Aktuality
O nás
Zpracování
Studie a prezentace
Adresáře
hudebních knihoven
Různé
Kontakty
Poslední aktualizace
29.9. 2011 |
O italské hudební literatuře a
nové italské muzikologické produkci v úseku knihovny Hudebně-historického
oddělení Českého muzea hudby v Praze
Kateřina Maýrová, České muzeum
hudby v Praze
Hlavní soubor - jádro
knihovního fondu
Hudebně-historického oddělení (HHO)
Českého muzea
hudby v Praze tvoří tituly, získané na základě průběžné akviziční
činnosti, tj. jako dary, povinné výtisky, koupě a výměny za mikrofilmy.
V současné době (6/2007)
tento komplex obsahuje celkem cca 20 000 hudebních publikací, nejrůznějšího
tématického záběru a psaných v nejrůznějších národních jazycích, kde je
vedle češtiny nejvíce zastoupena němčina, angličtina, francouzština,
italština a ruština.
Z hlediska oborové
systematiky tu převažuje všeobecná hudební literatura, zaměřená na evropskou
a zejména českou hudebněhistorickou problematiku, zahrnující období od
počátků dějin hudby až po dobu současnou, s pochopitelnou převahou knižní
produkce 20. století.
Značné procento zaujímá
hudební literatura o hudebních nástrojích, o jednotlivých skladatelských
osobnostech a skladebných druzích a formách, početně jsou zastoupeny i
tématické katalogy jednotlivých hudebních sbírek.
V rámci výše uvedeného
knihovního celku představuje velice zajímavý soubor tzv. italská knihovna1,
kterou České muzeum hudby získalo v průběhu 70. a 80. let darem od italských
nakladatelů a Italského kulturního střediska v Praze.
Italská knihovna představuje
samostatně zkatalogizovaný soubor italské muzikologické produkce o 271
knižních titulech, pocházejících z let 1950 až 1981.
K zajímavým titulům z tohoto
fondu kromě hudebních lexik a speciální verdiovské a pucciniovské literatury
bezpochyby patří i v italštině vydané spisy a publikace významného německého
hudebního sociologa, filosofa a estetika Theodora W. Adorna
(1903-1969).2
Z hlediska předmětového
odlišení lze v italské knihovně globálně rozlišit přibližně 13 oblastí,
které se dotýkají následující hudební problematiky:
- všeobecných dějin hudby (např. Abbiati,
Franco: Storia della musica. Milano 1967. Capri, Antonio: Storia
della musica. Como 1969-1971.).
- jednotlivých časových a slohových období
italské hudební historie (např. Gallico, Claudio: L' eta dell' Umanismo
e del Rinascimento. Torino 1978. Casini, Claudio: L' Ottocento II.
Torino 1978. L' ars nova italiana del trecento. Certaldo 1970 nebo
Luisi, Francesco: Del cantar a libro. La musica vocale di Rinascimento.
Torino 1977.).
- hudebních monografií o vedoucích
reprezentantech italské hudby (např. Rinaldi, Mario: Arcangello Corelli,
Milano 1953, Allorto, Riccardo: Le sonate per pianoforte di Muzio
Clementi. Firenze 1959. Zanolini, Bruno: Luigi Dallapiccola. La
conquista di un linguaggio (1928-1941). Padova 1974. Bonaccorsi,
Alfredo: Giacomo Puccini e i suoi antenati. Milano 1950. Siciliano,
Enzo: Puccini. Milano 1976. Rognoni, Luigi: Rossini. Torino
1977. Ghislanzoni, Alberto: Gaspare Spontini. Roma 1951. Marchesi,Gustavo:
Giuseppe Verdi. Torino 1970. Giazotto, Remo: Giovan Battista
Viotti. Milano 1956.).
- hudební literatury o dějinách italské
opery (např. Gatti, Carlo: Il Teatro alla Scala. Milano 1964.
