platnost znění vyhlášky de iure je de facto v  rozporu se současnou praxí knihoven, proto i nové "Zásady" nemohly přesně pojmenovat některé sporné otázky. Součástí "Zásad" je také nová žádanka MVS, na jejíž konečné přípravě se rovněž podíleli členové Komise. Diskuse vyústila v jednoznačný závěr: připravit nové metodické pokyny pro poskytování meziknihovních výpůjčních služeb2.

Poskytování meziknihovních služeb vyvolalo v Komisi ještě další otázky, jako jsou využívání elektronické pošty při zasílání žádanek MVS, kvalitní bibliografické předzjištění požadavků nebo návody na řešení odstraňování celních bariér při poskytování mezinárodních meziknihovních výpůjčních služeb mezi českými a slovenskými knihovnami. Všichni se shodli, že je důležité využívat standardně dostupné informační zdroje v elektronické i klasické podobě, neboť nedokonale formulované a bibliograficky neověřené požadavky neúměrně zvyšují nároky na kapacitu i kvalitu pracovníků a to zejména v nejvýznamnějších knihovnách (NK ČR, STK), které realizují největší objem meziknihovních služeb v mezinárodním měřítku.

Druhý jednací den byl ve znamení elektronických služeb, ochrany autorských práv při jejich poskytování a internetu. Část jednání se odehrávala na půdě Státní technické knihovny, která v této oblasti hraje prim mezi českými knihovnami. Po přivítání ředitelem Ing. M. Svobodou měli všichni možnost nahlédnout do zákulisí INVIKu a seznámit se se všemi operacemi, které jsou nutné k uspokojení zadaného požadavku prostřednictvím tohoto systému. Zasvěcený výklad Ing. D. Smetanové a Mgr. M. Kolářové doplnila exkurze na jednotlivá pracoviště služeb STK. Poskytování elektronických služeb je úzce spojeno s problematikou dodržování autorských práv. Mgr. Z. Švastová z STK seznámila účastníky jednání se současně platnými korektními postupy a rovněž upozornila na nejnovější aktivity, které v této oblasti podniká STK a SKIP.

Odpolední program byl zcela věnován fenoménu dneška - internetu. Mgr. R. Papík z Ústavu informačních studií a knihovnictví FF UK obsáhle referoval o nejnovějších typech informačních zdrojů a služeb, které jsou poskytovány na internetu. Svůj výklad i praktické ukázky zaměřil na využívání zdrojů na internetu při rešeršní práci. Účastníci se při strhujícím výkladu seznámili s celým spektrem volných i placených zdrojů, které jsou relevantními pro každodenní práci při poskytování referenčních služeb v knihovnách. Vize přednášejícího o proměně knihovnické profese a kvalifikace tradičněji orientované posluchače téměř šokovaly.

Závěrečný den jednání se odehrával v  Městské knihovně, kde hostitelky PhDr. M. Čadková a Mgr. J. Štěrbová provedly všechny účastníky po nově rekonstruovaných prostorách, upozornily na výhody i nedostatky, které se po roce provozu v knihovně objevily. Následná diskuse byla pro všechny zúčastněné velmi inspirativní, protože poodhalila roušku někdy i utajovaných negativ. Velmi užitečná inspirace zejména pro ty knihovny, které připravují rekonstrukce, resp. novou výstavbu knihoven. Poslední blok jednání Komise byl tradičně věnován výměně zkušeností, novinek a informací z praxe služeb zúčastněných knihoven. Velmi pozitivní je fakt, že několik knihoven buduje nové budovy, poměrně dobré zkušenosti mají např. v Plzni s koordinací aktivit i poskytovaných služeb ve městě. Významnými organizačními změnami prochází většina knihoven a je potěšitelné, že službám našich knihoven je věnována větší pozornost, než bylo v minulých letech v našem knihovnictví obvyklé. V tomto bloku informovaly slovenské kolegyně o stavu a problémech současného slovenského knihovnictví.

Závěrečná doporučení pro ředitele NK ČR a úkoly členům Komise:
  1. UK v Bratislavě připraví podklady pro jednání o odstranění celních bariér v rámci poskytování mezinárodních meziknihovních výpůjčních služeb mezi ČR a SR.
  2. NK ČR připraví metodickou příručku k novým Zásadám meziknihovních výpůjčních služeb v ČR a následná školení pro knihovny v ČR.
  3. Všichni účastníci Komise zašlou obratem do NK ČR připomínky k dotazníku Ceny a poplatky za knihovnické a informační služby a následně zabezpečí jeho vyplnění na webu STK (do 10. 6. t.r.).
  4. MěstK v Praze připraví referát o koncepci poplatků a placených služeb na letošní Knihovny současnosti v Seči.
  5. Příští jednání Komise by se mělo konat v SVK Ústí nad Labem, předseda Komise projedná s ředitelem knihovny.
  6. Členové Komise budou o průběhu a závěrech jednání informovat své ředitele.

Zapsal/13/07/99/H. Hemola
hanus.hemola@nkp.cz
http://wwwold.nkp.cz/sluzby

__________________________________

  1. Záměr organizátorů zkomplikoval dodavatel vybavení nového Referenčního centra NK ČR, které, bohužel, nebylo ještě v provozu. Centrum bylo zpřístupněno čtenářům ve zkušebním provozu 21.6.1999.
  2. Celý text "Zásad" a dalších legislativních materiálů k meziknihovním službám je k dispozici z adresy: sluz_legms.htm



2.6.2003Hanuš Hemola | NK ČR | "Komise" | Nahoru |