Služby
Sféra služeb NK v roce 1999 navázala na úspěšné trendy roku předchozího.
Plynule pokračoval přechod od klasických metod poskytování služeb k vyššímu
zapojení moderních technologií.
Nové normativní dokumenty
Do nového akademického roku 1999/2000 vstoupila NK s novým Knihovním řádem,
který reflektoval veškeré změny ve službách posledních let. Zároveň s ním
vstoupil v platnost také nový Ceník služeb a poplatků, který přinesl změny
v dosavadním přístupu k poskytování placených služeb. Nejvýznamnější změnou
bylo zvýšení registračních poplatků pro všechny uživatele na 100 Kč za rok a
zrušení zvýhodňování některých skupin uživatelů. Pro lepší informovanost
uživatelů začala knihovna vydávat novou řadu informativních materiálů ve
dvojjazyčné česko-anglické verzi. Veškeré informativní i normativní dokumenty pro
oblast služeb jsou uživatelům k dispozici i na nově upravených webovských
stránkách knihovny.
Automatizovaný výpůjční systém
Od září 1999 začala knihovna provozovat plný automatizovaný výpůjční systém,
který umožňuje všem registrovaným čtenářům zadat online objednávku z
jakéhokoliv čtenářského počítače v knihovně a prostřednictvím Internetu
odkudkoliv ve světě. Systém rovněž umožňuje online prodlužování výpůjček,
zadávání rezervací na půjčené dokumenty i pravidelnou kontrolu vlastního
čtenářského konta. Plný provoz automatizovaného výpůjčního systému vyvolal
řetěz změn v technologii realizace požadavku, který zejména v oblasti prezenčního
půjčování způsobuje nemalé obtíže.
Tzv. plošné retrospektivní konverze nepostupují natolik rychle, aby byly všechny
žádané dokumenty v bázi vybaveny nezbytnými daty pro automatizovaný systém.
Současné kapacity pro retrospektivní konverzi tzv. živého fondu jsou schopny v
reálném čase připravit pouze data fondů určených k absenčnímu půjčení, proto
nadále v oblasti prezenčního půjčování fungují paralelně klasický lístkový
výpůjční systém i automatizovaná evidence.
Výpočetní technika je zatím na pracovištích služeb knihovny pro uživatele
rozmístěna nerovnoměrně. Z celkového počtu 40 uživatelských stanic byla ke konci
roku 1999 největší koncentrace stanic v Hale služeb čtenářům (17 stanic) a v
Referenčním centru (13 stanic). Ostatní pracoviště jsou vybavena výpočetní
technikou pro uživatele zatím nedostatečně. 12 uživatelských stanic je připojeno na
Internet, z toho 9 v Referenčním centru s plným přístupem k Internetu.
Referenční centrum
Referenční centrum zahájilo po náročné rekonstrukci i organizačních změnách
svůj zkušební provoz v červnu a oficiální slavnostní zahájení provozu tohoto
nového pracoviště služeb proběhlo 6. října 1999. Novým Referenčním centrem
knihovna nabídla uživatelům nejen nově rekonstruovaný prostor, kde byly soustředěny
služby zrušených studoven bibliografických informací a encyklopedických příruček,
ale zpřístupnila zde rovněž Internet všem registrovaným uživatelům, velkou
příruční knihovnu referenční literatury ve volném výběru a pravidelná
uživatelská školení. Referenční centrum nabízí také sestavu pro nevidomé a
slabozraké uživatele s hlasovým výstupem a příručním skenerem. Projekt
Referenčního centra nadále pokračuje a jeho další vybavení se stalo předmětem
podpory Open Society Institute v Budapešti, který poskytl prostředky na nákup
dalších 17 PC - realizace v lednu a únoru 2000. Rovněž byly připraveny projekty na
grantovou podporu z fondů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, které by
měly zabezpečit prostředky na nákup online informačních zdrojů. Referenční
centrum vytvořilo také novou bránu k informačnímu potenciálu a ke službám knihovny
na webovských stránkách.
Meziknihovní služby
Meziknihovní služby jsou trvale nejdynamičtěji se rozvíjející oblastí služeb
NK, a to jak z hlediska kvantity požadavků, tak i kvality poskytovaných služeb.
Uplynulý rok byl ve znamení přípravy nových metodických pokynů k realizaci
meziknihovních služeb ve vnitrostátním i mezinárodním měřítku. Přípravě
transformace poskytování meziknihovních služeb předcházela náročná obsahová
analýza požadavků na mezinárodní meziknihovní služby i analýza uživatelů těchto
služeb v NK. Analýzy potvrdily předpoklad, že zejména požadavky na kopie z periodik
jsou z neprofilových oborů knihovny (lékařství). Knihovna proto bude iniciovat
určité změny v systému poskytování mezinárodních meziknihovních služeb v ČR.