Muraro, Maria Teresa: Venezia e il Melodramma nel Seicento. Firenze
1976. Muraro, Maria Teresa: Venezia e il Melodramma nel Settecento.
Firenze 1978. Barblan, Guglielmo - Basso, Alberto: Storia dell' Opera.
Torino 1977. Mila, Massimo: Il melodramma italiano dell' Ottocento.
Torino 1977. Mariani, Renato: Verismo in musica e altri studi.
Firenze 1976. Solerti, Angelo: Le Origini del Melodramma. Bologna
1969.).
- hudebních lexik a encyklopedií (např. de
Candé, Roland: Dizionario dei musicisti. Milano 1969. de Candé,
Roland: Dizionario di Musica. Milano 1978. Sartori, Claudio:
Dizionario degli editori musicali italiani. Firenze 1978.).
- literatury o hudebních nástrojích, jejich
vývoji, stavbě a o dějinách instrumentální hudby (např. Casella, Alfredo:
Il Pianoforte. Milano 1978. Dalla Libera, Sandro: L' Organo.
Milano 1956. Mariani, Ettore: Nel mondo della liuteria italiana,
Savona 1972. Martinotti, Sergio: Ottocento strumentale italiano.
Bologna 1972. Lunelli, Renato: L' arte organaria del Rinascimento in
Roma e gli organi di S. Pietro in Vaticano dalle origini a tutto periodo
frescobaldiano. Firenze 1958. Sartori, Claudio: Bibliografia della
musica strumentale italiana. Firenze 1968.).
- pojednání o jednotlivých hudebních
sbírkách (např. Arnese, R.: I codici notati della Biblioteca Nazionale
di Napoli. Firenze 1957. Cesari, Gaetano - Fano, Fabio: La Capella
Musicale del Duomo di Milano. Milano 1956.).
- hudebních tématických katalogů (např.
Caselli, Aldo: Catalogo delle opere liriche pubblicate in Italia.
Firenze 1969. Sartori, Claudio: Giacomo Carissimi. Catalogo delle opere
attribuite. Milano 1975.).
- literatury z oblasti hudební estetiky,
sociologie a filosofie hudby, hudební sémiotiky (např. Fubini, Enrico:
L' estetica musicale dall' antichita al settecento. Torino 1976.
Fubini, Enrico: Musica e linguaggio nell' estetica contemporanea.
Torino 1973. Adorno, Theodoro W.: Filosofia della musica moderna.
Torino 1975. Adorno, Theodoro W.: Introduzione alla Sociologia.
Torino 1971. Stefani, Gino: Introduzione alla semiotica della musica.
Palermo 1976. Cardine, Eugene Dom.: Semiologia Gregoriana. Roma
1968.).
- literatury o dějinách konzervatoří,
hudebních ústavů, divadel a nakladatelství (např. Basso, Alberto: Il
Conservatorio di Musica „Giuseppe Verdi“ di Torino. Torino 1971,
Rinaldi, Mario: Il Conservatorio di Musica „Santa Cecilia“ di Roma.
Roma 1975. Sartori, Claudio: Casa Ricordi 1808-1958. Milano 1958.
Gatti, Carlo: Il Teatro alla Scala. Nella storia. Milano 1964.
Lotti, Giorgio - Radice, Raul: Teatro alla Scala. Milano 1977.).
- literatury o populární hudbě a jazzu
(např. Cogno, Enrico: Jazz inchiesta Italia. Bologna 1971 nebo
Polillo, Arrigo: Jazz. Verona 1975.).
- literatury etnomuzikologické (např. L'
Etnomusicologia in Italia. Palermo 1975.Bellorini, Egidio: Canti
Popolari Amorosi. Bologna 1968. Leydi, Roberto: I canti popolari
italiani. Milano 1973).
- literatury hudebně-pedagogické (např.
Allorto, Riccardo - d' Agostino Schnirlin, Vera: La moderna didattica
dell' educazione musicale in Europa. Milano 1977 nebo Zanettovich, B.
e R.: Guida all' Educazione musicale. Torino 1975.).
K novým přírůstkům italské muzikologické
literatury v hudební knihovně ČMH, která již není součástí výše uvedeného
souboru tzv. italské hudební knihovny, lze zájemce o studium upozornit na
následující tituly:
- Llorens, José: Le opere musicali della
cappella Giulia (I. Manoscritti e Edizioni fino al '700). Citta del
Vaticano, Biblioteca Apostolica Vaticana 1971. (signatura: H - IV F 270)
- Degrada, Francesco: Andrea Gabrieli e
il suo Tempo. Atti del Convegno Internazionale, Venezia 16.-18.
Settembre 1985. Leo S. Olschki Editore, Firenze 1987. In: Studi di Musica
Veneta 11. (signatura: H - II B 233)
- Gambassi, Osvaldo: Il Concerto Palatino
della Signoria di Bologna. Cinque Secoli di Vita Musicale a Corte (1250 -
1797). Leo S. Olschki Editore, Firenze 1989. (signatura: H - II C 112)
- Brumana, Biancamaria - Ciliberti, Galliano:
Orvieto. Una Cattedrale e la sua musica (1450-1610). Leo S. Olschki
Editore, Firenze 1990. In: Historiae Musicae Cultores - Biblioteca LVIII.
(signatura H - II F 564)
- Ferrarese, Francesca - Gallo, Cristina:
Il fondo musicale della Biblioteca Capitolare del Duomo di Treviso.
Edizioni Torre d' Orfeo, Roma 1990. (signatura H - II F 565)
- Sartori, Claudio: I libretti italiani a
stampa dalle origini al 1800. Catalogo analitico con 16 indici. Cuneo,
Bertola and Locatelli Edit. 1990-1992. vol. 1.: A - B 1990, vol. 2.: C - D
1990, vol. 3.: E - K 1991, vol. 4.: L - Q 1991, vol.: 5.: R - Z 1992,
Indici 1.: 1993, Indici 2.: 1994. (signatura: H - III A 276/1-7)
- Brumana, Biancamaria - Ciliberti, Galliano:
Musica e Musicisti nella Cattedrale di S. Lorenzo a Perugia (XIV -
XVIII secolo). Leo S. Olschki Editore, Firenze 1991. (signatura: H -
II D 169)
- Mischiati, Oscar e Russo, Paolo: La
cappella musicale nell' Italia della Controriforma. Atti del Convegno
internazionale di studi nel 4. Centenario di fondazione della Cappella
Musicale di S. Biagio di Cento, Cento 13.-15. 10. 1989. Leo S. Olschki
Editore, Firenze 1993. In: Quaderni della Rivista Italiana di Musicologia
27. (signatura: H - II F 566)
- Passadore, Francesco - Rossi, Franco:
San Marco. Vitalita di una Tradizione. Il fondo musicale e la Cappella dal
Settecento ad oggi, Tomo I.-IV. Edizioni Fondazione Levi, Venezia
1994-1996. In: Studi Musicologici - Serie III. (signatura: H - VI B 120/1
- 4)
- Bolcato, Vittorio: Leone Leoni e la
Musica a Vicenza nei Secoli XVI-XVII. Catalogo Tematico, Edizioni
Fondazione Levi. Venezia 1995. In: Studi Musicologici - Serie III.
(signatura: H - VI B 53)
- Bibliografia Nazionale Italiana. Musica
a stampa. Recupero pre 1995. In: Biblioteca nazionale centrale di
Firenze. Istituto centrale per il catalogo unico delle biblioteche
italiane e per le informazioni bibliografiche, Copyright ICCU 1997 -
Produzione e diffusione: Editrice Bibliografica Viale V. Veneto, Milano
1997. (signatura: H - III F 353)
- Gambassi, Osvaldo: „Pueri cantores“
nelle Cattedrali d' Italia tra Medioevo e Eta Moderna. Le scuole eugeniane:
scuole di canto annesse alle cappelle musicali. Leo S. Olschki
Editore. Firenze 1997. In: Historiae Musicae Cultores - Biblioteca LXXX.