Knihovna dále v rámci analýz testovala nejvýznamnější dodávací centra v
zahraničních knihovnách a na základě těchto testů navázala s některými užší
spolupráci. Prostřednictvím dodávacích center je knihovna schopna získávat
dokumenty ve velmi krátkém čase (kopie článků do 48 hodin). NK by se ráda také
stala dodávacím centrem a tuto službu průběžně testuje na vybraných uživatelích
v ČR i v zahraničí. Přechodu na rutinní režim poskytování dodávání dokumentů
zatím brání nedostatečná úroveň informačního aparátu v elektronické podobě,
což souvisí s již výše zmíněnými kapacitami na retrospektivní konverzi.
graf
Statistické ukazatele služeb
V základních ukazatelích je patrný trend uplynulých let. Nepatrně vzrostly počty
výpůjček. Zastavil se růst počtu kopií zhotovených na samoobslužných
kopírovacích přístrojích, což je patrně způsobeno přísnějším dodržováním
pravidel pro ochranu knihovních fondů při poskytování reprografických služeb,
které způsobilo přesun zhotovování reprografických kopií do dodavatelského
režimu. Prostřednictvím ochranných kopírovacích přístrojů bylo zhotoveno
dvojnásobné množství zakázek oproti předchozímu roku, což se projevilo i růstem
finančních výnosů.
NK zaznamenala statistický nárůst registrovaných čtenářů. Příčinu tohoto
jevu lze spatřit ve zrušení pevného registračního období, neboť automatizovaný
systém umožňuje jiný přístup k registraci čtenářů - platnost průkazu je 365
dnů bez ohledu na kalendářní či akademický rok. Báze uživatelů registruje více
než 40 tisíc záznamů, z nichž více než 25 tisíc bylo k závěru roku 1999
platných. Jednorázová povolení ke vstupu do studoven (téměř 9 tisíc) jsou zatím
mimo automatizovanou evidenci.
Poměrně strmě narůstá počet návštěvníků NK, což - vzhledem k tomu, že
počet výpůjček zůstává téměř konstatní - je jistě vyvoláno rozvojem dalších
typů služeb. Návštěvníci knihovnu využívají nejen ke klasickým výpůjčním
službám, ale hledají zde i jiné služby - přístup na Internet, školení,
instruktáže a v neposlední řadě další kulturně informativní akce, které knihovna
pořádá - prohlídky, výstavy, odborné semináře apod.
Vedle počtu registrovaných výpůjček je pro knihovnu významné sledovat i kvantitu
podaných objednávek a jejich úspěšnost při realizaci. Proti loňskému roku se
úspěšnost objednávek udržela téměř na úrovni roku 1998 - 75 %. Počet objednávek
však vzrostl o 43 % a vlastní expedice ze skladišť v Klementinu a v Hostivaři o 38 %,
což je nejvíce od roku 1992, kdy začal být tento ukazatel sledován podle stejné
metodiky. Rovněž trvá dramatický růst počtu objednávek na meziknihovní služby.
Požadavky do zahraničních knihoven vzrostly v meziročním srovnání o 43 %, což je o
623 % více než v roce 1992, od kterého sledujeme trvalý růst tlaku na tyto služby.
graf
Oddělení periodik
Do studovny oddělení periodik byla pro uživatele instalována jedna stanice PC se
standardním nastavením výběru bází budovaných v NK. Po půlročním provozu se
jasně ukazuje nutnost zvýšení počtu pracovních stanic tak, aby v bázích mohlo
vyhledávat více čtenářů najednou a aby mohly být ve studovně zpřístupněny i
další nakupované plnotextové databáze periodik (Anopress, Wilson Omnifile Fulltext
Select). V oddělení periodik začaly být v systému ALEPH evidovány
prezenční výpůjčky mikrofilmů objednaných do studovny OP.
Kompletní statistické údaje o službách knihovny jsou uvedeny v tabulkové části.
Využívání fondů
Důsledkem retrospektivní konverze katalogů a jejich zpřístupnění
v naskenované podobě v síti je postupná změna ve struktuře požadavků a
využívání fondů. Roste zájem o historické fondy a speciální fondy (například
tištěné hudebniny), ale také o publikace dosud méně využívaných kategorií nebo
publikace v méně známých jazycích, příp. fondy úzce specializované.
Příčinou je nejen lepší informovanost uživatelů ze strany NK, ale též postupná
proměna způsobu výuky na vysokých školách (směrem k větší samostatnosti ve
studiu pramenů), které tradičně nacházejí v NK své zázemí.
V neposlední řadě je pak třeba vzít na vědomí i měnící se strukturu
národnostních skupin a menšin v Praze a okolí, pro něž často NK představuje
jednu z mála nebo v mnoha případech i jedinou možnost přístupu
k dokumentům v mateřském jazyce.
Lze očekávat, že s růstem informovanosti o fondech NK a též se
zkvalitňováním studijního zázemí zejména v oblasti technologicky
podmíněného zpřístupnění fondů (zvukové dokumenty, mikromédia, elektronické
dokumenty) se i nadále bude měnit tradiční pohled na využívání fondů NK.