(signatura: H - II F 250)
- Quaranta, Elena: Oltre San Marco.
Organizzazione e prassi della musica nelle chiese di Venezia nel
Rinascimento. Leo S. Olschki Editore. Firenze 1998. In: Studi di
Musica Veneta 26. (signatura: H - II C 2)
- Besutti, Paola: L' Oratorio musicale
Italiano e i suoi contesti (Secc. XVII - XVIII). Atti del convegno
internazionale Perugia, Sagra Musicale Umbra, 18.-20. Settembre 1997. Leo
S. Olschki Editore. Firenze 2002. In: Quaderni della Rivista Italiana di
Musicologia 35. (signatura: H - VI E 224)
- del Silenzio, Ruggero: Bibliografia
delle Opere dei Musicisti Bresciani pubblicate a stampa nei secoli XVI e
XVII. Opere in antologie. Tomo I.-III. Leo S. Olschki Editore. Firenze
2002. In: Biblioteca di Bibliografia Italiana CLXXIII. (signatura: H - III
E 400/1-3)
- Luzzi, Cecilia: Poesia e musica nei
Madrigali a cinque voci di Filippo di Monte (1580-1595). Leo S.
Olschki Editore. Firenze 2003. In: Historiae Musicae Cultores XCII.
(signatura: H - VI E 292)
- Sessa, Andrea: Il Melodramma Italiano
1861-1900. Dizionario Bio - Bibliografico dei compositori. Leo S.
Olschki Editore. Firenze 2003. In: Historiae Musicae Cultores XCVII.
(signatura: H - H - VI E 225)
- della Seta, Fabrizio - Marvin, Roberta
Montemorra - Marica, Marco (ed.): VERDI 2001. Atti del Convegno
internazionale, Tomo I - II, Parma-New York-New Haven, 24. gennaio-1.
febbraio 2001, Leo S. Olschki Editore. Firenze 2003. In: Historiae Musicae
Cultores XCIV. (signatura: H - III E 401/1-2)
- della Seta, Fabrizio - Ricciardi,
Simonetta (ed.): Vincenzo Bellini. Verso l' Edizione Critica. Atti
del Convegno internazionale, Siena, 1.-3. giugno 2000. Leo S. Olschki
2004. In: Chigiana XLV. (signatura: H - VI E 257)
Poznámky:
[1] O italských hudebních
pramenech, dochovaných na území Čech i Moravy, od l6. do 1. pol. 19. stol.,
včetně starých tisků a libret, pojednávají např. následující práce (kde je
uvedena i další literatura k tomuto tématu):
Hálová, Kamila - Mikuláš, Jiří: Le fonti musicali italiane del Settecento
e della prima meta dell' Ottocento in Boemia e Moravia. In: Le Fonti
Musicali in Italia, Studi e Ricerche 6/1992, separátní tisk, vydaný péčí
Societa Italiana di Musicologia a Comitato Nazionale Italiano Musica/UNESCO,
1992 nebo Maýrová, Kateřina: I „Cori Spezzati“ nelle Terre Ceche tra il
XVI e il XVII Secolo, le Fonti e i Modelli Ispiratori Italiani: Il
Repertorio Italiano dei „Cori Spezzati“ conservato in Boemia. Separátní
tisk ze sborníku „Italia e Boemia nella Cornice del Rinascimento Europeo“,
a cura di Sante Graciotti. Leo S. Olschki Editore. Firenze, 1999.
[2] Viz heslo Adorno, Theodor Wiesengrund. In: The New Grove
Dictionary of Music and Musicians, edited by Stanley Sadie, Macmillan
Publishers Limited, London-Washington-Hong-Kong 1980.
|
|